• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4574 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن

كوبي برايانت در سانحه سقوط هلي‌كوپتر درگذشت

آخرين پرواز اسطوره

مترجم: سامان سعادت

 

 

كوبي برايانت، ستاره بازنشسته بسكتبال و تيم لس‌آنجلس‌ليكرز كه يكي از بزرگ‌ترين ورزشكاران اين رشته در تاريخ به حساب مي‌آيد و همچنين دختر 13 ساله‌اش از جمله 9 نفري بودند كه در حادثه سقوط بالگرد روز يكشنبه در خارج از لس‌آنجلس كشته شدند. مرگ او دنياي ورزش را لرزاند و اشك و اندوه بسياري را به همراه آورد.

هلي‌كوپتر كوبي در نزديكي كالاباساس ايالت كاليفرنيا در حدود 30 مايلي شمال غربي مركز شهر در شرايط مه‌آلود سقوط كرد. مقامات در حال بررسي علت اين اتفاق هستند. هلي‌كوپتر شخصي او در حال عزيمت از شهر اورنج كانتي، جايي كه خانواده برايانت در آن زندگي مي‌كند، به آكادمي بسكتبال جوانان برايانت در شمال غربي لس‌آنجلس - جايي كه كوبي به عنوان مربي دخترش جيانا كار مي‌كرد - بود. لحظه‌اي كه خبر مرگ كوبي منتشر شد يك عزاداري بين‌المللي به وقوع پيوست. هزاران نفر از مردم در مركز شهر با هم جمع شدند. تسليت از روساي جمهور، افراد مشهور و مردم عادي سرازير شد. چندين برنامه رسمي از جمله مراسم جايزه موسيقي گرمي و مسابقات ورزشي به كوبي برايانت اداي احترام كردند.

كوبي برايانت 41 ساله نيروي طبيعي خود را با نام مستعار مامباي سياه مي‌ناميد. مامباي سياه درازترين مار زهري آفريقا با ميانگين طول ۲٫۵ تا ۳٫۲ متر (كه در بعضي موارد تا ۴٫۴۵ متر نيز مي‌رسد) است. نام‌گذاري سياه به دليل رنگ تيره داخل دهان آن است. سريع‌ترين مار در جهان با سرعتي در حدود ۴٫۳۲ تا ۵٫۴ متر بر ثانيه (معادل با ۱۶ تا ۲۰ كيلومتر بر ساعت) بوده و در رده زهرآگين‌ترين مارهاي خشكي جهان طبقه‌بندي مي‌شود. اين اسطوره در سال 2016 با پنج عنوان قهرماني NBA بازنشسته شد. او ركوردهاي بي‌نظيري در تاريخ ورزش بسكتبال از خودش به ‌جا گذاشت. هنگامي كه او در سال 1996 از دبيرستان پا به مسابقات حرفه‌اي گذاشت، توانست NBA را متحول كند و از همان زمان جواني يكي از ستاره‌هاي بزرگ بسكتبال لقب گرفت. با اين حال او به مراتب بيشتر از يك غول بسكتبال بود. او يكي از بهترين ورزشكاران جهان به حساب مي‌آمد. ستاره‌اي در حد تايگر وودز و مايكل جردن و ساير بزرگان. اصلا عجيب نبود كه طرفدارانش از پكن تا بورلي‌هيلز هنگامي كه او پرواز مي‌كرد تا توپ را به حلقه برساند يك صدا فرياد مي‌زدند: كوبي!

كوبي در سال 2018 به خاطر يك انيميشن كوتاه كه در واقع چكيده زندگي خودش بود، برنده جايزه اسكار انيميشن كوتاه شد. او چهره‌اي بسيار محبوب بود. اگر چه اتهامات تجاوز جنسي در سال 2003 بر زندگي او سايه انداخت اما به خاطر اينكه كوبي اصرار داشت جرمي مرتكب نشده و همچنين طرف مقابل پرونده هيچ‌گاه اعتراف نكرد، از اتهامات مبرا شد و اجازه پيدا كرد به زندگي عادي‌اش برگردد. اما زندگي كوبي بيشتر از حواشي، قهرماني و افتخار در عرصه ورزش داشت. اين در حالي بود كه او به فعاليت‌هاي تجاري علاقه داشت اما در نهايت براي همسرش يك مرد كامل و براي فرزندانش پدري نمونه بود. خبر درگذشت برايانت بلافاصله با توصيفات غم‌انگيزي در سراسر دنيا مخابره شد. پايان زودرس زندگي يك فوق‌ستاره جهاني كه قلب‌هاي بسياري را لمس كرده بود، براي هواداران بسكتبال و حتي كساني كه چندان علاقه‌اي به ورزش نداشتند غير قابل باور بود. ويديويي از لبرون جيمز كه اكنون براي ليكرز بازي مي‌كند و همين روز قبل از حادثه توانسته بود جايگاه سومي كوبي را در ليست امتيازآورترين بازيكن تاريخ NBA به دست آورد در حالي كه گريه مي‌كرد، منتشر شد. همچنين پيام تسليت ترامپ و باراك اوباما كه به خاطر علاقه‌ شخصي‌اش به بسكتبال دوستي نزديكي با كوبي داشت بخشي از پيام‌هاي تسليت براي مرگ برايانت بود. آدام سيلور، كميسر NBA برايانت را به عنوان يكي از خارق‌العاده‌ترين بازيكنان تاريخ نام‌گذاري كرد. سيلور گفت: «به مدت 20 فصل كوبي به ما نشان داد كه وقتي استعدادي بزرگ با اراده‌اي مطلق به سمت پيروزي مخلوط شود چه پتانسيلي ايجاد مي‌كند.»

در كنار كوبي و دخترش، جان آلتوبلي مربي بسيبال در كالج كاستامسا كه در 35 كيلومتري جنوب لس‌آنجلس فعاليت مي‌كرد، همسر آلتوبلي و دخترشان آليسا نيز در هلي‌كوپتر بودند و كشته شدند. مقامات مسوول هنوز هويت برخي از اشخاصي كه در هلي‌كوپتر بودند را شناسايي نكرده‌اند. داريل اوسبي رييس آتش‌نشانان شهر لس‌آنجلس گفت: «دسترسي به محل سقوط دشوار بود. هلي‌كوپتر متلاشي شده منطقه‌اي به وسعت يك زمين فوتبال را دربرمي‌گيرد و تصاوير تلويزيوني يك توده سوزان بر يك تپه را نشان مي‌دهد.» الكس ويلانوا كلانتر لس‌آنجلس نيز يكشنبه شب گفت: «در حال حاضر اين يك كابوس به حساب مي‌آيد چرا كه محل سقوط به راحتي قابل دسترسي نيست. ما در نزديكي آنجا پرسنلي را مستقر كرده‌ايم تا مردم را دور نگه ‌داريم. حضور مردم در آن منطقه وضعيت خطرناكي به وجود مي‌آورد.»

بر اساس داده‌هاي رديابي پرواز كه در دسترس عموم قرار گرفته، هلي‌كوپتر كوبي يك سيكورسكي مدل S-76 بوده است و حدود نيم ساعت پرواز كرده بود. اين هلي‌كوپتر براي مدتي بر فراز منطقه سقوط مي‌چرخد و سپس در يك قوس بزرگ در حاشيه شمالي دره سان‌فرناندو جايي كه ظاهرا بر سرعتش مي‌افزايد تا قبل از تصادف به ارتفاع مناسب برسد، منحرف مي‌شود. كلانتر ويلانوا گفت: «ما مي‌دانيم كه مشكلاتي مربوط به ديد و ارتفاع پرواز وجود داشته است.» جاناتان لوكا، مسوول پزشكي قانوني لس‌آنجلس نيز گفت كه ممكن است روزها طول بكشد تا بقاياي اجساد با توجه به وسعت محل حادثه به دست‌ آيد. كوبي برايانت به گفته دو مقام نيروي انتظامي به آكادمي محل تمرين دخترش پرواز مي‌كرده. اين آكادمي ميزبان مسابقات جام مامبا، مسابقات بسكتبال پسران و دختران كلاس‌هاي سوم تا هشتم بود. پس از انتشار خبر سقوط كوبي همه بازي‌ها لغو شدند. غم و اندوه در سراسر جهان ورزش پخش شد. هزاران نفر از طرفداران كوبي در استاپلس سنتر و اطراف آن تجمع كردند. هواداران با پيراهن برايانت و همچنين اهداي گل به او اداي احترام كردند. در ادامه جمعيت آن قدر زياد شد كه افراد دورتر حتي نمي‌توانستند يادمان او را ببينند. ماكا مك‌نيري، پسر 17 ساله‌اي كه خودش را به همراه مادرش به آنجا رسانده بود، گفت: «كوبي همه را متحد مي‌كند.»

در دوران بازنشستگي برايانت در حال تبديل شدن به يك مرد متفاوت بود. كسي كه فيلم‌ توليد مي‌كرد و دوستانش را در بخش‌هاي مختلف فناوري و سرمايه‌گذاري به كار مي‌گرفت تا به او كمك كنند. برايانت وقتي در دبيرستان بود به يك شخصيت ملي تبديل شد. يك استعداد ذاتي كه قدرت شوتزني و توانايي‌هاي پرش‌اش خيلي زود او را در سالن‌هاي بسكتبال تبديل به يك سوپراستار كرد. او در بهار سال آخر دبيرستانش اعلام كرد كالج را ترك خواهد كرد و وارد NBA خواهد شد. طي چند سال برايانت عنوان ستاره برتر NBA و برترين بازيكن نسل خود را به دست آورد.

شنبه شب هنگامي كه لبرون جيمز با پيراهن ليكرز برابر فيلادلفيا سوني سيكسرز قرار گرفت، توانست برايانت را در امتيازگيري تاريخ NBA پشت سر بگذارد. لبرون كفشي پوشيده بود كه روي آن نوشته شده بود «Mamba 4 life» برايانت بعد از شكسته شدن ركوردش به جيمز تبريك گفت و اين شد آخرين نوشته او در شبكه‌هاي اجتماعي‌اش. اين پست كه در اينستاگرام منتشر شده نزديك به 9 ميليون لايك و بيش از 250 هزار كامنت به فاصله كمتر از 12 ساعت گرفته است.

از بسياري جهات برايانت پلي بود بين دو فوق‌ستاره دنياي قديم و جديد NBA يعني مايكل جردن و لبرون جيمز. پسر بسكتباليست سابق NBA بخشي از زندگي خود را در ايتاليا گذراند. جايي كه پدرش جو برايانت معروف به Jellybean بخش عمده‌اي از فعاليت حرفه‌اي ورزشش را در آنجا سپري كرد. كوبي به زبان ايتاليايي مسلط شد و علاوه بر بازي بسكتبال به فوتبال هم روي آورد. فوتبال به كوبي كمك كرد تا ديدگاه شخصي‌اش به بسكتبال را پيدا كند. او به عنوان يك نوجوان به فيلادلفيا بازگشت؛ جايي كه شاهكارهايش در زمين بسكتبال باعث جلب‌ توجه جمعيت گسترده‌اي از مردم شد. كوبي نوجوان در آن مقطع توجه رسانه‌ها، استعدادياب‌ها و طرفداران را به خود معطوف كرد. برايانت بعد از بازي در دبيرستان تصميم گرفت كالج را بي‌خيال شود و مستقيما به NBA برود. در سال 1975 كوين گارنت معروف اولين بازيكن دبيرستاني بود كه كالج را براي رسيدن به NBA دور زد.

برايانت اولين بازيكن نسل خود شناخته مي‌شود كه از همان ابتدا كنترل حرفه خود را به دست گرفت. او در سال 1996 مذاكراتي با باشگاه‌هاي نيوجرسي و بروكلين‌نتز داشت و حتي زمزمه‌هايي از حضور او در اروپا نيز به گوش رسيد. با اين حال ليكرز مقصد طولاني‌مدت ستاره بزرگ آينده NBA لقب گرفت. برايانت در سال 1996 و در درفت NBA (كوبي به اين خاطر كه در كالج بازي نكرده بود بايد در اين رقابت انتخابي حاضر مي‌شد و بين 60 نفر نهايي قرار مي‌گرفت) توسط تيم شارلوت هورنتز در راند سيزدهم برگزيده شد و سپس ليكرز حق استفاده از او را از اين تيم در عوض واگذاري مدافعش يعني وليد ديواچ گرفت تا برايانت با پيوستن به اين تيم تبديل به يكي از مشهورترين چهره‌هاي تاريخ ورزش شود. مردي با تحصيلات بين‌المللي بالا كه علاوه بر زبان ايتاليايي و انگليسي به زبان اسپانيايي نيز مسلط بود.

برايانت به عنوان يك رقيب خوش‌تيپ و با استعداد و سرسخت وارد NBA شد، وقتي اين ليگ به يك نفر جايگزين براي مايكل جردن افسانه‌اي احتياج داشت. مايكل در سال 2003 براي سومين و آخرين بار به واشنگيتن ويزاردز پيوست تا براي اين تيم قهرماني به ارمغان بياورد اما ناموفق بود و بعد از آن بازنشسته شد. برايانت به خوبي كمك كرد تا خلأ مايكل جردن احساس نشود. تا قبل از 23 سالگي برايانت جزيي از سه تيم قهرمان در كنار شكيل اونيل بود. همانند مايكل جردن، برايانت نيز يك گلزن چند بعدي بود. او مي‌توانست از بيرون شليك كند يا برود زير حلقه و امتياز به دست آورد. او در سال 1997 به عنوان يك تازه‌كار (اين عنوان به بازيكناني كه از دبيرستان مستقيما به NAB راه پيدا مي‌كنند داده مي‌شود) در مسابقات dunk NBA جايزه نفر اول را به خود اختصاص داد تا بتواند در ادامه چالش‌هاي بزرگ‌تر و مهم‌تري را براي خود ايجاد كند.

ميراث كوبي برايانت در خارج از زمين بازي و به دور از چراغ‌هاي روشن هاليوود، البته پيچيده‌تر بود. او در سال 2003 پس از شكايت تجاوز جنسي عليه وي در كلورادو دستگير شد. يك كارمند 19 ساله هتل اين ادعا را مطرح كرده بود. پرونده قانوني ماه‌ها به طول انجاميد اما سرانجام دادستاني وقتي قرباني حاضر به شهادت نشد، پرونده را كنار گذاشت. كوبي برايانت در آن زمان رسما به خاطر اين اتفاق عذرخواهي كرد.

در زماني كه پرونده در جريان بود، همسر برايانت با او قهر كرده بود اما بعد از مختومه شدن پرونده با كوبي آشتي كرد. در سال 2011 بار ديگر ونسا برايانت دادخواست طلاق داد اما باز هم بعد از مدتي آنها با هم آشتي كردند. اين زوج علاوه بر جيانا كه فرزند دوم‌شان بود، سه دختر ديگر هم دارند.

كوبي برايانت در سال 2003 و بعد از باخت در فينال سال 2008 مقابل بوستون سلتيكز توانست در دو سال بعدي قهرماني را مقابل اورلاندو مجيك و بوستون سلتيكز به دست آورد و اين آخرين قهرماني‌هاي مامباي سياه در NBA بود كه پيش از مصدوميت به دست آورد. بعد از اينكه او در نوامبر سال 2015 اعلام كرد در پايان فصل بازنشسته مي‌شود، حريفان در هر جايي كه بازي مي‌كردند به او اداي احترام كردند. اداي احترام به يكي از بزرگ‌ترين ورزشكاران تاريخ.

منبع: نيويورك تايمز


ويديويي از لبرون جيمز كه اكنون براي ليكرز بازي مي‌كند و همين روز قبل از حادثه توانسته بود جايگاه سومي كوبي را در ليست امتيازآورترين بازيكن تاريخ NBA به دست آورد در حالي كه گريه مي‌كرد، منتشر شد. همچنين پيام تسليت ترامپ و باراك اوباما كه به خاطر علاقه‌ شخصي‌اش به بسكتبال دوستي نزديكي با كوبي داشت بخشي از پيام‌هاي تسليت براي مرگ برايانت بود. آدام سيلور، كميسر NBA برايانت را به عنوان يكي از خارق‌العاده‌ترين بازيكنان تاريخ نام‌گذاري كرد.

از بسياري جهات برايانت پلي بود بين دو فوق‌ستاره دنياي قديم و جديد NBA يعني مايكل جردن و لبرون جيمز. پسر بسكتباليست سابق NBA بخشي از زندگي خود را در ايتاليا گذراند. جايي كه پدرش جو برايانت معروف به Jellybean بخش عمده‌اي از فعاليت حرفه‌اي ورزشش را در آنجا سپري كرد. كوبي به زبان ايتاليايي مسلط شد و علاوه بر بازي بسكتبال به فوتبال هم روي آورد. فوتبال به كوبي كمك كرد تا ديدگاه شخصي‌اش به بسكتبال را پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون