• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4574 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن

واكنش‌ها به مرگ غيرمنتظره مامباي سياه

افسانه‌ها جاودانه هستند

«قهرمانان مي‌آيند و مي‌روند. افسانه‌ها جاودانه هستند.» اين واكنش پل پوگبا به درگذشت غيرمنتظره كوبي برايانت نشان مي‌دهد اين بسكتباليست چه جايگاهي در تاريخ ورزش دارد. مامباي سياه كسي نبود كه به خاطر درگذشت غيرمنتظره‌اش بيش از اندازه بزرگ شود، چراكه او به اندازه كافي و تا سرحد امكان بزرگ بود. سقوط هلي‌كوپتر برايانت، واكنش تمام بزرگان ورزش را در پي داشت. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به بخشي از مهم‌ترين بازخوردها نسبت به اين اتفاق تلخ.

كريستيانو رونالدو در اينستاگرام نوشت: «پس از شنيدن خبر ناراحت‌كننده درگذشت كوبي برايانت و دخترش جيانا بسيار ناراحت شدم، كوبي يك افسانه واقعي و الهام‌بخش بسياري از افراد بود. تسليت به خانواده و دوستان و خانواده‌هاي همه كساني كه در اين سانحه جان خود را از دست داده‌اند.» لئو مسي، نابغه دنياي فوتبال و رقيب هميشگي رونالدو در واكنش به اين اتفاق نوشته: «من هيچ حرفي براي گفتن ندارم. تمام عشق من براي كوبي و خانواده‌اش و دوستانش است. ملاقات با تو و لحظات خوبي كه با هم داشتيم بسيار لذت‌بخش بود. ما نابغه‌هاي كمي مثل او داريم.» گرت بيل، ستاره ولزي رئال مادريد هم در پيام كوتاهي نوشت: «الهام‌بخش بسياري از افراد.» لوئيس سوارس اروگوئه‌اي، همبازي مسي در بارسلونا گفت: «اميدوارم روح كوبي برايانت و تمامي قربانيان اين حادثه وحشتناك، قرين آرامش باشد.» ايكر كاسياس، اسطوره رئال مادريد كه براي رياست فدراسيون فوتبال اسپانيا آماده مي‌شود، بهت‌زده است و در توييترش نوشته: «شوخي نكنيد! رنگم پريده. تسليت به خانواده و دوستانت و همچنين تسليت به جامعه بسكتبال و در كل به جهان ورزش.» زماني كه خبر مرگ برايانت در رسانه‌ها منتشر شد، بازي‌هاي مهمي در سراسر اروپا در حال برگزاري بود. رئال مادريد به سختي موفق شد وايادوليد را شكست بدهد و در پايان مسابقه تعدادي از بازيكنان اين تيم و سرمربي‌شان در اين مورد صحبت كردند. تيبو كورتوآ، دروازه‌بان كهكشاني‌ها گفت: «حين گرم كردن اين خبر را شنيدم. خيلي ناراحتم، دخترش جيانا هم كنارش بود. من عاشق بسكتبالم و با تماشاي بازي‌هاي او بزرگ شده‌ام. حيف شد و بايد خانواده‌اش را در آغوش بگيريم. من بيشتر درگير ذهنيت برنده، سخت‌كوشي روزمره و خودباوري‌اش بودم. اين چيزي است كه او براي خيلي‌ها به ‌جا گذاشت و سعي مي‌كنيم هميشه او را به ياد داشته باشيم.» زيدان در كنفرانس خبري پس از بازي گفت: «اين خبر ناراحت‌كننده‌اي براي دنياي ورزش بود و فكر و قلب ما پيش خانواده اوست. برايانت را از نزديك نمي‌شناختم اما از اتفاقي كه افتاده ناراحت هستم.» نيمار، فوق‌ستاره پاري‌سن‌ژرمن در جريان بازي تيمش متوجه اتفاقي كه براي برايانت افتاده بود، شد و بعد از گلزني با نشان دادن عدد 24 كه شماره كوبي بود ياد او را گرامي داشت. نيمار در مصاحبه بعد از بازي گفت: «بين دو نيمه بازي با ليل، از طريق توييتر، اين خبر را فهميدم؛ لحظه غم‌انگيزي نه فقط براي هواداران بسكتبال بلكه براي كل ورزش دنياست؛ كوبي را مي‌شناختم و شادي پس از گلم براي او بود. اميدوارم در آرامش باشد.» آندرس اينيستا، ستاره سابق بارسلونا و زننده گل قهرمان اسپانيا در جام جهاني 2010 در اينستاگرام نوشت: «خبري وحشتناك و بسيار ناراحت‌كننده. افكار و دعاهاي من با تو و خانواده‌‌‌ات است. روحت قرين آرامش باشد.» علاوه بر بازيكنان مشهور دنياي فوتبال، تقريبا تمام باشگاه‌هاي پنج ليگ معتبر هم به اين ضايعه واكنش نشان دادند و به شكلي اين مصيبت را تسليت گفتند. اشكان دژاگه، كاپيتان دوم تيم ملي ايران هم در اينستاگرام پستي گذاشته و درگذشت مامباي سياه را تسليت گفته. فرانچسكو توتي توييت كرده: «افتخار مي‌كنم كه تو را مي‌شناختم، قهرمان داخل و بيرون زمين. روحت قرين رحمت.» آندرا پيرلو، اسطوره ايتاليايي فوتبال هم نوشته: «كوبي براي ما يك الگو بود. ما يك اسطوره را از دست داديم.»

واكنش‌ها به خبر درگذشت كوبي برايانت تنها معطوف به دنياي فوتبال نبود. لوئيس هميلتون، اسطوره اتومبيلراني و قهرمان فرمول يك نوشت: «از شنيدن خبر درگذشت يكي از بزرگان خود بسيار ناراحتم. كوبي برايانت يكي از بزرگ‌ترين ورزشكاران بود و براي بسياري از جمله خودم الهام‌بخش بود. براي خانواده‌اش و مردمي كه در سراسر جهان اخبارش را دنبال مي‌كردند، عميقا ناراحتم. روح او و دخترش قرين آرامش باشد.» مايك تايسون بوكسور قديمي نوشته: «همراه با جهان سوگواري مي‌كنم. يك اسطوره‌ را از دست داديم. حرفي نيست. به هم ريخته‌ام. روح‌تان قرين رحمت كوبي برايانت، جيانا و بقيه مسافران.» رافا نادال، اسطوره تنيس جهان نوشت: «پائو گسول هميشه به من مي‌گفت كه برايانت الهام‌بخش غلبه بر سختي‌هاست؛ خبر مرگ او فوق‌العاده غمگين بود.»

در دنياي بسكتبال اوضاع كمي غم‌انگيزتر است. آنها يكي از اسطوره‌ها و اعضاي خانواده‌شان را از دست داده‌اند. اولين بازي‌هايي كه بعد از شنيدن خبر درگذشت برايانت برگزار شد، وضعيتي عجيب داشت و تيم‌ها در ابتداي بازي هر كدام يك خطاي 24 ثانيه انجام مي‌دادند تا ياد او گرامي داشته باشد. صمد نيكخواه‌بهرامي، ستاره تيم ملي كشورمان در اينستاگرام نوشت: «ممنون به خاطر تمام چيزهايي كه به بازي بسكتبال بخشيدي. روحت قرين رحمت.» حامد حدادي هم عكسي از تقابل خودش با برايانت در NBA گذاشته و از خدا براي خانواده برايانت تقاضاي صبر كرده. گويا بسياري از باشگاه‌هاي بسكتبال در امريكا قصد دارند شماره 24 را براي هميشه بايگاني كنند. تايلر هرو، ستاره جوان ميامي هيت نوشته: «همه تيم‌هاي ليگ شماره 24 خود را بازنشسته كنند.» مالك باشگاه ماوريكس، مارك كيوبان اعلام كرده كه به يادبود كوبي برايانت ديگر هيچ بازيكني در تيم ماوريكس هرگز پيراهن شماره 24 را نخواهد پوشيد. شكيل اونيل كه دوستي نزديكي با كوبي داشته، نوشته: «كوبي بسيار بيشتر از يك ورزشكار بود، او مرد خانواده بود. اين چيزي بود كه بيشتر از هر چيزي در آن اشتراك داشتيم. من جوري فرزندان او را بغل مي‌كردم كه انگار بچه‌هاي خودم بودند و او جوري بچه‌هاي مرا در آغوش مي‌كشيد گويي فرزندان خودش بودند. دختر او جي‌جي با كوچك‌ترين دختر من ميارا در يك روز به دنيا آمده بود.»

يك كاربر در توييتر سال 2012 پيش‌بيني كرده بود كه كوبي برايانت بر اثر سقوط هلي‌كوپتر جان خود را از دست مي‌دهد و توجهات بسياري را به خودش جلب كرده است. البته با توجه به اينكه برايانت حتي سفرهاي داخل شهري خود را هم با هلي‌كوپتر انجام مي‌داد، چنين موضوعي چندان دور از ذهن نبود. مراسم‌هاي يادبودي هم در سراسر امريكا و البته اروپا به ياد كوبي برايانت برگزار شده و طرفدارانش به هر شكل ممكن يادآوري مي‌كنند به ياد او و همراه خانواده‌اش هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون