• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4631 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت

روحاني انقلابي معتدل

محمدتقي رهبر

سابقه آشنايي من با آيت‌الله ابراهيم اميني به سال‌هاي بسيار دور بازمي‌گردد. آشنايي من با اين عالم بزرگوار حتي از سن انقلاب اسلامي نيز بيشتر است و شايد بتوان گفت اين تعامل و دوستي سابقه‌اي بيش از 50 سال دارد. زماني كه من براي تحصيل دروس حوزوي به قم رفتم با آيت‌الله اميني آشنا شدم. ايشان چند سالي از من بزرگ‌تر بود اما به نوعي با يكديگر هم‌درس بوديم و معاشرت مي‌كرديم. شايد يكي از دلايلي كه ما با يكديگر در دوران تحصيل انس گرفتيم، اين بود كه هم من و هم ايشان اصفهاني بوديم و...

 در منطقه نجف‌آباد زندگي كرده ‌بوديم و هم برخي از دروس همچون درس علامه طباطبايي يا درس آيت‌الله بروجردي و برخي موارد ديگر را با هم گذرانديم و اين موضوعات باعث شده ‌بود كه ما با يكديگر معاشرتي بيشتر و انس و الفت داشته ‌باشيم. البته سن ايشان از من بيشتر بود و در درس و حوزه بر من مقدم بودند اما جلسات و درس‌هايي نيز با يكديگر گذرانديم و در واقع مي‌توان گفت، آشنايي ما از حوزه آغاز شد.
آيت‌الله ابراهيم اميني مرد بزرگوار، انساني متدين و ساده‌زيست بود، ويژگي‌هايي كه از همان دوران حوزه تا پايان عمر همراه ايشان بود. در منطقه صفاييه قم خانه‌اي معمولي داشت و تا پايان عمر خانه‌شان عوض نشد. اساسا حب دنيا و امور دنيوي در دل ايشان نبود. در روايات ديني ما هم تاكيد شده يكي از ويژگي‌هاي عالم ديني اين است كه فريفته دنيا نباشد و اگر اين‌گونه بود نبايد در دين به او اعتماد كرد. آيت‌الله اميني به ‌واقع يك عالم ديني ساده‌زيست بود. از سويي علاوه بر ويژگي‌هاي اخلاقي برجسته ايشان به لحاظ علمي نيز شخصيت برجسته حوزوي به حساب مي‌آمد بنابراين از آيت‌الله اميني مي‌توان به عنوان الگوي روحانيون و حوزويان ياد كرد.
به‌ خاطر دارم زماني كه ايشان نماز جماعت را در مسجد آيت‌الله بروجردي برگزار مي‌كردند پس از نماز طلبه‌ها، دانشجويان و بسياري از افراد گرد ايشان جمع مي‌شدند و پرسش‌هايي را مطرح مي‌كردند. آيت‌الله اميني هم با روي گشاده و آغوشي باز به همه سوالات آنها پاسخ مي‌داد. اين ويژگي براي همه روحانيون و حوزويان از اهميت بسزايي برخوردار است و بايد اين رفتار الگو قرار گيرد.
فارغ از ويژگي‌هاي شخصيتي و علمي والا و ارزشمندي كه داشت از ابتدا در صف انقلابيون قرار گرفت. پس از پيروزي انقلاب هم در صف جامعه مدرسين حوزه علميه قم در عرصه انقلاب حضور داشت و پس از آن نيز در سمت‌هاي مختلفي از جمله مجمع تشخيص مصلحت نظام، مجلس خبرگان رهبري و... به كشور و انقلاب خدمت كرد. آيت‌الله اميني از جمله روحانيون مورد توجه حضرت امام و پس از ايشان مورد توجه رهبري بود.
آيت‌الله اميني از جمله روحانيون معتدل در عرصه سياسي و اجتماعي بود. ويژگي كه براي روحانيت و براي همه ما در اين دوران لازم است. ايشان در عين پايبندي به اصول و انقلاب و تعهد ديني كه داشت، انساني متكي بر منطق بود و اهل تشنج يا تحقير ديگري نبود. اين ويژگي مهم آيت‌الله اميني بايد براي همه ما الگو باشد؛ چراكه امروز آنقدر دشمن خارجي داريم كه نيازي به شكاف و اختلافات داخلي نيست. ايشان جزء روحانيوني بود كه همواره در عين پايبندي به اصول بر خط‌مشي اعتدال اعتقاد داشت و معتقد بود كه بايد با وحدت و انسجام پيش رفت تا سوژه‌اي به دست دشمن داده نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون