• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4631 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت

در سينما را باز كنيد

سيد جمال ساداتيان

در شرايطي به‌سر مي‌بريم كه بحث اقتصاد كلان دركشور اهميت زيادي پيداكرده؛ همان‌طور كه شاهديم دولت تمام تلاش خود را مي‌كند تا شرايط زندگي به روال عادي بر گردد و فعاليت‌هاي روزمره از سر گرفته شود. متاسفانه از اواخر سال گذشته ويروس كرونا به طرز هولناكي در كشور شيوع پيدا كرد و مردم ومسوولان آمادگي مواجه شدن با اين مهمان ناخوانده و اپيدمي را نداشتند، همين موضوع خود با افزايش نگراني‌ها وترس‌هايي همراه بود اما در حال حاضر كه بيشتر از دو ماه از اين موضوع مي‌گذرد به نظر مي‌رسد حجم نگراني و اضطراب‌ها كمتر شده و همه مردم به اين موضوع عادت كرده‌اند. 

نه تنها مردم بلكه مسوولان وزارت بهداشت هم به راه‌حل‌هاي مناسب براي جلوگيري از شيوع بيماري رسيده‌اند و با تذكرات بجا و به‌موقع مردم را ملزم به رعايت قوانين بهداشتي مي‌كنند. به نظر من مساله شيوع بيماري كرونا نسبت به روزهاي اول با كنترل بيشتري پيش مي‌رود و آمار بيمار‌ها نسبت به روزهاي ابتدايي بسيار كمتر شده است و اساسا مردم نسبت به خطر اين بيماري آگاه هستند وخودشان مي‌دانند كه از خودشان چگونه مراقبت كنند. اما موضوعي كه اهميت زيادي دارد و نبايد فراموش شود اين است كه تا چه زماني قرار است اين تعطيلي‌ها ادامه‌دار باشد؟ به گمان من از آنجايي كه زمان مشخصي براي پايان شيوع بيماري كوويد19 اعلام نشده نبايد تا زمان نامشخص و ناشناخته‌اي وضعيت اقتصادي كشور بلاتكليف باشد و همه‌چيز به حالت تعطيل در‌آيد. سينما بخش كوچك گردش سرمايه كشور است. اگر بهار سال گذشته سينما به لحاظ اقتصادي با رونق زيادي همراه بوده و گردش مالي فصل بهار بالاي ده ميليارد تومان بود، امسال نه تنها از اين وضعيت خبري نيست كه گردش مالي سينما صفر است اما بحث من اين است كه اين شرايط تا چه زماني بايد ادامه داشته باشد؟
كاملا واضح و مشخص است كه بنيه اقتصادي كشور ضعيف است و در اين شرايط نمي‌توان توقع حمايت و كمك از دولت داشت، پس خودمان بايد دست به دست هم بدهيم و تلاش كنيم تا بتوانيم چرخ زندگي خود را بچرخانيم. وقتي به وضعيت توليدات سينما ، تلويزيون يا حتي شبكه نمايش خانگي نگاه مي‌كنيم همه در حالت تعطيلي قرار دارند و هيچ پروژه‌اي در حال توليد نيست. همين مساله باعث شده دو سريالي كه فروردين امسال از تلويزيون پخش شده‌اند به لحاظ قصه آسيب ببينند و داستان را تمام كنند. حالا شما در نظر بگيريد دو ماه از سال مي‌گذرد و فيلم و سريالي توليد نمي‌شود و اگر چند ماه آينده هم توليدات ما در شرايط بلاتكليفي باشند سال آينده همين موقع سينما دچار بحران نمايش فيلم خواهد بود. براي آنكه اصلا فيلمي براي نمايش نداريم. در تلويزيون هم همين وضع است. به همين منظور من فكر مي‌كنم همان‌طور كه بقيه صنوف آرام آرام كارشان را آغاز كرده‌اند سينما هم نبايد از اين قضيه مستثني باشد و از آنجايي كه مردم دو ماه است در خانه مانده‌اند و به لحاظ روحي دچار خستگي شده‌اند، بازگشايي سالن‌هاي سينما و تئاتر حتي براي تقويت روحيه مردم مي‌تواند موثر و لازم باشد.  ظاهرا پيشنهاد شده تعطيلات عيد فطر به جاي سه روز ده روز باشد؛ براي پر كردن اوقات فراغت مردم در اين 10 روز حوزه هنر به‌خصوص سينما و تئاتر و موسيقي نقش بسزا و كارآمدي مي‌توانند داشته باشند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون