• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4568 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ بهمن

رييس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا به داووس مي‌رود

تلاش براي ديده شدن

ميثم سليماني

يك سال از اعلام رياست‌جمهوري خودخوانده خوان‌گوايدو در ونزوئلا مي‌گذرد. ابتداي اعلام او براي رياست‌جمهوري در يك موج احساسي تعدادي از كشورهاي جهان او را به عنوان رييس‌جمهور قانوني ونزوئلا به رسميت شناختند. برنامه‌اي كه امريكا طراحي كرده بود تا بتواند نيكولاس مادورو، رييس‌جمهور كنوني ونزوئلا را سرنگون كند. ابتدا بسياري منتظر تغيير در روند تحولات ونزوئلا بودند و حتي اين احساس به وجود آمد كه مادورو به پايان راه خود رسيده است. ولي در عمل نه تنها اين اتفاق رخ نداد بلكه جايگاه مادورو محكم‌تر از گذشته شد. تا پيش از اعلام گوايدو اعتراضات روزانه‌ ونزوئلايي‌ها عملا دولت مركزي را در يك تنگناي بزرگ قرار داده بود اما تاكتيك اشتباه در بحران ونزوئلا و محاسبات غلط امريكا باعث شد نه تنها اپوزيسيون در ونزوئلا تضعيف شود بلكه اكنون عملا گوايدو تبديل به يك رييس‌جمهور خودخوانده‌اي شده است كه تنها چند كشور او را به رسميت مي‌شناسند و اختيار چنداني نيز ندارد. گوايدو اكنون نه تنها رييس‌جمهور نيست بلكه حتي با ترديد مي‌توان او را رهبر مخالفان دولت ونزوئلا دانست. با اين وجود از آنجايي كه تعدادي از كشورها او را به رسميت مي‌شناسند او كماكان آزادانه مشغول فعاليت است. او روز يكشنبه براي حضور در يك نشست ضدتروريسم به كلمبيا سفر كرد. اين دومين بار از زماني است كه ممنوع‌الخروج شده و توانسته به خارج از ونزوئلا سفر كند اما او حكم ديوان عالي در اين زمينه را تحميلي مي‌داند و از آن سرپيچي مي‌كند.

طبق گزارش‌ها انتظار مي‌رود كه او با وزير امور خارجه امريكا در نيز ديدار كند. ايالات متحده و حدود 50كشور ديگر گوايدو را به عنوان رييس‌جمهور ونزوئلا به رسميت مي‌شناسند.

اما نيكولاس مادورو، رييس‌جمهور قانوني ونزوئلا امريكا را متهم به كودتا براي بركناري وي كرده است. ولي با اين وجود مادورو طي مصاحبه‌اي براي مذاكرات مستقيم با ايالات متحده اعلام آمادگي كرده است. مادورو در گفت‌وگو با واشنگتن پست گفت: اگر تبادل اطلاعات و رفتار صادقانه وجود داشته باشد، مطمئن باشيد كه مي‌توانيم نوع جديدي از روابط را ايجاد كنيم و آن را رقم بزنيم.

گوايدو مدعي است به اين دليل خود را رييس‌جمهور قانوني ونزوئلا مي‌داند كه مدعي است انتخابات رياست‌جمهوري سال 2018 غيرقانوني بوده و دوره رياست‌جمهوري مادورو در سال 2019 به پايان رسيده از همين رو او كه رياست بر مجلس را برعهده داشت به عنوان رييس‌جمهور موقت سوگند ياد كرده است.

به گزارش بي‌بي‌سي با وجود فشارهاي بين‌المللي و تحريم‌هاي ايالات متحده بر بخش‌هاي مهم نفتي مادورو توانسته با حمايت‌هاي روسيه، كوبا و تعدادي ديگر از كشورها همچنين ارتش قدرتمند ونزوئلا كماكان در قدرت باقي بماند.

گفتني است خوان گوايدو روز يكشنبه در توييتر خود تاييد كرد كه وارد كلمبيا شده است و در آنجا با رييس‌جمهور اين كشور گفت‌وگو خواهد كرد. با اين حال ملاقات با مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا كه توسط رسانه‌هاي امريكايي گزارش شده را به‌ طور رسمي و عمومي تاييد نكرد.

در نشست كلمبيا چندين كشور امريكاي لاتين حضور خواهند داشت كه اكثر آنها گوايدو را به عنوان رييس‌جمهور رسمي ونزوئلا شناخته‌اند. هنوز به ‌طور دقيق مشخص نيست كه خوان گوايدو چگونه به كلمبيا سفر كرده است. گوايدو از فوريه گذشته كه به كلمبيا رفته بود تا ورود يك محموله كمك‌هاي امريكا را به داخل كشور سازماندهي كند، ديگر ونزوئلا را ترك نكرده است. اين اقدام توسط سربازان و نيروهاي وفادار به رييس‌جمهور مادورو عملا مسدود شد و اجازه ورود اين محموله‌ها به داخل ونزوئلا داده نشد.

در اوايل ماه جاري ميلادي نيز گارد ملي مانع ورود گوايدو به مجلس شوراي ملي اين كشور شد تا نتواند در انتخاب مجدد رييس مجلس اين كشور حاضر شود. او سپس جلسه را به مكان ديگري منتقل كرد تا 100 قانونگذار وي را براي اين پست بار ديگر انتخاب كردند.

در مصاحبه‌اي مادورو با واشنگتن پست گفت: كه مخالفان وي او را دست‌كم گرفته‌اند و من توجهي به تحريم‌هاي ايالات متحده نمي‌كنم. او ادامه داد كه شركت‌هاي نفتي امريكا در صورتي كه دونالد ترامپ تحريم‌هاي نفتي را بردارد مي‌توانند به شكل بي‌نهايت از نفت ونزوئلا بهره‌مند شوند.

طبق گزارش سازمان ملل، جنگ قدرت ونزوئلا بحران اقتصادي اين كشور را بدتر كرده است و بر اساس اعلام سازمان ملل يك چهارم از جمعيت 30 ميليوني ونزوئلا به كمك فوري نياز دارند. طي سال‌هاي اخير حدود 4ميليون ونزوئلايي كشور را ترك كرده‌اند.

همچنين گفته مي‌شود كه گوايدو پس از كلمبيا به اجلاس اقتصادي داووس در سوييس خواهد رفت. به گزارش بلومبرگ و به نقل از افرادي كه با برنامه‌هاي او آشنا هستند، خوآن گوايدو براي شروع يك تور بين‌المللي كه شامل ديدار با وزيرخارجه امريكا همچنين سفر به مجمع جهاني داووس مي‌شده ونزوئلا را ترك كرده است. با اين حال آنچه مشخص است گوايدو با اين سفر در تلاش است كشورهايي كه از او حمايت كردند را مجاب كند كه به حمايت از او ادامه دهند. پمپئو نيز در هواپيماي خود كه از برلين حركت مي‌كرد در جمع خبرنگاران گفت كه انتظار دارد با گوايدو ملاقات كند و عنوان كرد كه كماكان از او حمايت مي‌كند.

پمپئو همچنين به خبرنگاران گفت: ماموريت ما در ونزوئلا تغيير نكرده و مادورو يك شخصيت مخرب است.

وي ادامه داد: ماموريت ما اين است كه كار خود را از طريق تمام كانال‌هاي ديپلماتيك ادامه دهيم تا به نتيجه‌اي برسيم كه رييس‌جمهور ترامپ از حدود 18ماه پيش به دنبال آن است.

گوايدو حتي علاقه‌مند است در سفر خود به داووس با دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا و امانوئل ماكرون رييس‌جمهور فرانسه ديدار داشته باشد اما گفته مي‌شود كه هنوز اين جلسات تاييد نشده است. با اين حال كشورهاي مختلف به‌رغم اينكه از گوايدو حمايت كردند اما كماكان نگران آينده ونزوئلا هستند زيرا آينده آن به روشني مشخص نيست. اكنون پس از يك سال به‌ طور دقيق نمي‌توان گفت كه گوايدو چه نقشي را در داخل ونزوئلا ايفا مي‌كند. زيرا نه مي‌توان گفت كه او رييس‌جمهور قانوني است و نه حتي مي‌توان اورا رهبر اپوزيسيون ونزوئلا دانست كه قصد دارد مادورو را كنار بگذارد. با شرايطي كه به وجود آمده مادورو به حكومت خود در ونزوئلا ادامه مي‌دهد و گوايدو پس از ماه‌ها سكوت و بي‌عملي مطلق بار ديگر تلاش مي‌كند تا وضعيت خود را تنها با پشتوانه امريكا و تعدادي ديگر از كشورهاي امريكا لاتين مستحكم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون