• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4575 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن

پيدا و پنهان

وام بلاعوض براي دوگانه‌سوز كردن يك و نيم ميليون خودرو

حسن قلي‌پور، سرپرست مديريت طرح CNG گفت: قرار است يك ميليون و ۴۶۴ هزار خودرو با بودجه‌اي كه از محل صرفه‌جويي دوگانه‌سوز كردن خودروها به دست مي‌آيد، يعني از محل نصف شدن سهميه بنزين‌شان تامين شود. مبلغ بودجه مصوب براي دوگانه‌سوزي رايگان ۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان است. اين مبلغ بلاعوض داده مي‌شود يعني تا سقفي كه شوراي اقتصاد براي ما اعلام كرده ما پول اين را بلاعوض براي دوگانه‌سوزي خودروها تخصيص مي‌دهيم. فعلا بين قيمت بنزين و گاز پنج برابر اختلاف است و اميدواريم اين اختلاف قيمت باقي بماند تا به توسعه صنعت CNG كمك كند. در اين راستا براي ساخت مخازن با اتحاديه سوخت‌هاي جايگزين هم هماهنگي صورت گرفته است.

دور زدن تحريم‌ها با ارزهاي ديجيتالي

فوربس با اشاره به تشديد فشارهاي اقتصادي امريكا بر ايران طي دو سال اخير نوشت: امكان استفاده از ارزهاي ديجيتالي به صورت ناشناس باعث شده در برخي كشورها نظير ايران و ونزوئلا، تمايل به اين ارزها براي دور زدن تحريم‌هاي امريكا افزايش پيدا كند. به نوشته اين نشريه، استفاده از ارزهاي ديجيتالي باعث تسهيل در تجارت چين با كشورهايي نظير ايران و روسيه مي‌شود و وابستگي آنها به دلار را كاهش مي‌دهد. مساله استفاده از ارزهاي ديجيتالي توسط كشورهاي تحريم‌شده از سوي امريكا به يك نگراني امنيتي براي مقامات امريكايي تبديل شده است.

چادر مشكي ۷۰۰ هزار توماني بيش از ۲ ميليون تومان فروش مي‌رود

اسدالله سليماني، مديرعامل انجمن توليدكنندگان محصولات حجاب با بيان اينكه هيچ نظارتي بر بازار چادر مشكي وجود ندارد، گفت: مسوولان مدام از رصد بازار سخن مي‌گويند ولي در عمل هيچ اتفاقي در بازار نيفتاده و با نزديك شدن به شب عيد افزايش قيمت‌ها غوغا شده است. مديرعامل انجمن توليدكنندگان محصولات حجاب تصريح كرد: امروز توليد چادر مشكي يك كار فرهنگي نياز دارد، بايد از فروشندگان پرسيد چرا يك چادر مشكي كه ۱۰۰ هزار تومان بود امروز به ۶۰۰ هزار تومان رسيده است. ارزان‌ترين چادرها ۱۳۰ هزار تومان بود كه به ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان رسيده است، در مجموع در بازار چادر زير ۲۵۰ هزار توماني نيست. سليماني با اشاره به اينكه گران‌ترين چادر ياردي ۹۰ هزار تومان است، گفت: با محاسبه سود دوخت و ساير هزينه‌ها نبايد اين چادر بيشتر از ۷۰۰ هزار تومان در بازار به فروش برسد اما امروز اين چادرها بالاي دو ميليون تومان در بازار به فروش مي‌رسند.

يارانه ۷۲ هزار توماني؛ به كام ۱۸ميليون نفر، به ضرر ۶۰ ميليون

«ايسنا» نوشت: در صورت يكي شدن يارانه نقدي و كمك معيشتي و تبديل آن به يارانه ۷۲ هزار توماني، ۶۰ ميليون نفري كه اكنون هر دو يارانه را دريافت مي‌كنند با كاهش رقم دريافتي مواجه مي‌شوند، در حالي كه ۱۸ ميليون نفري كه كمك معيشتي به آنان تعلق نمي‌گيرد و فقط يارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ توماني دريافت مي‌كنند، منتفع خواهند شد. در اين حالت با مشموليت ۱۸ ميليون نفري كه در سه دهك بالا قرار دارند، مبلغ پرداختي به گروه‌هاي هدف (نيازمندان) كاهش مي‌يابد. دولت هر ماه براي ۱۸ ميليون نفر كه جزو پردرآمدها محسوب مي‌شوند فقط يارانه نقدي واريز مي‌كند و كمك معيشتي به آنها نمي‌دهد؛ افرادي كه به نظر مي‌رسيد بايد به تدريج از دريافت يارانه نقدي نيز كنار گذاشته شوند، اما با مصوبه اخير مجلس مبني بر يكي شدن يارانه نقدي و كمك معيشتي و پرداخت رقم ۷۲ هزار تومان به همه ۷۸ ميليون نفر، مجددا پرداخت يارانه به آنها نيز بايد در دستور كار دولت قرار گيرد؛ مصوبه‌اي كه مسوولان دولتي با آن موافق نبوده و در برنامه آنها هم نبوده است. اين درحالي است كه اگر در طرح يكي شدن يارانه نقدي و كمك معيشتي، ۱۸ ميليون پردرآمد مشاركت داده نمي‌شدند، دولت مي‌توانست از منابع قابل صرفه‌جويي از اين محل، رقم پرداختي به
۶۰ ميليون نفر گزينش شده را افزايش دهد، درحالي كه اكنون منابع بايد بين پردرآمدها نيز توزيع شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون