• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3234 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت

قهرمانان ورزشي سفيران محيط‌زيست مي‌شوند

علي دايي، ‌سفير بين‌المللي درياچه اروميه شد

اعتماد| درياچه اروميه، ‌سفير‌دار شد؛ ‌سفيري از جنس قهرمان ورزشي كه قرار است داعيه احياي اروميه را داشته باشد. علي دايي، ‌پيشكسوت و كاپيتان فوتبال كشور و سرمربي اسبق تيم ملي، پرسپوليس و تيم‌هاي ديگر، ‌از سوي استاندار آذربايجان غربي، سفير بين‌المللي درياچه اروميه شد.
ايجاد نمادهاي زيست‌‌محيطي در ورزش يا تعيين سفير براي موضوعات زيست‌محيطي، مدتي است كه از سوي سازمان محيط‌زيست براي فرهنگ‌سازي در اين حوزه اتفاق مي‌افتد تا به واسطه اهميتي كه قهرمانان كشور در حوزه‌هاي مختلف براي حفاظت از محيط زيست كشور قايل مي‌شوند، اهميت حفاظت و توجه به اين مباحث براي مردم روشن شود. از درج يوزپلنگ آسيايي روي پيراهن بازيكنان تيم ملي فوتبال در جام جهاني و بعد از آن تا درج درنا روي پيراهن واليباليست‌ها و تبادل زيست توپ (توپ) كه قرار بود در ابتداي بازي ايران و آرژانتين توسط كاپيتان تيم ملي ايران به تيم حريف داده شود، همه اقداماتي است نمادين تا كمكي شود به فرهنگ‌سازي در ميان مردمي كه شايد حفاظت از محيط زيست، ‌از آب گرفته تا هوا و خاك و زيستگاه‌ها و حيات وحش، ‌اولويت اول زندگي‌شان نيست. استاندار آذربايجان غربي، عصر روز پنجشنبه، ‌در حاشيه مسابقه دوستانه ملي‌پوشان پيشكسوت تيم ملي جام جهاني 98 (فرانسه) و تيم فوتبال 90 اروميه با اهداي لوحي، علي دايي، اسطوره فوتبال ايران را به عنوان نخستين سفير بين‌المللي احياي درياچه اروميه معرفي كرد. به گزارش ايرنا، ‌قربانعلي سعادت با اشاره به لزوم احياي درياچه اروميه گفت: «درياچه اروميه طي 10 سال گذشته دچار فراز و نشيب‌هاي فراواني شده است و توجه شخص رييس‌جمهوري و تشكيل ستاد ملي و استاني احياي درياچه اروميه نويدبخش روزهايي خوش براي اين درياچه است. فضاي امنيتي درياچه اروميه ديگر به سر رسيده و اكنون در سال همدلي و همزباني شاهد اقدامات عمراني و فرهنگي براي احياي اين درياچه است.»
 وي همكاري و مشاركت نهادهاي مردمي را خواستار شد و افزود: «ورزش بهترين بستر براي اجراي برنامه‌هاي فرهنگي در جامعه بوده و برگزاري اين ديدار دوستانه بهانه‌اي براي ترويج فرهنگ احياي درياچه است. مهم‌ترين كار مسوولان احياي تالاب‌هاست چرا كه خشكي درياچه اروميه نه تنها متعلق به استان‌هاي آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي بلكه متعلق به تمام كشور و حتي به عنوان يك مساله بين‌المللي در سطح جهان مطرح است.» در بخشي از لوح اهدايي استاندار آذربايجان غربي كه به علي دايي به عنوان نخستين سفير بين‌المللي درياچه اروميه اهدا شده آمده است: درياچه اروميه به همكاري و تعامل مردم و مسوولان نياز دارد و قهرمانان ملي با توجه به جايگاهي كه دارند بهترين سفيران درياچه به شمار مي‌روند و از اينكه شما به موضوع محيط زيست توجه ويژه داريد، تشكر مي‌كنيم و اميد داريم كه فرزندان اين مرز و بوم طلوع و غروب خورشيد را در پهنه درياچه اروميه شاهد باشند.
قهرمانان ورزشي،  الگوي حفاظت  محيط زيست
مديركل آموزش و مشاركت مردمي سازمان محيط زيست ‌هم در تاييد اين خبر از امضاي تفاهمنامه‌اي با وزارت ورزش سخن مي‌گويد؛ ‌تفاهمنامه‌اي كه قرار است در آن، ‌قهرمانان ورزشي، ‌سفيرهاي محيط‌زيست شوند. محمد درويش در اين خصوص به «اعتماد» گفت: «خبر سفير بين‌المللي شدن علي دايي براي درياچه اروميه كمي زودتر از موعد اعلام شد، ‌من هم از طريق خبرگزاري‌ها متوجه شدم. اما اين اتفاق به‌زودي در سطحي وسيع‌تر مي‌افتد. روز 4 خرداد ماه جاري، قرار است در هتل المپيك، تفاهم نامه‌اي را با وزارت ورزش امضا كنيم. يكي از بندها، معرفي قهرمانان ورزشي به عنوان سفراي محيط زيست است كه براي آنها شرح وظايفي تعيين كرديم و بايد از اين وظايف تبعيت كنند؛ اينكه چه كارهايي بايد بكنند و از چه كارهايي پرهيز كنند تا الگوي مناسبي براي شمار فراوان طرفداران‌شان باشند.»او با اشاره به رفتارهاي حوزه خصوصي و عمومي زندگي اين قهرمانان ورزشي افزود: «قرار است اين سفرا، ‌در هر دو زمينه زندگي خصوصي و عمومي شان فعاليت كنند. يك الگوي ورزشي، در حوزه محيط‌زيست هم رفتارهاي شخصي و خانوادگي‌اش بايد بر اساس محيط زيست باشد و هم اقدامات خيرخواهانه داشته باشد و به اين واسطه مردم را پاي كار بياورد. يكي از برنامه‌هاي ما، ‌سفير درياچه اروميه و آقاي دايي بود، كه زودتر رخ داد. اين الگوهاي رفتاري را اگر كارشناسان دولتي مستقيم پيشنهاد كنند، تجربه ثابت كرده كه مقاومت مي‌شود.»درويش با برشمردن وظايف سفير اروميه گفت: «ما در اروميه دنبال اين هستيم كه كشاورزي در منطقه گسترش نيابد، محصولات پرمصرف جاي‌شان را به كم‌مصرف‌ها بدهند. علي دايي با محبوبيتي كه دارد، مي‌تواند اين كار را بكند. شبيه اين كار را در دنيا، قهرمانان ورزشي انجام مي‌دهند. يكي از مشكلات ورزشگاه‌ها، متاسفانه اين است كه بعد از پايان مسابقات ورزشي، تل بزرگي از زباله در محدوده محل برگزاري مسابقه به جا مي‌ماند. اين ورزشكاران نام‌آور و محبوب حوزه‌هاي مختلف هستند كه مي‌توانند از ليدرهاي ورزشي و تماشاچيان بخواهند كه بعد از مسابقه، ‌زباله‌هاي به‌جا‌مانده از خود را جمع‌آوري كنند، ‌شبيه اتفاقي كه در بازي اخير پرسپوليس و سايپا در كرج افتاد.» او با اشاره به رفتارهاي عمومي ديگر اين سفرا گفت: «روزهايي را داريم مانند روز زمين، روز هواي پاك، روز تالاب‌ها. در اين روزها ورزشكاران مي‌توانند در عدم استفاده از خودروي شخصي، استفاده از محصولات سازگار با محيط زيست و رفتارهايي مشابه پيشگام باشند. اگر در سوپرماركت خريد مي‌كنند، از گرفتن كيسه پلاستيكي ممانعت كنند و با خود سبد داشته باشند، از مترو يا وسايل حمل و نقل عمومي استفاده كنند و هميشه سوار ماشين‌هاي آخرين مدل‌شان نباشند، اينها رفتارهايي است كه مي‌تواند به يك قهرمان ورزشي كمك كند تا در امر فرهنگ‌سازي پيشگام باشد.» علي دايي كه پيش از اين ‌سفير يونيسف نيز بود اين‌بار به عنوان سفير درياچه‌اي انتخاب شده كه به نوعي، ‌خانه‌اش محسوب مي‌شود؛ ‌درياچه اروميه كه زماني بزرگ‌ترين درياچه آب شور جهان بود و امروز جز كمي بيش از 10 درصد آن باقي نمانده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون