نگاهي به جزييات طرح حمايت از فيلمنامههاي اقتباسي در سينماي ايران
فقط 10 اثر
گروه هنر و ادبيات
اواخر فروردين امسال بنياد سينمايي فارابي اعلام كرد به منظور تقويت پيوند ميان سينما و ادبيات داستاني و تشويق نويسندگان و توليدكنندگان همچنين به منظور ايجاد تنوع ژانر در سينماي كشور و تشويق نويسندگان و توليدكنندگان فيلم به توليد آثار بومي و جذاب در ژانرهاي سينمايي متنوع و مطلوب فرهنگي، با اولويتهاي محتوايي «افزايش اميد و اعتماد عمومي»، «تقويت عزتمندي و قدرت ملي» و «توجه به نهاد خانواده» طرح حمايت از توليد فيلمهاي اقتباسي را به اجرا ميگذارد و تا پايان خرداد ۹۹، حداقل از ۱۰ اثر كه بازآفريني گونههاي مختلف ادبيات داستاني باشند پشتيباني مالي ميكند. انتشار اين خبر در وهله اول براي سينمايي كه يا توليدات اقتباسي در ميان محصولات آن ديده نميشود يا در صورت وجود داشتن تعداد آن بسيار محدود است باعث خوشحالي است. اما پرسشي كه به وجود ميآيد اين است كه جزييات اين طرح حمايتي چگونه است و چه نوع داستانهايي مشمول اين طرح ميشوند؟ در همين رابطه حبيب ايلبيگي، قائممقام و سرپرست معاونت فرهنگي و پژوهشي بنياد سينمايي فارابي گفته كه نظرشان بيشتر بر آن بخش از ادبيات داستاني استوار است كه در سالهاي بعد از انقلاب اسلامي موفقيتهايي داشته يا پرمخاطب بوده است. او همچنين درباره تشكيل تيم نويسنده، تهيهكننده و كارگردان ميگويد: «همانطور كه در بحث حرفهاي سينما، قصهاي موردپسند يك تهيهكننده واقع ميشود و اوست كه كارگردان را به فارابي معرفي ميكند، اينجا هم تيم را تهيهكننده شكل ميدهد. نويسنده يا كارگردان هم اگر پيشنهادي براي اقتباس دارند، بايد تهيهكننده را متقاعد كنند.»در انتخاب يك كتاب براي تبديل به اثر سينمايي اصل اوليه اين بايد باشد كه آيا طرح فيلمنامه اقتباسي اساسا قابليت تبديل به اثر سينمايي را دارد يا خير كه در همين زمينه ايلبيگي تاكيد ميكند كه انتخاب كتاب از سوي سازندگان و ارسال درخواست آنها براي توليد دليل بهرهمندي از اين طرح نيست. او توضيح داد: «قرار است بر در اين طرح ۱۰ تا از بهترين درخواستها را انتخاب كنيم. براي ما اصل اين است كه از طريق اقتباس سينمايي، فيلمهايي توليد شود كه با مخاطب و منتقد، ارتباط خوبي برقرار كند.»
سرپرست معاونت فرهنگي و پژوهشي بنياد سينمايي فارابي همچنين به تشريح روند توليد فيلم اقتباسي پرداخته و گفته: «بخش فرهنگي بنياد سينمايي فارابي پس از اتمام فراخوان، درخواستها را براساس قصه، موضوع و ژانر مورد بررسي قرار ميدهد و وقتي كتاب انتخاب شد، در وهله اول حقوق كتاب از ناشر يا صاحب اثر خريداري ميشود و در ادامه كتاب خريداري شده به تهيهكننده براي آماده كردن طرح فيلمنامه داده ميشود. طرح فيلمنامه در صورت اخذ پروانه ساخت ۳۰ تا ۵۰ ميليون تومان بابت خود كتاب و ۳۰ تا ۴۰ ميليون تومان بابت نگارش فيلمنامه به تهيهكننده خواهيم داد تا به فيلمنامهنويس پرداخت كند. همچنين فيلمنامه نهايي در معاونت فرهنگي بنياد سينمايي فارابي مورد بررسي قرار ميگيرد تا اگر فيلمنامه مورد تاييد قرار گيرد، پروسه توليد آن آغاز شود. در اين قسمت با تصويب شوراي هماهنگي توليد سازمان سينمايي تا يك ميليارد تومان از سوي بنياد سينمايي فارابي به عنوان سهميه مشاركت در توليد اثر، اختصاص خواهد يافت. به علاوه، احتمال تخصيص تسهيلات كمبهره نيز وجود دارد؛ مخصوصا براي آنهايي كه قرار نيست بنياد سينمايي فارابي در توليد آنها مشاركت داشته باشد.»