• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4631 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۷ ارديبهشت

امسال هيچ خودرويي با استاندارد يورو۴ پلاك‌گذاري نمي‌شود

سيدمحمدمهدي ميرزايي قمي، سرپرست مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان محيط زيست با اشاره به اينكه هيچ خودرويي با استاندارد يورو۴ امسال پلاك‌گذاري نخواهد شد، گفت: دستگاه‌هاي نظارتي بايد به اين تخلف رسيدگي كنند.
به گزارش مهر، ميرزايي قمي در خصوص ادامه روند نامه‌نگاري خودروسازان و مسوولان وزارت صمت براي تغيير موعد فروش خودروهاي با استاندارد يورو ۵ در كشور گفت: ما به عنوان دستگاه محيط زيستي كشور اقدامات عملياتي را در اين زمينه انجام داده‌ايم و طي مكاتبات رسمي هم به عنوان رييس كارگروه كاهش آلودگي هواي كشور كه رياست آنكه به صورت به رييس سازمان محيط زيست احاله شده است، نظرمان را در اين باره بيان كرده‌ايم. او در رابطه با پلاك گذاري خودروهاي توليدي كه امسال احتمالا با استاندارد يورو ۴ به اشخاص فروخته شده‌اند، اظهار داشت: رييس سازمان محيط زيست در اين رابطه مكاتباتي با فرمانده نيروي انتظامي انجام داده و بر طبق اين همفكري‌ها از ابتداي سال ۹۹ خودروهايي كه با استاندارد يورو ۵ توليد نشود، پلاك‌گذاري نخواهند شد و تا امروز هم هيچ خودرويي با استاندارد يورو 4 امسال در كشور پلاك‌گذاري نشده است. سرپرست مركز ملي هوا و تغيير اقليم با تاكيد بر اينكه محيط زيست درباره قوانين مربوط به ارتقاي استاندارد خودروها به هيچ عنوان از مواضع خود كوتاه نخواهد آمد، ابراز داشت: اين سازمان تا امروز براي اجراي اين قوانين در حد تكاليف و وظايف خود عمل كرده و بابت تخلفات خودروسازان در اين زمينه به سازمان بازرسي كل كشور نامه نوشته است. او با اشاره به اينكه دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي هم بايد به اين مساله ورود پيدا كنند، چرا كه ضرر و زيان وارد شده مسلم است، توضيحات خود را اين گونه ادامه داد: پس از اعتراض سازمان محيط زيست در آن زمان، نسبت به عدم ذكر تغيير استاندارد خودروهاي پيش‌فروش شده، خودروسازان آگهي پيش فروش‌شان را تغيير دادند و اعلام كردند تحويل بر اساس استانداردهاي روز خواهد بود. او با بيان اينكه سازمان حمايت از حقوق مصرف كننده اعلام كرده كه هم ارتقاي استاندارد از حقوق مشتريان و هم كاهش آلودگي و هم مسائل اقتصادي از حقوق مشتريان است، افزود: قرار است اين سازمان هم براي حفظ اين حقوق به مساله ورود داشته باشد.
سرپرست مركز ملي هوا و تغيير اقليم با اشاره به اينكه امكان ارتقاي استاندارد در همه محصولات توليدي خودروسازان با هزينه بسيار نازل وجود دارد، گفت: خودروسازان تصور مي‌كردند با گذر زمان سازمان محيط زيست هم كوتاه مي‌آيد و با همين تصور، اقدام به ارتقاي استاندارد نكردند و با نامه‌نگاري و تعامل و لابي اين ارتقاي استاندارد معلق مانده است. او با تاكيد بر اينكه هيچ گونه مشكل اجرايي در اين خصوص وجود ندارد، ادعاهاي خودروسازان را بهانه‌گيري عنوان كرد. ميرزايي قمي با اشاره به آمارهاي منتشر شده از سوي وزارت بهداشت و مطالعات جامعي كه اين وزارتخانه در خصوص هزينه‌هاي آلودگي هوا بر اثر مرگ و مير منتشر شده است، گفت: آخرين آمار در سال ۹۶ در خصوص مرگ و مير زودرس و بيماري‌هاي ناشي از آن ۱۸۸ هزار ميليارد برآورد شده است. او در ادامه با بيان اينكه هزينه ارتقاي استاندارد آلايندگي با توجه به افزايش قيمت خودروهاي توليدي، بسيار اندك است اظهار داشت: در حال حاضر قيمت خودروهاي ما زير ۷۰ ميليون تومان نيست و عمده هزينه خودرو‌سازان جهت ارتقاي استاندارد خودروها صرف هزينه كاتاليست و ECU در قيمت مي‌شود كه هزينه آن نسبت به هزينه تمام شده خودروها كم است.
سرپرست مركز ملي هوا و تغيير اقليم خاطرنشان كرد: اين هزينه‌ها با هزينه‌هاي آلودگي هوا قابل قياس نيست و به همين خاطر محيط زيست، محكم پاي اين قضيه ايستاده است. او با اشاره به شائبه عدم استاندارد سوخت توليدي گفت: درباره وضعيت سوخت در جوابيه‌اي به خودروسازان و وزارت صمت داده‌ايم و عنوان كرديم كه سوختي كه در سطح كشور توزيع مي‌شود استاندارد يورو ۴ است و سوخت يورو ۵ در پالايشگاه‌هاي محدودي توليد مي‌شود اما به جهت مسائل زيست محيطي مصرف سوخت   يورو ۴ منجر به تخريب خودروي بنزيني يورو ۵  نمي‌شود. با اين وجود وظيفه نظارت بر سوخت هم بر عهده سازمان استاندارد است و بارها اعلام كرده‌اند، هيچ مشكلي در توزيع سوخت يورو ۴ ندارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون