• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4605 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۰ اسفند

مالچ‌پاشي به جان زيستگاه يك پرنده

خروس كولي اجتماعي در لبه انقراض

خروس كولي اجتماعي مانند يوز آسيايي در بالاترين سطح حفاظتي در جهان (CR) قرار دارد اما زيستگاه آن در شنزارهاي خوزستان با مجوز محيط زيست در حال مالچ‌پاشي است.

كرامت حافظي، نماينده كميته ثبت پرندگان ايران در خوزستان به مهر گفت: ايران با دارا بودن زيستگاه‌هاي متنوع گونه‌هاي ارزشمندي از تنوع زيستي جهان را در خود جاي داده است. در ايران ۵۵۵ گونه پرنده ثبت شده است كه از اين تعداد گونه‌ها برخي گونه در ليست سرخ جهاني قرار دارند و چهار گونه از پرندگان ايران در بالاترين درجه حفاظتي ليست سرخ جهاني
(Critically Endangered (CR قرار دارند.

حافظي افزود: اين پرندگان گونه‌هايي به ‌شدت در معرض انقراض هستند و مانند يوز آسيايي در بالاترين سطح حفاظتي در جهان (CR) قرار دارند و پس از اين درجه حفاظتي انقراض كامل در جهان است. مثلا در ايران برخي گونه‌ها مانند ببر مازندران و شير ايراني كاملا منقرض شده‌اند. او ادامه داد: پرندگاني كه در ايران در ليست سرخ جهاني به‌ شدت در معرض انقراض هستند (CR) چهار گونه هستند؛ كركس (دال) پشت سفيد
(White-rumped Valture) كه آخرين گزارش مشاهده آن مربوط به يك فرد در باهو كلات بلوچستان در سال ۱۹۷۲ است، گونه ديگر گيلانشاه خالدار (Selender-billed Curlew) است كه آخرين گزارش مشاهده آن از مازندران و در سال ۱۹۶۳ است و دو نمونه موزه‌اي از ايران در موزه جانورشناسي سن‌پترزبورگ روسيه و موزه تاريخ طبيعي شيكاگو امريكا نگهداري مي‌شوند. اين دو گونه سال‌هاست در ايران مشاهده نشده‌اند البته در برخي نقاط ديگر جهان مشاهده شده‌اند.

نماينده كميته ثبت پرندگان ايران در خوزستان يادآور شد: گونه ديگري كه در ليست سرخ جهاني
(IUCN Red List) به ‌شدت در معرض انقراض است، درناي سيبري (Siberian Crane) است كه تنها يك فرد از اين‌گونه در سال‌هاي اخير به دامگاه‌هاي فريدون‌كنار آمده و اين درناي سيبري با نام اميد نامگذاري شده و تنها فرد از اين گونه در ايران است. حافظي تصريح كرد: اما گونه ديگري از پرندگان به ‌شدت در معرض انقراض جهاني (CR) خروس كولي اجتماعي (ابرو سفيد يا دشتي) است كه در روزهاي اخير در اسفند ماه جاري در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۲ فرد از اين‌گونه توسط محيط‌بان دشت آزادگان استان خوزستان آقاي سيد باقر موسوي تصوير‌برداري و ثبت شد؛ لازم به ذكر است كه مشاهده اين تعداد در ايران بسيار كم نظير و نادر و در نوع خود بسيار ارزشمند است.خروس كولي اجتماعي (Sociable Lapwing) با نام علمي (Vanellus gregarius) در ايران و در خوزستان زمستان گذراني دارد و همين‌طور ايران و خوزستان از مسيرهاي مهاجرتش است.

او تاكيد كرد: خروس كولي اجتماعي در لبه پرتگاه انقراض جهاني است و مشاهده اين‌گونه براي چندمين بار در شنزارهاي خوزستان از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و بايد از زيستگاه اين‌گونه عالي‌ترين حفاظت صورت پذيرد، اما متاسفانه در همان منطقه‌اي كه مشاهده شده يعني شنزارهاي بيت كوصر دشت آزادگان خوزستان در اقدامي نابخردانه با ارزش‌ترين زيستگاه‌ها با مالچ‌پاشي و مرگ‌پاشي در حال نابودي است؛ حال آنكه شنزارهاي خوزستان كانون ريزگرد نيستند و اين زيستگاه‌هاي بسيار پر قدمت هيچ مشكلي براي ساكنان آن مناطق نداشته‌اند و نه تاسيسات در آن اطراف است و نه شن رواني به آن معنا كه مزاحمتي ايجاد كند؛ لذا همه ما از منابع طبيعي خوزستان كه مجري اين اقدام است، مي‌خواهيم جلوي اين اقدام غلط را بگيرد و همچنين از محيط زيست خوزستان مي‌خواهيم كه به تعهد جهاني خود براي حفظ تنوع زيستي پايبند باشد و مجوز اين مرگ‌پاشي را باطل كند.حافظي گفت: اين شنزارها كه زيستگاه گونه‌هاي فراوان ارزشمندي چون خروس كولي اجتماعي، هوبره، آهو شني و ديگر گونه‌هاي ليست سرخ جهاني است و حتي گونه‌هاي منحصر‌به‌فردي از خزندگان اندميك كه در هيچ جاي جهان جز اين مناطق زيست ندارند مانند اگاماي سر وزغي اهواز و گكوي ماسه زار پارسي را در خود جاي داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون