• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4571 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۵ بهمن

80 هزار واحد آماده تحويل در پرند و پرديس

افزايش سود تسهيلات بانكي دلالان مسكن مهر

با گذشت بيش از 10 سال از كليد خوردن ساخت واحدهاي مسكن مهر در سراسر كشور، آمارهاي جديد ارايه‌شده از سوي وزارت راه و شهرسازي نشان مي‌دهد كه واحدهاي داراي متقاضي اين مسكن در گام‌هاي پاياني ساخت قرار دارند و به زودي در اختيار متقاضيان قرار خواهند گرفت.

نادر عربي مديركل دفتر توسعه امور مسكن شركت عمران شهرهاي جديد با يادآوري اينكه در شهرهاي جديد از كل واحدهاي مسكن مهر تعهدشده حدود ۳۵۰ هزار واحد است، اظهار كرد: از اين تعداد ابنيه ۳۳۵ هزار واحد كامل شده و ۲۵۰ هزار واحد نيز به متقاضيان تحويل داده‌ شده است. هم‌اكنون نيز حدود ۸۰ هزار واحد آماده تحويل است كه بيشتر آنها در شهرهاي پرديس و پرند قرار دارند.

وي با اشاره به اينكه به ‌جز شهرهاي جديد حومه تهران به ‌ندرت شهر جديدي داريم كه واحد مسكن مهر نيمه‌تمام داشته باشد، گفت: در اين شهرها مسكن مهر يا در مرحله فروش اقساطي يا تحويل داده‌شده است. وي درباره دلايل نيمه‌تمام ماندن مسكن مهر شهرهاي حومه پايتخت، افزود: در اين شهرها مسكن مهر به‌صورت انبوه‌سازي بوده است. حدود ۱۰۰ هزار واحد مسكن مهر در هر يك از شهرهاي پرديس و پرند ساخته مي‌شود كه اين تعداد مانند يك شهر است و اين واحدها عموما در زمين‌هاي بكر فاقد امكانات و خدمات ساخته‌شده است. بنابراين تا آماده شدن زمين براي ساخت، زمان زيادي صرف شده و همه اين موارد به روند طولاني ساخت واحدها منجر شده است. در اين مدت قيمت‌ها نيز افزايش ‌يافته است. درعين‌حال اين پروژه‌ها قرار بوده است كه با پول خود مردم و تسهيلات بانكي ساخته شود.

عربي از برطرف شدن برخي مشكلات موجود در تحويل تعدادي از واحدهاي مسكن مهر نيز خبر داده است. اين واحدها كه بسياري از آنها از ماه‌ها قبل آماده شده‌اند بنا به دلايل مختلف در اختيار متقاضيان قرار نگرفته‌اند اما وزارت راه و شهرسازي در حال پيگيري مشكلات موجود در مسير تحويل آنهاست. عربي در اين باره گفته: عمده مشكل نيز چند مورد نقص اساسي نظير نبود آسانسور است. نبود آسانسور در سال‌هاي گذشته يكي از مشكلات اساسي به‌ويژه در پروژه‌هاي انبوه‌سازي مسكن مهر بوده است كه خوشبختانه اين مشكل هم‌اكنون حل‌وفصل شده است. براي مثال در پروژه‌هاي مسكن مهر پرديس در فاز ۱۱ در اغلب موارد آسانسور يا نصب‌شده يا خريداري‌شده و در حال نصب است و در برخي فازها مثل فاز ۸ پرديس نيز اين مورد به‌تدريج در حال انجام است.

مديركل دفتر توسعه امور مسكن شركت عمران شهرهاي جديد اضافه كرد: در مواردي نيز حتما نياز به حضور متقاضي در واحد است تا تمام امكانات كامل شود. براي مثال در مورد انشعابات، شبكه آماده است و براي نصب كنتور، متقاضي حتما بايد در واحد ساكن شود. البته ممكن است در برخي پروژه‌ها ايراداتي وجود داشته باشد اما در زمان تحويل، چك‌ليستي وجود دارد كه با حضور متقاضي، سازنده و نماينده شركت عمران شهر جديد، بررسي مي‌شود و در صورت نقص سازنده موظف است تا شش ماه پس از تحويل اين نواقص را برطرف كند.

در كنار دغدغه‌هاي باقيمانده براي متقاضيان واقعي مسكن مهر، موضوع ديگري كه در سال‌هاي گذشته در اين پروژه‌ها به وجود آمده ورود دلالان به بازار براي سودآوري از طريق خريد و فروش واحدهاست. هرچند در ابتدا بنا بود اين واحدها با قيمت بسيار كمي در اختيار متقاضيان قرار گيرد اما افزايش تورم و شوك‌هاي قيمتي كه به بازار مسكن وارد شد، باعث افزايش قابل توجه قيمت‌ مسكن مهر در برخي شهرهاي پر متقاضي شد تا جايي كه امروز برخي واحدهاي مسكن مهر در شهري مانند پرديس از مرز 400 ميليون تومان نيز عبور كرده‌اند. در اين بستر برخي دلالان با خريد خانه‌ها به دنبال سودجويي هستند كه وزارت راه و شهرسازي با افزايش نرخ سود بانكي تسهيلات مسكن مهر با آنها مقابله خواهد كرد. عربي واسطه‌گري در خريدوفروش واحدهاي مسكن مهر را يكي از مشكلات شهرهاي جديد برشمرد و افزود: تلاش مي‌شود اين موضوع نيز سروسامان پيدا كند. هم‌اكنون برنامه‌اي را تهيه ‌كرده‌ايم كه در صورت تصويب، با اين موارد برخورد مي‌شود و سود وام بانكي واحدهايي كه تحويل گرفته نمي‌شوند از ۴ درصد به ۱۸ درصد افزايش يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون