• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4569 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ بهمن

كودتا در هيات فوتبال گلستان

انتخابات عجيب ولي واقعي

بهرام سرگوسرايي

 

 

در حالي كه بحران‌هاي ريز و درشت فوتبال ايران را دربر گرفته، مديران عاليرتبه فدراسيون كه از حل كردن مشكلات بزرگ عاجزند، از خدمات كوچكي كه از دست‌شان برمي‌آيد فروگذار نمي‌كنند. انتخابات هيات فوتبال استان گلستان با تنها يك كانديداي تاييد صلاحيت‌ شده برگزار شد تا شاهد يكي از عجيب‌ترين شيوه‌هاي برگزاري انتخابات در كشور باشيم. 13 نفر از اعضاي داراي حق راي در هيات فوتبال استان گلستان، ترجيح داده‌اند به جاي اينكه به گزينه فدراسيون راي بدهند، به «هيچ» راي بدهند. به زودي شاهد برگزاري هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال خواهيم بود كه
در خلال آن انتخابات پيش از موعد برگزار خواهد شد تا معلوم شود صندلي مهدي تاج به چه كسي مي‌رسد. گفته مي‌شود حالا كه تاج از رياست فدراسيون كناره‌گيري كرده، دوستان و همراهان هميشگي‌اش در حال مهيا كردن فضا براي باقي ماندن‌ دار و دسته‌شان در فدراسيون فوتبال هستند. باور كردني نيست، اما تقريبا تمام پست‌هاي مهم فدراسيون با سرپرست اداره مي‌شود، از دبيركل تا رييس، همه سرپرست هستند و هيچ‌كس صاحب‌ منصب واقعي نيست و با استعفاي تاج وضعيتي حاكم شده كه آشفتگي‌اش به يك كشتي به‌گل نشسته مي‌ماند.

انتخابات هيات فوتبال گلستان آن‌قدر در وضعيت عجيبي برگزار شد كه خبرنگاران و ناظران حيرت ‌زده‌اند چطور هيچ نهاد نظارتي كاري با اين بي‌قانوني آشكار ندارد. فدراسيوني كه نيمي از اعضايش غيرقانوني در سمت‌هاي‌شان هستند و به همين خاطر منصب‌شان از سرپرست فراتر نمي‌رود، در حال مهندسي انتخاباتي است كه قرار است بهار 1399 رييس فدراسيون را مشخص كند. بايد هرچه سريع‌تر راه‌حلي براي اين بحران پيدا شود تا انتخاباتي عادلانه و قانونمند برگزار شود، چنين بدعتي، مي‌تواند تبعات بسيار بدي براي فوتبال ايران داشته باشد و مديريت فدراسيون را براي هميشه به گروهي واگذارد كه رياست فدراسيون را برعهده دارد و مي‌تواند به راحتي در انتخابات هيات‌هاي استاني به اين شكل دست ببرد. مسوولان فدراسيون از آنجايي كه اطمينان نداشتند، بتوانند نامزدشان را به صندلي رياست هيات فوتبال برسانند، تمام كانديداهاي ديگر را حذف كردند.

جواد عزيزي، از اعضاي هيات‌رييسه هيات فوتبال گلستان بعد از راي‌گيري تقريبا نماديني كه با يك كانديدا برگزار شد، از صندلي‌اش بلند شد و گفت: «بايد يك تبريك ويژه داشته باشم خدمت شما آقاي بهاروند و همكار محترم‌تان آقاي طالقاني، چون شما باعث شديد آقاي فدراسيون محترم سه تا از كانديداهاي قوي استان را حذف كنيد، با آيين‌نامه من‌درآوردي خودتان كه فقط و فقط به خاطر انتخابات فدراسيون اين‌طور شده است.» در اين بين يك نفر از برگزاركنندگان جلسه به آقاي عزيزي تذكر مي‌دهد كه اين عزيزان (بهاروند و همراهانش) مهمان‌هاي ما هستند. عزيزي بعد از اين تذكر حرف‌هايش را اين‌طور ادامه مي‌دهد: «با عرض خير مقدم دوباره خدمت دوستان عرض مي‌كنم، اين استان‌ها، اين مجمع‌ها، هفته به هفته و ماه به ماه به اين شكل برگزار شود، فوتبال كشور به سمت نابودي خواهد رفت. اين كارها فقط به دليل انتخابات رياست فدراسيون است. اين حرف‌ها در دل ما كه بايد مي‌گفتيم تا آقاي بهاروند بداند سكوت ما از مودب بودن‌مان است و به اين خاطر نيست كه از شرايط راضي بوديم. آن سيزده راي را مدنظر داشته باشيد و با خداي خودتان خلوت كنيد.» اين اولين‌باري نيست كه شائبه مهندسي انتخابات توسط فدراسيون مطرح شده و در ماه‌هاي اخير در مورد هيات فوتبال كردستان هم همين حرف‌ها مطرح شد. در اين انتخابات هم تنها يك نامزد حضور داشت كه تكرار آن در گلستان همه را شگفت‌زده كرد. بيژن ذوالفقارنسب، پيرو مشكلات فوتبال استان كردستان گفت: «بخش زيادي از مشكلات فعلي پيرامون فوتبال استان كردستان به عملكرد هيات فوتبال و اداره كل ورزش و جوانان اين استان برمي‌گردد. باوجود تمامي اعتراضات صورت گرفته از سوي جامعه فوتبال استان به‌ويژه پيشكسوتان هيچ‌گونه اراده‌اي در راستاي رفع مشكلات هيات فعلي استان وجود ندارد.» او با بيان اينكه از نظر ما اين انتخابات باطل و غيرقابل قبول است، گفت: «انتظار داريم كه نهادهاي مرجع و رسمي هر چه سريع‌تر
در راستاي لغو انتخابات هيات فوتبال استان كردستان اقدام كنند. در حال حاضر هيچ فرصت و زمينه‌اي براي فعاليت فوتبالي در استان كردستان فراهم نيست و اين وضعيت نتيجه اقدامات و برنامه‌هاي اجرا شده از سوي مسوولان ورزش و همچنين شخص رييس هيات فوتبال استان به دست آمده است. از نظر ما اين انتخابات كاملا مهندسي شده تا فرد موردنظر بار ديگر سكان هدايت هيات فوتبال استان كردستان را دراختيار بگيرد. ما تا باطل شدن اين انتخابات صوري و فرمايشي مسائل را از طريق مراجع مسوول به ويژه سازمان بازرسي در استان كردستان پيگيري و دنبال خواهيم كرد.» جالب اينجاست كه انتخابات هيات فوتبال تهران هم همين‌قدر حاشيه‌ساز شد و از مرداد سال جاري قرار است برگزار شود، اما گويا هنوز شرايط مهيا نيست و به شكلي غيرقانوني اين انتخابات به تعويق افتاده است. سازمان بازرسي كل كشور و اداره كل ورزش و جوانان استان تهران به اين مساله ورود كرده‌اند و شرايط را زيرنظر دارند.

به نظر مي‌رسد مانند آنچه مخالفان فدراسيون فوتبال مي‌گويند، عزمي جزم براي مهندسي انتخابات هيات‌هاي فوتبال استاني وجود دارد تا درنهايت انتخابات هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال به همان شيوه‌اي كه مي‌خواهند برگزار شود. بايد از نهادهاي نظارتي خواست تا هر چه سريع‌تر و با جديت به اين مساله ورود كنند و فدراسيون فوتبال مكلف است در مورد ابهاماتي كه در اين انتخابات‌ها پيش آمده، شفاف‌سازي كند. شفاف نبودن فدراسيون فوتبال و آيين‌نامه‌اي كه منطبق با قوانين فيفا نيست، بلاي جان مديريت ورزشي شده كه نتايجش در سطح كلان روي روان مردم و جامعه تاثير مستقيم دارد. اين روند آورده‌اي جز نابود كردن فوتبال نخواهد داشت و حداقل ضرري كه دارد، نابود كردن دموكراسي در نهادي مستقل مثل فدراسيون فوتبال است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون