• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4631 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت

تهران در فروردين روزانه ۸۰ تا ۱۱۰ تن پسماند بيمارستاني توليد كرد

فاطمه اكبرپور، رييس اداره محيط زيست انساني استان تهران گفت: ميزان پسماند توليد شده روزانه در بيمارستان‌هاي شهر تهران در اوايل اسفند ۹۸، به ۸۰ تن و در اواخر اسفند ماه به ۹۰ تن رسيد و با توجه به افزايش تعداد مراجعه‌كنندگان و افراد بستري شده اين ميزان در فروردين ماه بين ۸۰ تا ۱۱۰ تن در روز متغير شد.
اكبرپور در گفت‌وگو با ايسنا در توضيح اين وضعيت افزود: ميزان پسماند توليد شده در بيمارستان‌هاي ساير شهرهاي استان تهران در اوايل اسفند ماه و قبل از آن ۱۱ تن در روز و در فروردين ماه با ۱۰ تن افزايش بين ۱۱ تا ۲۰ تن در روز افزايش يافت.
او با اشاره به اينكه در گذشته پسماندهاي بيمارستاني به سه دسته «عادي»، «عفوني، تيز و برنده» و «شيميايي و دارويي» تفكيك مي‌شدند، گفت: طبق جلسه‌اي كه در روزهاي ابتدايي شيوع بيماري كوويد۱۹ يعني اوايل اسفند ماه سال ۹۸ با معاونان بهداشت سه دانشگاه علوم پزشكي و سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران برگزار كرديم، به منظور كاهش و از بين بردن خطر شيوع اين بيماري، تاكيد و تصويب شد كه علاوه بر رعايت ضوابط مربوط به پسماندهاي بيمارستاني - كه از گذشته نيز اجرا مي‌شد - در بخش‌هايي از بيمارستان‌ها كه بيماران كرونايي بستري مي‌شوند، پسماندها داخل كيسه‌هاي دولايه و سه لايه قرار بگيرد.
اين مقام مسوول در اداره محيط زيست انساني تهران گفت: به‌رغم رعايت تمامي اين ضوابط قرار شد تمام پسماندهاي بيمارستاني - كه در گذشته به عادي و عفوني تفكيك مي‌شدند - در دسته‌بندي پسماند عفوني قرار گيرند و به عنوان پسماند عفوني در كهريزك دفن شوند.
اكبرپور با بيان اينكه با شيوع ويروس كرونا در اوايل اسفند ماه تمامي بيمارستان‌هاي كشور پذيراي بيماران كرونايي نبودند و تعداد محدودي از بيمارستان‌ها به عنوان معين انتخاب شدند تا به مبتلايان به بيماري كوويد۱۹ خدمات ارايه كنند، اظهار كرد: از همان روزهاي ابتدايي شيوع اين بيماري شاهد افزايش ميزان پسماندهاي توليدي بيمارستان‌ها بوديم و با افزايش تعداد بيمارستان‌هاي مخصوص مبتلايان به ويروس كرونا، مراجعه‌كنندگان و افرادي كه در بيمارستان‌ها بستري مي‌شدند ميزان پسماند توليدي بيمارستان‌ها بيش از پيش افزايش پيدا كرد و اكنون به گفته وزارت بهداشت ۱۴۹ بيمارستان در شهر تهران پذيراي اين بيماران هستند.
اكبرپور با اشاره به اينكه پسماند شيميايي و دارويي جدا از ساير پسماندهاي بيمارستاني دفع مي‌شوند و سهم كمي در ميزان پسماند دارند، گفت: پسماندهاي شيميايي و دارويي مسير خاص خود را طي مي‌كنند و به اشخاص حقيقي و حقوقي براي دفن نهايي در يكي از سايت‌هاي مجاز كشور واگذار مي‌شوند. ميزان توليد پسماند شيميايي و دارويي در اوايل اسفند ماه ۳ تن در روز بود و پس از شيوع ويروس كرونا بين ۳ تا ۴ تن در روز متغير شد؛ يعني دستخوش تغيير چنداني نشده است. همچنين اين نوع پسماند بيمارستاني همراه ساير پسماندهاي بيمارستاني اعم از پسماند عادي و عفوني و تيز و برنده در كهريزك دفن نمي‌شوند.
رييس اداره محيط زيست انساني استان تهران با استناد به اطلاعاتي كه مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري شهر تهران ارايه كرده است، خاطرنشان كرد: در روزهاي اخير ميزان پذيرش پسماندهاي بيمارستاني در مراكز دفن كاهش يافته و بار ديگر به همان ۸۰ تن در روز نزديك شده است كه نشان از ارتباط مستقيم بين مراجعه‌كنندگان و بستري‌شدگان با ميزان پسماند توليد شده در بيمارستان‌ها دارد.
اكبرپور با اشاره به اينكه با شيوع ويروس كرونا در كشور، بيشترين نظارت‌ها متوجه بيمارستان‌ها بوده است، تصريح كرد: اين به معني كم اهميت بودن ساير مراكز درماني مانند درمانگاه‌ها و مراكز خرد درماني نيست، بلكه آنها در اولويت‌هاي بعدي قرار گرفته بودند، اما همين مساله باعث شد يك‌سري تخلفات از سوي اين مراكز صورت گيرد و از شرايط پيش آمده سوءاستفاده كنند.
او ادامه داد: دو مورد گزارش «تخليه غيرمجاز پسماندهاي پزشكي در عرصه‌هاي طبيعي» داشتيم كه يكي از اين موارد اسفند ماه ۹۸ در اراضي كشاورزي جنوب شهرستان ورامين و مورد دوم فروردين ماه ۹۹ بين «حسن‌آباد» و «وهن‌آباد» در بخش «فشافويه» شهرستان ري در استان تهران بود. رييس اداره محيط زيست انساني استان تهران افزود: طبق بازديد و بررسي‌هايي كه توسط سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران انجام شد، پسماندهاي تخليه شده در اين مناطق عمدتا «گان» (نوعي لباس مخصوص پزشك و پرسنل اتاق عمل) و ماسك بودند و با توجه به حجم پسماند تخليه شده در هر دو محل و عدم بسته‌بندي آنها داخل كيسه‌هاي زرد و مشكي دريافتيم كه اين پسماندها مربوط به مراكز بيمارستاني نيستند و متعلق به ساير مراكز درماني مانند درمانگاه‌ها يا مراكز نگهداري از سالمندان و... بودند.
اكبرپور افزود: متاسفانه در پسماندهاي تخليه شده برچسب يا كاغذي پيدا نكرديم كه به شناسايي مراكز درماني متخلف كمك كند، اما با ورود فرمانداري شهرستان‌هاي ري و ورامين و عوامل شهرداري‌هاي هر دو شهر اين پسماندها به‌ صورت بهداشتي جمع‌آوري و دفن شدند و پس از آن نظارت بر مراكز درماني خرد بيش از پيش شد و خوشبختانه مورد ديگري از تخليه غيرمجاز پسماند پزشكي تاكنون گزارش نشده است.
اكبرپور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه ميزان توليد پسماند خانگي پايتخت از زمان شيوع ويروس كرونا چه تغييري كرده است، گفت: قبل از انتشار ويروس كرونا با توجه به تمهيدات انديشيده شده و عمليات تفكيك پسماند كه توسط شهرداري شهر تهران انجام مي‌شود، ميزان ورود پسماندهاي شهري پايتخت به «مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادكوه» از 7هزار و 500 تن در روز به 4هزار و 900 تن رسيده يعني حدود 5هزار تن كاهش پيدا كرده بود، اما اكنون به ‌دليل توقف عمليات تفكيك زباله و استفاده مردم از وسايل حفاظتي اعم از ماسك و دستكش و ... ميزان پسماندها اضافه شده و ميزان پسماند شهري پايتخت بار ديگر به 7هزار تا 7هزار و 500 تن در روز رسيده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون