• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4627 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲ ارديبهشت

اسحاق جهانگيري از دلايل ادامه سياست ارز 4200 توماني گفت

چاره‌اي جز اين نيست؛ جنگ اقتصادي است

شامگاه 20 فروردين 97 روزهايي كه كشور يكي از سهمگين‌ترين بحران‌هاي ارزي در تمامي دوران را تجربه مي‌كرد و نرخ دلار و ديگر ارزهاي خارجي هر روز با نوساني چشمگير سير سعودي داشت، اسحاق جهانگيري معاون اول اصلاح‌طلب رييس‌جمهوري مقابل دوربين‌هاي صداوسيما از برگزاري جلسه مهمي در دولت خبر داد كه خروجي آن، همان ارز دولتي با نرخ ثابت 4200 تومان براي استفاده در واردات كالاهاي خاص بود. تصميمي كه يك دولت پشت آن بود اما معلوم نشد چرا به ‌نام كسي تمام شد كه از اين تصميم خبر داده بود. جالب آنكه جهانگيري در آن بازه زماني مدتي بود كه چندان جلوي دوربين رسانه‌ها حاضر نمي‌شد و به اين اعتبار، آن مقطع زماني هم يكي ديگر از مقاطع زماني نسبتا پرتعداد در دولت روحاني به حساب مي‌آمد كه زمزمه‌ها و شايعاتي در ارتباط با اختلاف‌نظر ميان رييس‌جمهوري و معاون اولش به گوش مي‌رسيد. 
هر چه بود آن تصميم، باوجود انتقادهاي فراوان كارشناسان اقتصادي در شرايطي كه قيمت دلار در بازار حدود 6 هزار تومان بود، اعلام شد و در ادامه نه‌تنها سير صعودي افزايش افسارگسيخته قيمت ارز و بي‌ثباتي بازار متوقف نشد، بلكه دلار تا بيش از دوبرابر قيمت آن زمان هم گران شد و در نهايت وقتي اين سير صعودي متوقف شد كه با تغيير رييس بانك مركزي، سياست‌هاي كلان پولي و بانكي زير نظر اين بانك نيز تغيير كرد. حال در شرايطي كه چند روزي از تولد دوسالگي دلار 4200 توماني گذشته، در حالي كه انتشار گزارش تفريغ بودجه 97 ازسوي ديوان محاسبات در روزهاي گذشته جنجال بزرگي را به همراه آورده، جهانگيري بار ديگر، اين‌بار از طريق حساب كاربري‌اش در اينستاگرام از تداوم سياست ارز 4200 توماني البته براي واردات «چند قلم كالاي اساسي» خبر داده و در ادامه تاكيد كرده كه باتوجه به شرايط خاص «جنگ اقتصادي» عملا «چاره‌اي جز اين نداريم.» جهانگيري همچنين نوشته است: «اگر در شرايط جنگ اقتصادي نبوديم، به اين سمت نمي‌رفتيم.» گفته‌اي كه از قضا بيش از اصل تصميم دولت در ارتباط با اتخاذ سياست دستوري در مورد بازار ارز، باورپذير است و اتفاقا همان كارشناساني كه 2 سال قبل هم به دولت و سياست‌هاي ارزي‌اش انتقاد داشتند، از اين متعجب بودند كه چرا دولت حسن روحاني و اسحاق جهانگيري كه بارها در گذشته نسبت به چنين سياست‌هاي اقتصادي غيراصولي انتقاد كرده بودند، حال كه خود سكاندار هدايت كشتي اقتصاد مملكتند به اين دست سياست‌ها تن داده‌اند. 
پاسخ اسحاق جهانگيري 2 سال پس از آن شب سخت فروردين 97 از اين قرار است: «ما هميشه در اقتصاد طرفدار اين بوديم كه محدوديت‌ها و دخالت‌هاي دولت را به حداقل برسانيم. وضعيت ما الان دفاع از زندگي مردم و اقشار ضعيف است و به همين خاطر ما امسال هر كيلو گندم را در مزرعه ۲۵۰۰ تومان خريديم و پس از تبديل آن براي آرد، هر يك كيلوي آن را ۶۶۵ تومان به نانواها مي‌فروشيم تا نان با قيمت مناسب به دست مردم برسد.» اشاره جهانگيري به دشواري‌هاي دولت در تامين نان شهروندان، به ‌نحوي مشتي است نمونه خروار. اينكه دولت براي تامين نان اين چنين با مشكل روبه‌رو است كه ناچار شده برخلاف رويكرد اقتصادي مدنظر خود عمل كند، شايد مثال روشني باشد از شرايط سخت ناشي از اقتصاد تحريمي و «جنگ اقتصادي» تحميل شده بر دولت، كشور و البته ملت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون