• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4627 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲ ارديبهشت

اعتراض انجمن صنفي روزنامه‌نگاران به اتهامات محيط‌زيست

گروه اجتماعي | انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران در نامه‌اي خطاب به علي ربيعي نسبت به رويه غيرحرفه‌اي و غيراخلاقي روابط‌ عمومي سازمان حفاظت محيط‌زيست اعتراض كرد. اين نامه درحالي تدوين شد كه مديركل روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست در برنامه زنده «طبيعت 360درجه» مدعي شد خبرنگاراني كه نامه‌اي انتقادي در مورد انتقال 3 يوزپلنگ از تهران به سمنان را امضا كرده‌‌اند با «بودجه بيگانه» دست به اين كار زده‌اند. گرچه مديركل سازمان حفاظت محيط زيست روز يكشنبه در پاسخ به خبرنگاران منكر بيان چنين حرفي از سوي خود شد و گفت من جمله‌ام را با ادات شرط بيان كردم و چنين حرفي سوءبرداشت از حرف‌هاي من است اما حاضر نشد به همراه خبرنگاران يك بار ديگر فيلم آن برنامه زنده و حرف‌هايي كه زنده است را مرور كند. 
حالا انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران در نامه‌اي خطاب به علي‌ربيعي نوشته است «تكرار چنين رويه‌اي بدون پاسخ نخواهد ماند» و تاكيد كرده «نهادهايي كه دشمن رسانه هستند ظرفيت بالايي براي فساد دارند و به‌جاي پاسخگويي به اتهام‌زني مشغول مي‌شوند».
براساس آنچه كانال تلگرامي انجمن ‌صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران منتشر كرده تصريح شده: به‌دنبال نامه جمعي از خبرنگاران حوزه محيط‌زيست به هيات‌مديره انجمن درباره برخورد نامناسب و عملكرد غيرحرفه‌اي و غيراخلاقي روابط عمومي سازمان حفاظت محيط‌زيست با برخي خبرنگاران اين حوزه، انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران نامه سرگشاده‌اي خطاب به علي ربيعي سخنگوي دولت منتشر كرد.
در اين نامه نامه آمده است: جناب آقاي دكتر علي ربيعي، سخنگوي محترم دولت و دستيار ارتباطات اجتماعي رياست‌جمهوري
با سلام 
همان‌گونه كه اطلاع داريد در ماه‌هاي اخير از سوي مقامات رسمي سازمان محيط زيست، كه رياست محترم آن معاون رييس‌جمهور است، به دفعات نسبت‌هاي ناروايي به روزنامه‌نگاران حوزه محيط زيست داده شده است. متأسفانه تذكراتي كه به‌صورت رسمي و غير رسمي براي رعايت قانون، اخلاق و احترام روزنامه‌نگاري و روزنامه‌نگاران حوزه محيط زيست به اين سازمان داده شده است، تاكنون موثر نيفتاده و اين رويه همچنان ادامه دارد. در آخرين مورد، آقاي رييس روابط عمومي اين سازمان در يك گفت‌وگوي تلفني با برنامه تلويزيوني شبكه دو سيما مورخ 28 فروردين، اتهامات ديگري را ايراد كرد كه مورد اعتراض جدي روزنامه‌نگاران اين حوزه قرار گرفت و نامه آنان خطاب به انجمن صنفي نيز به پيوست تقديم مي‌شود.
اين نامه اينگونه ادامه يافته است: بسيار موجب تأسف است كه يك مقام رسمي دولتي مانند ايشان، چنين بي‌محابا و صريح، بدون رعايت موازين حقوقي و اخلاقي، حقوق روزنامه‌نگاران را مورد هجوم قرار داده و آنها را با زشت‌ترين و غيرقانوني‌ترين كلمات مورد هجوم قرار دهد. حقوق روزنامه‌نگاران از شقوق مهم حق آزادي بيان است كه بايد محترم شمرده شود. تأسف بيشتر ما از اين است كه آقاي معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان محيط زيست هم به رغم تذكراتي كه به ايشان داده شده است، در مقابل اين شيوه برخورد كاركنان خود كاملا بي‌تفاوت بوده و عملا ميدان را براي اين گفتارها و رفتاري نادرست براي ايشان كه در جهت تحديد حقوق روزنامه‌نگاران است باز گذاشته است.

جناب آقاي ربيعي!
شما با جايگاه و كاركرد رسانه آشنا هستيد. خوب مي‌دانيد كه فقط كساني از رسانه و پرسشگري مي‌ترسند كه ريگي در كفش دارند. شما خيلي خوب مي‌دانيد نهادهايي كه دشمن رسانه و روزنامه‌نگاران هستند ظرفيت بالايي براي فسادهاي مالي و سياستي دارند و به‌جاي پاسخگويي به اتهام‌زني مشغول مي‌شوند. 
در بخش پاياني اين نامه نيز تصريح شده است: «انجمن صنفي روزنامه‌نگاران از جنابعالي انتظار دارد در اين خصوص از طريقي كه مناسب مي‌دانيد تذكرات لازم به اين سازمان بدهيد و اين سازمان را از مقابله غيرقانوني و غير اخلاقي با حقوق و آزادي‌هاي روزنامه‌نگاران حوزه محيط‌زيست برحذر داريد. قطعا تكرار چنين رويه‌اي بدون پاسخ نخواهد ماند و اين انجمن و روزنامه‌نگاران از همه ابزارهاي قانوني به ويژه امكانات حرفه‌اي خود براي مقابله با اين نوع سياست‌هاي ضد رسانه‌اي و مغاير با اصول اوليه حقوق و آزادي روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بهره‌برداري خواهند كرد . جنابعالي نيز به‌خوبي آگاهيد كه اصلاح ارتباطات اجتماعي دولت بيش و پيش از هرچيز منوط و مشروط به رعايت حقوق و احترام قانوني و حرفه‌اي رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران توسط مقامات مسوول و خصوصا روابط عمومي‌هاست.»
دو سال قبل نيز خبرنگاران حوزه محيط زيست با مديركل روابط عمومي اين سازمان كه در آن زمان تازه منصوب شده و به اين حوزه قدم گذاشته بود به مشكل برخورد كردند و در نتيجه فشار اين مدير دولت، خبرنگار ايسنا از شغل خود بركنار شد كه با پادرمياني انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران اين موضوع به تغيير حوزه خبري او در ايسنا تقليل يافت. از سوي ديگر در همان زمان روابط عمومي اين سازمان خبرنگار «اعتماد» را از حضور در برنامه‌ها و نشست‌هاي خبري محروم كرده بود كه باز با ورود انجمن‌صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران و ميانه‌داري آنها موضوع حل و فصل شد. 
فيلم سخنان مدير يادشده علاوه بر شبكه‌هاي اجتماعي در وب‌سايت «تلوبيون» قابل دسترس است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون