• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4627 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲ ارديبهشت

گپي با ساسان سالور تهيه‌كننده سينما درباره پخش آنلاين فيلم‌هاي سينمايي

آزمون و خطاي اكران آنلاين

گروه فرهنگ و هنر

 

در پي شيوع ويروس كرونا و مدت تعطيلات پيش‌بيني نشده سالن‌هاي سينما، معادله اكران فيلم‌ها در سال جديد دستخوش تغييراتي شد و مسير تازه‌اي در باب چگونگي نمايش آثار سينمايي پيش روي سينماگران باز شد. سينما براي اولين بار در تاريخ شكل‌گيري در ايران، نمايش آنلاين را در سامانه‌هاي نمايش خانگي تجربه مي‌كند و اين مساله محل مناقشه زيادي ميان اهالي سينما شده است.
حالا بعد از گذشت يك هفته از شروع اين مسير شوراي عالي تهيه‌كنندگان از اين طرح حمايت كرده و بر لزوم تداوم نمايش فيلم‌ها در «سينما آنلاين» اصرار ورزيده است. اين شاخه از تهيه‌كنندگان سينماي ايران با اشاره به شرايطي كه ويروس كرونا بر سينما تحميل كرده، معتقدند چاره‌اي جز نمايش آنلاين فيلم‌ها وجود ندارد. آنها چرخش همزمان با نمايش فيلم‌ها در سالن‌هاي سينما به مسير نمايش در فضاي مجازي به صورت وي‌اودي را يك چرخش متمدنانه ارزيابي مي‌كنند كه پيش از اين در كشورهاي ‌پيشرفته هم به‌ طور موفق تجربه شده و حالا با زيرساخت‌هاي اينترنتي موجود، امكان تحقق آن در كشورمان وجود دارد.
در همين راستا نظر ساسان سالور، تهيه‌كننده فيلم «هايلات» را كه پيش‌تر اعلام كرده بود اگر نمايش اينترنتي چشم‌اندازي روشن داشته باشد، سازندگان «هايلات» از اكران آنلاين فيلمشان استقبال مي‌كنند جويا شديم؛ او به «اعتماد» مي‌گويد:«قطعا با اكران فيلم‌ها در فضاي مجازي در قالب وي‌اودي موافقم و اين نحوه نمايش فيلم را نياز سينماي ايران در روزگار كرونا زده مي‌دانم، تجربه موفقي كه دنيا پشت سر گذاشته و در ايران هم در شرايطي كه توليد متوقف است و مخاطب در خانه نياز به سرگرمي دارد، نمايش آنلاين فيلم‌ها بهترين و مناسب‌ترين مسير مي‌تواند باشد اما طي كردن اين مسير نياز به همكاري و تعامل دستگاه‌هاي مختلف است.» سالور همچنين بر اين عقيده است كه نمايش فيلم سينمايي «خروج» آخرين ساخته‌ ابراهيم حاتمي‌كيا در «سينما آنلاين» بدون آنكه هنوز رنگ سالن‌هاي سينما را ديده باشد، ثابت كرد كه كار «نشد» ندارد و اكران اينترنتي مي‌تواند موثر واقع شود اما او اين پرسش را از مسوولان سينمايي دارد، آيا حمايتي كه از آقاي حاتمي‌كيا در جريان نمايش فيلمش مي‌شود از فيلم‌هاي بخش خصوصي و مستقل هم صورت مي‌گيرد؟ در سطح شهر بيلبوردها و پوسترهاي مختلفي از فيلم «خروج» نصب شده كه همه نشان‌دهنده نمايش آنلاين فيلم است. اما آيا شهرداري براي فيلم من هم چنين فضاي تبليغاتي فراهم مي‌كند؟» به باور سالور نداشتن حمايت تبليغاتي پاشنه آشيل فيلم‌هاي بخش خصوصي در زمان نمايش است. تهيه‌كننده «سه كام حبس» در ادامه با بيان اينكه اگر مي‌خواهيم روند نمايش فيلم‌هاي آنلاين ادامه داشته باشد، نياز به حمايت وزارت ارشاد است، مي‌گويد:«وقتي قانون كپي‌رايت در كشور ما وجود ندارد، شبكه‌هاي ماهواره‌اي در يك حركت ناجوانمردانه به سرعت فيلم‌ها را روي كانال‌هاي خود قرار داده و اين باعث ناراحتي و نااميدي سينماگران مي‌شود. اگر مسوولان با همكاري ساير ارگان‌ها و بخش‌ها همچون نيروي انتطامي بتوانند مجاري دانلود غيرقانوني فيلم‌ها را از وي‌اودي‌ها مسدود كنند و سازوكاري فراهم شود كه دست سارقان را كوتاه كرده و جلوي نمايش غيرقانوني فيلم‌ها را بگيرد قطعا در اين روزهايي كه مردم در خانه‌هايشان قرنطينه هستند، نمايش آنلاين فيلم‌ها فرصت مغتنمي مي‌تواند باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون