• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4603 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۵ اسفند

حسن روحاني، رييس‌ جمهوري پس از غرس يك اصله درخت سيب

دولت نگهبان سلامت و معيشت مردم است

عده‌اي ماسك احتكار كردند و عده‌اي هم پشت ماسك دلسوزي رفتند

جلسه هيات دولت روز چهارشنبه در كاخ سعدآباد برگزار شد. ديروز به مناسبت هفته منابع طبيعي و در آستانه روز درختكاري رييس‌جمهوري با همراهي محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري و پيروز حناچي، شهردار تهران در محوطه اين مجموعه فرهنگي-تاريخي يك اصله درخت سيب كاشت. هر چند همين درختكاري رييس‌جمهوري نيز باز به سوژه‌اي براي مخالفان دولت تبديل شد و آنها بر اين اساس سعي كردند در اقدامي عجيب موجي ديگر از تخريب دولت و شخص رييس‌جمهوري را به راه بيندازند كه چرا دستكش رييس‌جمهوري چنان است و چنين نيست.

فارغ از اين حواشي بي‌اهميت اما همزمان با كاشت درخت توسط رييس‌جمهوري، پروژه ۱۲۹۰ هكتار جنگل‌كاري در قالب طرح كمربند سبز پيرامون شهر تهران نيز افتتاح و به بهره‌برداري رسيد. پيش از اين اما روحاني در جلسه هيات دولت ابتدا در مورد بودجه سال ۹۹ صحبت كرد، موضوعي كه در روزهاي درگيري با بيماري كرونا، نگراني‌هايي ايجاد كرده ‌بود و آن طور كه ديروز حسن روحاني در جلسه دولت گفت «با تدبير و پيشنهاد رييس مجلس» و «تاييد رهبري» بن‌بست بودجه شكسته شد تا بتوانيم از آغاز سال آينده طبق چارچوب قانون بودجه اقدامات مالي را انجام دهيم. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري؛ حسن روحاني در ادامه به مساله انتخاب وزير جهاد كشاورزي كه اين روزها با سرپرست اداره مي‌شود و به دليل شرايط موجود و تعطيلي مجلس انتخاب آن به تعويق افتاده، پرداخت و گفت:«رهبري اجازه فرمودند كه موضوع وزارت جهاد كشاورزي هم به بعد از مساله مربوط به حفاظت‌هايي كه لازم است در مساله كرونا انجام گيرد، محول شود».

 

كاسبان واقعي و مجازي كرونا

حسن روحاني در ادامه سخنراني با اشاره به بيماري واگيردار كرونا تاكيد كرد كه اين بيماري جهان‌گير بوده و بسياري از كشورهاي جهان به اين مساله مبتلا شدند. او همچنين گفت:«مساله سلامت مردم براي ما اهميت دارد و همه تلاش‌ها براي اين است كه مردم، پدران و مادران و جوان‌هاي ما و افراد مسن و بيمار كه بيشتر در معرض اين ويروس هستند، بتوانند از اين مساله عبور كنند و جانشان به سلامت باشد. سلامت و امنيت جاني براي ما بسيار مهم است».

رييس‌جمهوري ادامه داد:«اما در كنار آن امنيت روحي و رواني جامعه هم بسيار حائز اهميت است. متاسفانه امروز به رغم اينكه اكثريت جامعه ما و همه با همكاري يكديگر براي عبور از اين مشكل ياري مي‌كنند، عده‌اي هستند به عنوان كاسبان كرونا كه مي‌خواهند از اين معضل براي سود مادي و سودجويي خودشان استفاده كنند و متاسفانه در مواردي با احتكار و گرانفروشي و عدم عرضه كالا با اين فكر كه در آينده اين كالا را با قيمت بالاتر و گزاف مي‌توانند بفروشند، مواجه بوديم. اين عده‌اي بودند كه به عنوان كاسباني در اين بيماري با جان مردم بازي مي‌كردند و احتكار مي‌كردند». او ادامه داد:«از طرف ديگر كاسبان ديگري هم در فضاي مجازي و در رسانه‌هاي بيگانه داشتيم. عده‌اي ماسك را احتكار كردند و عده‌اي هم رفتند پشت ماسك دلسوزي اما در واقع براي اينكه جامعه ما را ملتهب كنند و مردم ما را دچار نگراني كنند، اخبار دروغ را در جامعه شايع مي‌كنند».

روحاني همچنين گفت:«مردم عزيز و بزرگوار بايد توجه داشته باشند به اينكه اين گروه محتكرين و معاندين در فضاي مجازي كه به آرامش مردم رحم نمي‌كنند؛ همچنين گروهي كه افكار جامعه را با اظهارنظرهاي غيردقيق خودشان دچار اضطراب مي‌كنند؛ اين امر تخصصي است و بايد به متخصصين مربوطه واگذار شود».

 

مساعدت دولت براي رونق كسب ‌و كار

رييس‌جمهوري از تلاش پزشكان و پرستاران تشكر كرد و در ادامه به تشريح اقدامات دولت پرداخت. روحاني از فعاليت شبانه‌روزي وزارت صمت، توليدگران و مسوولان نظارتي گفت و البته اضافه كرد، كنار همه اينها نيروهاي پالايشگاه‌ها تلاش مي‌كنند تا برق و آب در اين روزها به راحتي در اختيار مردم قرار گيرد.

همچنين روحاني به تلاش‌هاي شبانه‌روزي وزارت امور خارجه و راه و شهرسازي براي ارتباط مستمر با همتايان خود در راستاي حل معضل رفت‌و‌آمد مربوط به صادرات و واردات كالا اشاره كرد و توضيح داد:«ديروز در جلسه هماهنگي 3 قوه بر اين تصميم تاكيد كرديم كه وزارت اقتصاد و بانك مركزي تلاش كنند براي اينكه مردم داراي اقساط هستند و اقساط آنها بايد پرداخت شود و برابر دولت مسوول هستند كه پرداختي‌هاي خودشان را در موعد خاص پرداخت كنند، امهال موارد و دادن فرصت يك و دو ماهه انجام شود؛ براي اينكه مردم بتوانند كار خودشان را با آساني بيشتر و عدم مشكلات حل و فصل كنند و اين راه باز ادامه پيدا مي‌كند؛ يعني اينكه بانك مركزي و وزير اقتصاد مسوول شدند در اين زمينه براي مساعدت به كسب وكارهايي كه در اين ايام دچار مشكل شدند؛ برخي از كسب وكارهاست كه بهترين زمان درآمدي‌شان شب عيد و ايام عيد بوده كه دچار مشكل شدند و نسبت به آنها دولت بايد مساعدت كند».

رييس‌جمهوري ادامه داد:«همان طور كه دولت وظيفه دارد نگهبان سلامت مردم باشد، وظيفه دارد نگهبان كسب وكار مردم و زندگي و تامين معيشت مردم هم باشد؛ در اينجا خواهش مي‌كنم از همه دستگاه‌هاي خبري، خبرنگاران، روزنامه‌ها، به‌ويژه صداوسيما با همه وجود برابر معانداني كه در فضاي مجازي و در رسانه‌هاي بيگانه سمپاشي مي‌كنند؛ خبر دروغ را القا مي‌كنند و واقعيت‌ها را به مردم نمي‌گويند، بيايند واقعيت‌ها را براي مردم توضيح دهند».

رييس‌جمهوري همچنين در سخناني ديگر پس از غرس يك نهال سيب بر اهميت شادي و نشاط در جامعه تاكيد كرد و گفت: «توجه به سلامت ، زيبايي شهر و نشاط مردم را از وظايف و مسووليت‌هاي بزرگ خود مي‌دانيم.»

 

برخي با ماسك دلسوزي ظاهر مي‌شوند

روحاني با اشاره به سوءاستفاده برخي از اين بيماري گفت:«بدترين كار اين است كه بدخواهان ايران و ملت ايران از فرصت مشكل مردم و از ورود يك ويروس هم عليه ملت ايران استفاده مي‌كنند و مي‌خواهند آرامش و اعتماد را از مردم بگيرند؛ اساس كار اعتماد بين مردم و مسوولان و در اين شرايط بهداشت و درمان است.» رييس‌جمهوري ادامه داد:«آمار دروغ مي‌دهند؛ حرف‌هاي دروغ مي‌زنند و نظرات دروغ منتشر مي‌كنند؛ مي‌گويند واقعيت‌ها به مردم گفته نمي‌شود در حالي كه از روز اولي كه احساس كرديم، ويروسي وارد كشور شده، همان‌ وقت به وزارت بهداشت و درمان گفته شد كه همه آمار و اطلاعات در اختيار مردم قرار داده شده و چيزي از مردم مخفي نشود؛ مردم كاملا بدانند كه چه عده مشكوك و مبتلا به اين بيماري‌‌اند و چه عده جانباخته در اين بيماري هستند و چه اقداماتي در حال انجام است و آمادگي خودشان را هم به مردم اعلام كنند و خداي ناكرده اگر باز هم بخواهد اين بيماري گسترش پيدا كند با همه توان بيمارستان‌ها و تخت‌ها و پزشكان و پرستاران ما آمادگي دارند تا در برابر اين ويروس مهاجم بايستند و ايستادگي كنند تا از اين خطر عبور كنيم و رد شويم».

رييس‌جمهوري با اشاره به تحريم‌هاي امريكا گفت:«متاسفانه آنها كه حتي دارو و مواد غذايي را به روي مردم بستند و تحريم كردند، خبيثانه‌ترين اقدام را عليه ملت ايران در اين 2 سال انجام دادند؛ آنها هم آمدند با يك ماسك دلسوزي ظاهر شدند كه ما هم مي‌خواهيم به ملت ايران كمك كنيم؛ شما اگر واقعا راست مي‌گوييد لااقل تحريم دارو را‌ برداريد؛ اين اولين قدم است. بگوييد نسبت به ملت ايران تا حالا اشتباه و خطا كرديم و عذرخواهي مي‌كنيم و اولين قدم ما اين است كه فعاليت بانكي براي خريد دارو، نقل و انتقال دارو و فعاليت كشتيراني در اين زمينه و مواد غذايي مردم، آزاد است و ما كاري نداريم و اين تحريم را از روي مردم برداشتيم».

حسن روحاني با اشاره به كار سخت آموزش و پرورش در اين روزها همچنين آموزش‌ عالي تاكيد كرد كه فضاي مجازي و صداوسيما فضاي بسيار مناسبي را براي تداوم آموزش در كشور ايجاد كرده است. او در ادامه تاكيد كرد:«من از صداوسيما مي‌خواهم در اين ايام كه مردم براي حفاظت از جان خود بيشتر در خانه هستند، برنامه‌هاي شادتري براي مردم ارايه شود؛ مردم وقتي در يك آپارتمان و خانه كوچك مي‌خواهند محدود و محصور شوند، نمي‌توانند در اجتماعات شركت كنند، رفت و آمد به آن صورت نمي‌توانند داشته باشند بايد صداوسيما در خانه آن را جبران كند و ان‌شاءالله اين كار انجام مي‌گيرد».

رييس‌جمهوري در پايان گفت:«نكته آخر من اينكه راجع به دولت الكترونيك و فضاي مجازي حرف زياد زديم و قبلا در هر مقطعي گفتيم كه در دنياي امروز بايد از فضاي مجازي به خوبي استفاده كنيم؛ الان در اين شرايط اهميت اين مساله بيشتر و واضح‌تر و روشن‌تر شده است؛ ديگر اين روزها مي‌خواهيم آموزش هم با اين فضاي مجازي باشد؛ اين روزها مي‌خواهيم كسب وكار هم با فضاي مجازي باشد؛ مي‌خواهيم تامين مواد مورد نياز مردم و ‌خريد و فروش هم به صورت ديجيتال باشد؛ خود اين مساله و فضا بايد ما را براي حركت بيشتر تشويق كند. ... فضاي مجازي مخصوصا در اين شرايط يك ظرفيت بزرگ است؛ بايد همه همديگر را ياري و كمك كنيم و دولت الكترونيك خود را بسازيم؛ ارتباطات ديجيتالي خود را بيشتر و اقتصاد خود را به سمت ديجيتال هدايت كنيم».


معاون اول رييس ‌جمهوري ابلاغ كرد

لغو كليه سفرهاي خارجي كاركنان دولت

معاون اول رييس‌جمهوري در ابلاغيه‌اي به كليه دستگاه‌هاي اجرايي، سفرهاي خارجي كاركنان دولت براي شركت در همايش‌ها و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و مانند آن را تا اطلاع ثانوي لغو كرد. همچنين معاون اول رييس‌جمهوري از طريق اين ابلاغيه تاكيد كرد كه همه كاركنان دولت شركت در همايش‌ها و نمايشگاه‌ها را لغو كنند. در اين ابلاغيه آمده است:«در اجراي دستور رييس‌جمهوري كليه سفرهاي خارجي كاركنان دستگاه‌هاي اجرايي براي شركت در همايش‌ها و نمايشگاهاي بين‌المللي و مانند آن تا اطلاع ثانوي(به‌جز وزارت امور خارجه) لغو مي‌شود. ساير موارد استثنا با پيشنهاد بالاترين مقام دستگاه اجرايي و تاييد معاون اول رييس‌جمهوري صورت مي‌پذيرد. هدف از اين اقدام جلوگيري از ورود بيشتر ويروس كرونا به كشور است، بديهي است ماموران اعزامي پس از تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي‌توانند در محل كار و زندگي حضور يابند».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون