• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4627 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲ ارديبهشت

ربيعي در پاسخ به «اعتماد» درباره چگونگي تحقق شعار «در خانه بمانيم» و «از سرگيري كسب‌وكارها» :

تناقض نيست استرات‍ژي دوسويه است

 

 گروه سياسي

نشست خبري سخنگوي دولت دوشنبه يكم ارديبهشت در ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري با حضور تعدادي از خبرنگاران رسانه‌ها و البته با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و فاصله‌گذاري فيزيكي برگزار شد. علي ربيعي در آغاز، هفته سلامت را تبريك گفت و مقوله «سلامت» در همه ابعاد را مساله امروز دولت توصيف كرد. ربيعي با تاكيد بر اينكه دولت بايد ضمن حفظ سلامت شهروندان با پيامدهاي منفي مستقيم و غيرمستقيم كرونا ازجمله فقر و بيكاري و ركود نيز مبارزه كند، آن هم در شرايطي كه آثار تحريم‌ها مبارزه را سخت‌تر و پيچيده‌تر كرده‌است. سخنگوي دولت يك روز پيش از اين ايران را درگير با 3 ويروس تحريم، كرونا و تبعات اقتصادي و اجتماعي تحريم توصيف كرده‌بود كه در نشست خبري نيز بر اين موضوع تاكيد كرد. سخنگوي دولت در ادامه فاصله‌گذاري فيزيكي هوشمند را راه‌حلي براي مقابله با كرونا در راستاي سياست‌هاي دولت خواند كه ضمن پاسداري از سلامت جان و روان جامعه، مانع از به خطر افتادن ساير شؤونات زندگي و زيست اجتماعي مي‌شود.» او همچنين دولت يازدهم را «دولت تحريم‌زدا و سلامت‌ محور» توصيف و از طرح تحول سلامت ياد كرد و گفت دولت دوازدهم هم به‌دليل مبارزه با كرونا، دولت سلامت‌محور شده‌است. او كارويژه دولت را در سال پيش‌رو، «عقب‌راندن تحريم‌ها و سالم نگه داشتن جامعه برابر بيماري» عنوان كرد. اگرچه تحريم‌ها تاثيري چشمگير بر مديريت كرونا داشت اما به گفته سخنگوي دولت «اين دولت همزمان با مبارزه و تلاش براي رفع تحريم‌ها و به‌رغم همه دشواري‌هاي پيش‌گفته دست روي دست نگذاشته و با اتكا به ظرفيت‌هاي داخلي توانست در كمترين زمان ممكن نيازمندي‌هاي مردم در حوزه سلامت را برطرف كند.»

او در ادامه افزايش توليد ماسك از 400 هزار عدد به 4 ميليون، افزايش توليد مواد بهداشتي و ضدعفوني براي مصرف داخلي و حتي صادرات و ساخت ونتيلاتور و كيت‌هاي تشخيص بيماري كوويد 19 را ازجمله موفقيت‌هاي دولت در حوزه سلامت و مقابله با كرونا خواند و خبر داد كه غربالگري از مرز 72 ميليون نفر گذشته و وارد مرحله دوم يعني تست هدفمند و رسيدن به افراد در تماس با مبتلايان شده‌است. ربيعي همچنين تاكيد كرد كه «ما اساسا چيزي به‌نام عادي شدن شرايط نداريم و همچنان بايد مراعات كنيم.»

 

مي‌گوييم وام صندوق بين‌المللي پول

كجا خرج شده

روزهاي پاياني فروردين خبري مبني بر پذيرش درخواست وام ايران ازسوي صندوق بين‌المللي پول و احتمال آزادسازي برخي اموال مسدودشده ايران در امريكا منتشر شد. با اين حال برخي ناظران در داخل و خارجِ كشور دايما به گزارش ديوان محاسبات ارجاع داده و معتقد بودند كه اگر اين پول به ايران برسد سرنوشت آن معلوم نخواهد بود. روز گذشته سخنگوي دولت به اين ادعا پاسخ داد و گفت: «ما خواهيم گفت پولي كه از صندوق بين‌المللي پول گرفتيم، كجا خرج شده است.» او همچنين افزود: «اخيرا مشاهده كردم رييس‌جمهوري امريكا موضعي در اين خصوص گرفته كه اين مساله را به يك خط عمليات رواني تبديل مي‌كند. پول‌هاي ما را آزاد نمي‌كنند و مي‌گويند ما جاهاي ديگر خرج مي‌كنيم. امروز همه ايرانيان درك مي‌كنند اگر يك شهروند ايراني بخواهد صادرات دارو انجام دهد، با مشكل روبه‌رو مي‌شود. ....تعجب مي‌كنم از برخي ايرانيان كه با شبكه‌هاي فارسي‌زبان خارج از ايران همسو مي‌شوند! صاحبان اين شبكه كه تكليف‌شان معلوم است اما چرا عده‌اي همراهي مي‌كنند؟»

 

هم جان مردم، هم مال مردم

زندگي اقتصادي و اجتماعي نه مطابق معمول اما به هر روي و با رعايت پروتكل‌هايي از ديروز رسما به روال جاري و روزمره بازگشت. با اين حال دولت همچنان بر شعار «در خانه بمانيم» اصرار مي‌ورزد كه به نظر مي‌رسد تناقضي در سياست‌هاي دولت به حساب مي‌آيد ضمن اينكه به نظر مي‌رسد اين روند تنها به نفع طبقه اجتماعي و اقتصادي خاص و نه طبقه فرودست است. با اين حال سخنگوي دولت در پاسخ به اين سوال «اعتماد» تاكيد كرد كه اين تناقض نيست؛ بلكه استراتژي دولت است. ربيعي گفت: «ما نبايد اين را تعارض ببينيم. اين يك سياست و يك استراتژي است كه بايد 2 سمت داشته باشد. ما مي‌گوييم افرادي كه بايد در خانه بمانند، كساني چون سالمندان، كودكان، بيماران و... اما حفظ اشتغال و جلوگيري از بيكاري سياست مهمي است. والا در طولاني‌مدت بيكاري جامعه تحمل‌پذير نيست. او بار ديگر بر اين سياست تاكيد كرد كه «ما هم بايد جان مردم و هم اشتغال را حفظ كنيم... اگر سياست حفظ جان و اشتغال را جلو نبريم بعدها با يك جامعه بحران‌زده روبه‌رو خواهيم بود.»

 

بنا نداريم از همه تست بگيريم

ربيعي درباره اقدامات صورت گرفته از سوي سامانه ۴۰۳۰ نيز توضيح داد: «بنا نداريم از همه تست بگيريم. اگر تستِ پادتن مورد قبول واقع شود، اين‌را مي‌توان در همگان تست كرد. ازطريق سامانه ۴۰۳۰ به هركس كه تماس مي‌گيرد، برخي به مراكز درماني ارجاع داده مي‌شوند و پس از ويزيت پزشك درصورت داشتن علائم، تدابير لازم در مورد فرد لحاظ مي‌شود.»

 

12 هزار ميليارد براي وزارت بهداشت

علاوه بر دريافت وام از صندوق بين‌المللي پول، با كسب اجازه از رهبري، دولت مي‌تواند يك ميليون يورو از محل صندوق ذخيره ارزي برداشت داشته‌باشد. اما نحوه هزينه‌كرد اين مبلغ چگونه خواهد بود؟ ربيعي ديروز در پاسخ به اين پرسش گفت: «ابتدا ما اين پول را به ارز نيمايي تبديل خواهيم‌كرد. سپس ۱۲ ميليارد تومان براي وزارت بهداشت با اولويت توليد دارو و واردات آن هزينه خواهد شد و تجهيز تخت‌هاي آي‌سي‌يو صورت خواهد گرفت. هر مقدار باقي بماند، به صندوق بيمه بيكاري خواهيم ريخت تا كساني كه تحت تاثير شيوع كرونا بيكار شدند، از آن استفاده كنند.»

 

آيا دولتي سراغ داريد كه چنين

در اتاق شيشه‌اي باشد؟

اما محور ديگري كه روز گذشته سخنگوي دولت درمورد آن صحبت كرد، گزارش تفريغ بودجه بود كه قرائت آن از سوي رييس ديوان محاسبات حواشي ايجاد كرد؛ مساله‌اي كه ربيعي نيز به آن اشاره كرد و گفت: «اين دولت جزو نظارت‌پذيرترين دولت‌ها بوده است. آيا دولتي سراغ داريد كه چنين در اتاق شيشه‌اي باشد؟ در كدام‌ دوره، اين قدر در فضاي مجازي دولت نقد مي‌شد؟ البته كه دولت اصلا اقدام به محدودسازي فضاي مجازي هم‌ نكرد. در اين دوره نظارت‌ها بر دولت بيش از دوره‌هاي ديگر سامان‌ گرفته است. از كاركنان ديوان‌ محاسبات سپاسگزاري مي‌كنم، اما نوع انتشار گزارش شائبه‌هاي زيادي را ايجاد كرد و شكل بيان، طوري بود كه افكار عمومي برداشت كردند، پولي گمشده است و موضوعات زيادي پيرامون آن شكل گرفت. مي‌توانست اين گزارش غيرعجولانه، با توصيه همراه باشد.»

او همچنين اذعان كرد: «گزارش ديوان محاسبات به رييس‌جمهوري داده شده و او هم در همان آذرماه، دستور بررسي لازم را داده است اما بهتر بود از دولت پرسيده‌ مي‌شد كه بعد از آن دستور رييس‌جمهوري چه اتفاقي افتاده‌است تا افكار عمومي روشن مي‌شد. دولت پس از دريافت گزارش، تخلفات را رسيدگي كرده و به افراد مهلت داده است. اشكال در اين بود كه يك همه‌جانبه‌بيني در گزارش تفريغ بودجه ۹۷ نبود. مردم مطمئن‌ باشند كه دولت تكليف يك دلار ارز را هم دنبال خواهد كرد.»

 

فرقي ندارد چه كسي در كاخ سفيد باشد

سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به پرسشي درباره پرداخت مستمري فروردين‌ماه بازنشستگان براساس سال ۹۸، در شرايطي كه بايد براساس حداقل حقوق پرداخت مي‌شد و اينكه چرا دولت به سازمان تامين اجتماعي براي همسان‌سازي حقوق‌ها كمك نمي‌كند نيز گفت: «مستمري بازنشستگان معمولا از فروردين محاسبه مي‌شود و نرخ جديد از ارديبهشت يا خرداد پرداخت مي‌شود، هميشه همينطور بوده و مابه‌التفاوت را هم پرداخت كرده‌ايم.»

همچنين در ادامه ربيعي در پاسخ به پرسشي درباره صحبت‌هاي اخير ترامپ مبني بر اينكه ايران براي مذاكره منتظر دولت بعدي امريكا است، گفت: «اين سخنان رييس‌جمهور امريكا يك اظهارنظر شخصي است و ما بارها اعلام كرديم كه براي ما ساكنان كاخ سفيد با هم هيچ تفاوتي ندارند. البته به اعتقاد ما ترامپ در حال فرافكني مشكلات ناشي از فقدان مهارتش در تعامل با دنيا و درك نادرستش از تحولات منطقه و مسائل داخلي امريكا است و از اين‌رو اتهام‌زني مي‌كند تا منافع داخلي خودش را دنبال كند. اين اظهارات بهانه‌اي براي سرپوش گذاشتن شكست دولت ترامپ در به حركت در آوردن ديپلماسي سازنده است.»

او گفت: «همانطور كه گفتم فرقي ندارد كه چه كسي در كاخ سفيد باشد، در هر حال موضع دولت ما اين است كه ما از اصول محكمي پيروي مي‌كنيم و اين اصول مبتني بر احترام متقابل، چندجانبه‌گرايي و ايستادن برابر زورگويي است و اينكه همه بايد تحت آشكارترين قوانين بين‌المللي رفتار كنند. اگر هر رييس‌جمهوري - چه دموكرات چه جمهوري‌خواه- در كاخ سفيد باشد و در آينده به قدرت برسد، مادامي كه از زورگويي و تحريم و ترور دست نكشد، ما با او هيچ گفت‌وگويي نخواهيم داشت و در آن صورت سياست‌هاي شكست‌خورده امروز ايالات متحده تداوم خواهد داشت. توصيه ما به امريكا اين است كه به‌جاي پيدا كردن مقصرهاي تكراري، مسير خود را تصحيح كند. ما گفتيم كه امريكا تحريم‌ها را بردارد و به ميز 1+5 برگردد. كسي كه براي اصول و اهداف سياسي خود متوسل به ترور و ارعاب و تهديد مي‌شود، مجبور است براي پوشش نمايش عجز و ناتواني در ديپلماسي اين سخنان فرافكنانه را انجام دهد. ما معتقديم كه در چارچوب‌هاي اعلام شده نمي‌خواهيم بپذيريم يك نوع زور گفتن درپي شيوع ويروس كرونا ما را وادار به مذاكره كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون