• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4592 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳ اسفند

‌‌روزهاي تلخ اسطوره ناپل در نوكمپ

ثنا ولي‌نژاد

روز سه‌شنبه بارسلونا از سان پائولوِ ناپولي، معبد مارادونا بازديد خواهد كرد! چهره‌ كسي كه در اين دو باشگاه دو سرنوشت جنجال برانگيز و مجزا داشت.

مارادونا پس از جام جهاني 1982 به بارسلونا آمد. در اولين دوره حضور او در بارسلونا، تحت هدايت سزار منوتي، آنها كوپا دل‌ري و سوپر جام اسپانيا را از آن خود كردند. در ژوئن سال 1983، بارسلونا در ال‌كلاسيكو رقيب ديرينه خود رئال مادريد را با گلزني ديه‌گو مارادونا شكست داد و مارادونا تبديل شد به اولين بازيكن بلوگرانا كه در برنابئو مورد تحسين قرار مي‌گيرد! او در كاتالونيا چندان موفق نبود، اما هنوز هم يك سيماي بسيار گسترده در رسانه‌ها داشت. لوبو كاراسكو
هم تيمي مارادونا مي‌گفت: «همه ما خودمان را آماده كرديم كه شاهد نبوغ او باشيم.» رييس وقت بارسلونا، جوزپ نونز اعتراف كرد: «ما جدول زمان بندي تمرين را تغيير داديم تا او بتواند صبح بخوابد!»

با اين وجود، ديه‌گو در نوكمپ يك دوره سخت و يك مصدوميت داشت. يكي از تاريك‌ترين اپيزودهاي او با بارسا در فينال جام حذفي 1984 روبه‌روي اتلتيك بيلبائو رخ داد، هنگامي كه او درگير يك نزاع وحشيانه و خشونت‌آميز شد. وي پس از يك برخورد جدي با گويكوئتكسا مورد فحاشي قرار گرفت و شروع به زدن سر، آرنج و لگد زدن به هر بازيكن ديگري در زمين مسابقه كرد.

آن حادثه، با تماشاي خوان كارلوس، پادشاه وقت اسپانيا، حكم فروش ديه‌گو را امضا كرد! يك مدير اجرايي بارسلونا اظهار داشت: «وقتي من صحنه‌هاي درگيري مارادونا و هرج و مرج ناشي از آن را ديدم، فهميدم كه ديگر نمي‌توانيم با او ادامه بدهيم.» مارادونا با هيات مديره وقت به خصوص نونز درگير
اختلاف‌نظرهاي مكرر و منجر به انتقال او در سال 1984 شد. پس از دو فصل با 38 گل در 58 مسابقه، در 30 ژوئن 1984 مارادونا به ناپولي نقل مكان كرد. 75.000 هوادار ناپولي سان‌پائولو را پر كردند تا در مراسم معرفي ناجي جديد خود شركت كنند. تا آن زمان هيچ تيمي از جنوب ايتاليا برنده اسكودتو نشده بود، اما «ال پلوسا» ناپولي را به عنوان اولين اسكودتو تاريخ‌شان در سال 1987 و ديگري در سال 1990 رساند.

ديه‌گو آرماندو مارادونا در سان‌پائولو يك امپراتوري ساخت. نقاشي‌هاي ديواري از او روي ساختمان‌هاي باستاني اين شهر نقاشي شده است و كودكان تازه متولد شده به نام او نام‌گذاري شده‌اند - مانند ديه‌گو دمه، بازيكن فعلي ناپولي - دوران مارادونا در ناپل به دليل اعتياد به كوكايين بدون دردسر نيز نبود، اما در 7 فصل حضور خود در ناپل 115 گل به ثمر رساند، كاپيتان شد و يك ميراث غيرقابل توصيف به جاي گذاشت. بارسلونا سه‌شنبه با اسطوره خود، لئونل مسي هم وطن مارادونا به خانه آرماندو مارادونا مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون