• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4575 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن

مسيح جان و مسيح ايمان

مسيح‌شناسي حوزه‌ مطالعاتي بسيار مهمي در الهيات مسيحي است كه به تبيين و تفسير حيات و هويت مسيح و به‌طور كلي نقش و جايگاه او در مسيحيت مي‌پردازد.

اهميت و جايگاه اساسي مسيح محدود و منحصر به مسيحيت نيست. اسلام و يهوديت نيز هر يك از منظر خاص خود از او سخن به ميان مي‌آورند. در دين اسلام اين عارفان بوده‌اند كه در آرا و آثار خويش از مسيح به عناويني چون نبي و ولي خدا ياد كرده‌اند. رودلف بولتمان از الهي‌دانان بزرگ مسيحي است كه در حوزه مسيح‌شناسي آرا و آثار مهمي دارد و مولوي نيز در آثار خويش به ويژه مثنوي معنوي از مسيح ياد كرده است. او از منظر عرفان اسلامي به شخصيت و تعاليم مسيح مي‌نگرد و نوعي مسيح‌شناسي اسلامي ارايه مي‌دهد. با اين وجود مي‌توان ميان بعضي بن‌مايه‌هاي مسيح‌شناسي مولانا و بولتمان تشابهاتي مشاهده كرد.

نشست هفتگي شهركتاب در روز سه‌شنبه پانزدهم بهمن ساعت 16:30 به بحث در باب «مسيح جان و مسيح ايمان، بحثي در مسيح‌شناسي رودلف بولتمان و مولانا جلال‌الدين» اختصاص دارد كه با حضور دكتر فاطمه لاجوردي و دكتر محمد صبايي در مركز فرهنگي شهركتاب واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير (بخارست)، نبش كوچه‌ سوم برگزار مي‌شود.

رساله دكتراي محمد صبايي با عنوان «مسيح‌شناسي در سنت مسيحي و اسلامي با تاكيد بر آراي رودلف بولتمان و مولانا جلال‌الدين» برگزيده نهمين دوره جايزه دكتر فتح‌الله مجتبايي در حوزه اديان و عرفان در سال جاري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون