• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4637 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۴ ارديبهشت

خبر

دبير ستاد ملي مقابله با گرد و غبار: 
34/6  ميليون هكتار از مناطق كشور پتانسيل توليد گرد و غبار دارد 

علي محمد طهماسبي، دبير ستاد ملي مقابله با گرد و غبار گفت: اولويت در بحث مقابله با گرد و غبار عمليات پيشگيرانه و اصلاحي است. اما «بيت كوصر» خوزستان بايد مالچ‌پاشي شود. به گزارش مهر، طهماسبي درباره ضرورت مالچ‌پاشي در منطقه‌اي در خوزستان افزود: بر اساس آخرين مطالعات ۳۴.۶ ميليون هكتار مناطقي هستند كه پتانسيل توليد گرد و غبار را دارند و در ۲۳ استان كشور هستند از اين وسعت ۶ ميليون هكتار پهنه و تپه ماسه‌اي است، اين تپه‌ها با اندازه ريزتر يقينا با حجم بسيار زيادي، پتانسيل غبارخيزي دارند. او در اين باره ادامه داد: در 3 سال گذشته از محل اعتبارات، اقدامات اجرايي در عمليات‌هاي پيشگيرانه و اصلاحي انجام شد و اثرات بسيار خوبي داشت تا جايي كه به‌طور محسوسي تعداد روزهاي غبارناك در كشور كاهش يافت و اثرات آن كاملا مشهود است و مردم نيز مي‌توانند اين را احساس كنند. طهماسبي در خصوص عمليات مالچ‌پاشي گفت: يكي از عمليات‌هايي كه همواره مورد بحث قرار مي‌گيرد، علميات مالچ‌پاشي است، اين عمليات خودش هدف نيست، بلكه يك وسيله است براي استقرار پوشش گياهي؛ در واقع هدف ما از مالچ‌پاشي، توسعه و تثبيت بيولوژيك منطقه است، به دليل تحرك ماسه‌هاي روان باعث كنده شدن نهال‌ها توسط باد يا مدفون شدن در زير ماسه‌ها مي‌شود، پس براي استقرار آن از مالچ استفاده شده كه به تدريج تجزيه مي‌شود و پوشش گياهي رشد مي‌كند. او همچنين در اين باره افزود: از ديگر ويژگي‌هاي مالچ، حفظ رطوبت خاك است كه باعث به وجود آمدن پوشش گياهي خوبي در منطقه مي‌شود كه مورد بهره‌برداري احشام منطقه هم قرار مي‌گيرد، از طرفي نهال‌هاي كاشته شده نيز در محل‌هاي خود مستقر و مستحكم مي‌شوند. طهماسبي گفت: در كشور حدود ۶ ميليون هكتار تاكنون عمليات احيايي انجام شده است كه منجر به ايجاد ۲.۵ ميليون هكتار جنگل دست كاشت كه از اين ۶ ميليون هكتار فقط ۳۰۰ هزار هكتار عمليات مالچ‌پاشي شده است، يعني زماني كه ديگر هيچ راه‌حل ديگري نبود از مالچ‌پاشي استفاده مي‌كنيم. او خاطرنشان كرد: بسياري از روستايي‌ها و دامداران موافق مالچ‌پاشي نيستند، زيرا منازل، جاده‌هاي مواصلاتي، اراضي كشاورزي و غيره در زير گرد و غبار مدفون مي‌شود. طهماسبي تصريح كرد: در خصوص بيت كوصر در فروردين از منطقه بازديد كرديم و اين منطقه شرايطي را دارد كه بايد مالچ‌پاشي شود و جالب اينجاست نواحي كه سال گذشته عمليات مالچ‌پاشي انجام شده پوشش گياهي مطلوبي دارد.

ورود ۶۰۰ ميليون مترمكعب آب
به درياچه اروميه 

معاون فني اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي از ورود ۶۰۰ ميليون مترمكعب آب به درياچه اروميه با اتمام پروژه انتقال آب كاني سيب خبر داد.
«حجت جباري» معاون فني اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در گفت‌وگو با ايلنا، در شرح وضعيت درياچه اروميه و پايداري پُرخيزي آن گفت: اقداماتي كه در دو سال اخير انجام شد، همراه با بهبود وضعيت بارندگي، شاهد آن هستيم كه آب ورودي به درياچه حجيم‌تر شده است. متاسفانه درياچه وضعيت بدي داشت، تا جايي كه جنوب درياچه، در سال‌هاي 94-93 به ‌طور كل خشك بود و ما با اتومبيل به جزاير مي‌رفتيم. بارندگي به ياري پروژه‌هاي تثبيت درياچه را نجات داد. در سال گذشته بارندگي براي درياچه رويايي بود. امسال وضعيت بارندگي نسبت به سال گذشته بهتر هم خواهد بود. 
جباري در پاسخ به اين پرسش كه احياي درياچه تا چه ميزان مرهون اجراي طرح‌هاي تثبيت درياچه بوده است؟ گفت: مجموعه دولت اقداماتي انجام داده است، در گذشته اگر بارندگي اتفاق مي‌افتاد، آب به عرصه اصلي درياچه نمي‌رسيد. لايروبي رودخانه‌هاي اصلي، اتصال زرينه به سيمينه سبب تسهيل ورود آب به سطح اصلي درياچه مي‌شود. اين موجب تجميع آب و عمق بيشتر مي‌شود كه بيشتر از تبخير جلوگيري مي‌كند. در واقع صحبت كردن از اينكه چقدر اقدامات ما سهم داشته است، كار آساني نيست. 
معاون فني اداره محيط در پاسخ به اين پرسش كه اگر در اين حد بارندگي نداشتيم هم درياچه آبگيري مي‌شد؟ بيان كرد: درياچه در گودترين محل منطقه قرار دارد. مسلما همه آبراهه‌ها به آن منتهي مي‌شوند. مساله اصلي تبخير است. لايروبي رودخانه‌ها امروز ۵۰ درصد آب را بيشتر به درياچه مي‌رساند. مضاف بر اينكه مسير آب مشخص است. اگر آب به تمام سطوح كناري درياچه برسد و سطح كم ايجاد كند، تبخير گسترده‌تر است و اينكه آب در اراضي ساحلي پراكنده نشود، خود از تبخير بيشتر جلوگيري مي‌كند.
وي افزود: پروژه‌هاي ديگري نيز براي پاسداشت آب درياچه در دست اقدام است. در حوزه كشاورزي 8 درصد صرفه‌جويي سالانه آب داريم كه مازاد اين صرفه‌جويي به درياچه مي‌رسد. ۴۸۰ هكتار كشت بيولوژيك با تجهيزات بيولوژيك ايجاد كرديم. اين براي جلوگيري از آن دسته از اراضي بود كه مي‌توانستند توليد غبار و نمك كنند. امسال از يك متر و ۸۰ سانت بارندگي كه به درياچه اضافه شد، يك متر باقي مانده است. امسال نيز ۵۷ سانتي‌متر ارتفاع درياچه بالا آمد. اگر بارش به درياچه به يك متر برسد، دوباره 20 سانتي‌متر ارتفاع در درياچه ذخيره مي‌ماند؛ يعني مانند پارسال ما ۸۰ سانت تبخير خواهيم داشت و باقي آب در بارش سال آينده دوام مي‌آورد. 
جباري در پاسخ به اين پرسش كه اگر ميزان بارش يك متر نشود و ۸۰ سانت هم تبخير داشته باشيم، درياچه ۲۰ سانت از انباشته سال پيش را از دست مي‌دهد. اقدامي انجام شده است كه اين حجم اضافه شود؟ گفت: يكي از پروژه‌هاي مهم براي جلوگيري از اين اتفاق، پروژه انتقال آب سد كاني سيب در پيرانشهر به درياچه اروميه است. با اتمام اين پروژه حدود ۶۰۰ ميليون مترمكعب آب به درياچه وارد مي‌شود. البته اين انتقال تا زماني است كه درياچه به سطح نرمال بازگردد. البته اين امكان هميشه خواهد ماند و مي‌توان موقتي از اين آبراهه براي احياي درياچه استفاده كرد. اين انتقال با يك تونل با طول ۳۶ كيلومتر صورت مي‌گيرد. اين پروژه دي ماه تمام مي‌شود و در حال حاضر ۳۲.۵ كيلومتر آن ايجاد شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون