• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4569 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ بهمن

فيروزجا زورش به كارلسن نرسيد

سامان سعادت

 

 

عليرضا فيروزجا سوپراستاد بزرگ ايراني شطرنج كه مدتي است زير پرچم فيده بازي مي‌كند، ديشب در دور نهم رقابت‌هاي شطرنج Tata Steel Masters كه با حضور 14 شطرنج‌باز برتر حال حاضر جهان برگزار مي‌شود، مقابل مگنوس كارلسن نفر اول رده‌بندي شطرنج دنيا قرار گرفت و در نهايت بازي را به حريف قدرتمندش واگذار كرد. در اين بازي فيروزجا با مهره سفيد مقابل كارلسن قرار گرفت و به همين خاطر برخي كارشناسان شانس پيروزي فيروزجا را بالا عنوان كردند، اما بعد از گذشت مدتي از بازي مشخص شد كه كارلسن را حتي وقتي با مهره سياه بازي مي‌كند، بايد شانس اول بردن در هر بازي شطرنج بدانيم. كارلسن شطرنج‌بازي است كه از سال 2005 به اين سو در هيچ رقابت كلاسيكي نباخته است.

بازي با رقابت پاياپاي دو طرف آغاز شد، اما هر چه به سمت جلو حركت كرديم، كارلسن سبك بازي خودش را بيشتر به فيروزجا تحميل كرد و همين باعث شد فيروزجا زمان زيادي را از دست بدهد. در اين بين كاربراني كه از طريق پخش آنلاين مسابقه در حال تماشاي اين رقابت سنگين بودند با گذاشتن كامنت نظر خود را در مورد بازي ابراز مي‌كردند. بسياري از كاربران بر اين عقيده بودند كه فيروزجا هنوز به مرحله‌اي نرسيده كه بتواند كارلسن را شكست دهد. كارلسن ريتينگ 2872 دارد و ريتينگ فيروزجا 2723 است.

البته كاربران به اين نكته اشاره داشتند كه عليرضا تنها 16 سال سن دارد و مي‌تواند در ادامه روند موفقيت‌آميزي را طي كند. نكته جالب توجه اين است كه اين دو شطرنج‌باز ماه گذشته و در مسابقات برق‌آساي قهرماني جهان هم با هم روبه‌رو شده بودند كه در آن مسابقه كه بسيار هم جنجالي شد، فيروزجا تا يك قدمي پيروزي بر كارلسن پيش رفت، اما يك اشتباه باعث شد بازي را از دست بدهد. فيروزجا در آن بازي درگيري لفظي كوچكي هم با كارلسن پيدا كرده بود.

در ادامه مسابقه دو شطرنج‌باز در دور نهم Tata Steel Masters كه بسيار با احتياط كار مي‌كردند و با نزديك شدن به زمان پايان بازي، كارلسن توانست بازي را به نفع خود پايان دهد. اين در حالي بود كه فيروزجا تنها 44 صدم ثانيه زمان داشت و كارلسن بيش از 14 دقيقه. فيروزجا با اين شكست همان 5.5 امتيازي باقي ماند و كارلسن نيز با اين برد توانست خودش را 5.5 امتيازي كند. شكست فيروزجا در اين ديدار همچنين باعث شد او 3 امتياز در ريتينگ از دست بدهد هر چند او با نمايش خوب خود تا مرحله نهم مسابقات 12 امتياز ريتينگ به دست آورده است. كارلسن نيز با اين برد 3 امتياز در ريتينگ به دست آورد هرچند عملكرد او تا مرحله نهم 7 امتياز منفي در ريتينگ براي او به دنبال داشته است.

فيروزجا در ادامه مسابقات و در دور دهم با فابيو كاراوانو از امريكا و نفر اول جدول رده‌بندي مسابقات Tata Steel Masters روبه‌رو خواهد شد. عليرضا در ادامه با آناند از هند، ويتيوگوف و دوبوف از روسيه ديدار خواهد كرد. فيروزجا در اين رقابت‌ها تاكنون 4 برد، 3 تساوي و 2 شكست به دست آورده، اما با توجه به اينكه امتيازات بسيار نزديك است و نفر اول تنها 0.5 امتياز بيشتر از چهار نفر دوم كه هر يك 5.5 امتياز دارند به دست آورده، مي‌توان اميدوار بود كه سوپراستاد بزرگ شطرنج ايراني بتواند در ادامه خودش را در بين 3 نفر نهايي مسابقات نگه دارد.

رقابت‌هاي شطرنج Tata Steel Mastersهر ساله در ماه ژانويه در كشور هلند برگزار مي‌شود. در دوره قبل مسابقات در سال 2019 مگنوس كارلسن موفق شده بود به مقام قهرماني دست پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون