• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4641 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۸ ارديبهشت

جنگ رسانه‌اي در آستانه راي دادگاه عالي در مورد صلاحيت نتانياهو براي نخست‌وزيري

ادعاي تكراري خروج ايران از سوريه

شهاب شهسواري

امروز قرار است دادگاه عالي رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، راي خود را در مورد صلاحيت بنيامين نتانياهو براي در اختيار گرفتن مقام نخست‌وزيري اعلام كند، همزمان رسانه‌هاي منطقه سرشار از تحليل‌هايي در مورد نقش موشك‌پراني نتانياهو در خاك سوريه در عقب نشاندن «تهديد ايران» است. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير موقت رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين بار ديگر در آستانه يك رويداد سرنوشت‌ساز براي آينده سياسي‌اش قرار گرفته است و مطابق معمول اين شهروندان سرزمين‌هاي پيرامون سرزمين‌هاي اشغالي هستند كه بايد براي ماندن اين سياستمدار جاه‌طلب در قدرت هزينه بدهند. يكي از اهدافي كه در طول روزهاي گذشته از سوي ارتش رژيم اشغالگر مورد هدف قرار گرفته است «مركز پژوهش‌ها و مطالعات علمي سوريه» در نزديكي شهر حلب است. نقطه‌اي دور از مرزهاي فلسطين اشغالي كه به گفته تحليلگران، نقطه‌اي غيرعادي براي حمله رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين محسوب مي‌شود. ارتش اين رژيم هم حاضر به پذيرش مسووليت حمله هوايي كه دوشنبه شب به خاك سوريه شد، نشده است. اما رسانه‌هاي اين رژيم، هدف حمله را «آزمايشگاهي كه ايران براي تحقيق و توسعه موشك‌هاي نقطه‌زن» از آن استفاده مي‌كرد، عنوان كرده‌اند. در مقابل شبكه خبري الجزيره نوشته است كه اين مركز پژوهشي از سوي مخالفان دولت سوريه و نهادهاي جاسوسي غربي «به نقش داشتن در توليد سلاح‌هاي شيميايي» متهم بوده است. سخنگوي نظاميان موسوم به «ائتلاف ضد داعش» وابسته به امريكا در سوريه هر گونه نقش اين نظاميان را در اين حمله تكذيب كرده است. به گزارش رسانه‌هاي دولتي سوريه، اين مركز تحقيقاتي در منطقه السفيره در شرق حلب مورد حمله قرار گرفته است هر چند ارقامي از تلفات و آسيب‌هايي كه به اين مركز پژوهشي وارد شده است، ارايه نداده‌اند. همزمان با اين رويدادها، حملات هوايي و توپخانه‌اي رژيم اشغالگر به نوار غزه نيز در روزهاي گذشته افزايش يافته است.

 

تقارن نه چندان تصادفي

مطابق رويه معمول نتانياهو، در آستانه اعلام تصميم دادگاه عالي رژيم اشغالگر در مورد صلاحيت او براي در اختيار گرفتن پست نخست‌وزيري، حملات به خاك سوريه و نوار غزه با هدف منحرف كردن افكار عمومي آغاز شده است. اين حملات با موج خبري تازه‌اي از سوي خبرنگاران و رسانه‌هايي كه رشوه دادن به آنها براي پوشش خبري راضي‌كننده يكي از پرونده‌هاي اتهامي نتانياهو است، همراه شده است. همزماني حملات هوايي و موشكي رژيم اشغالگر در آستانه رخدادهاي مهم سياسي، آنقدر تكراري شده كه ديگر نمي‌توان تصور كرد، ارتباطي ميان اين حملات و سرنوشت سياسي نخست‌وزيري كه دوست دارد مادام‌العمر زمام امور اين رژيم اشغالگر را بر عهده داشته ‌باشد، وجود ندارد. در طول دو روز گذشته جنگنده‌هاي رژيم اشغالگر به نقاط مختلف در خاك سوريه و غزه حمله كرده‌اند و به رسم معمول چنين حملاتي بلافاصله گروهي از مخالفان دولت سوريه، ارقام درشتي از كشته‌شدگان ايراني يا متحد ايران در اين حملات منتشر كرده‌اند. بر اساس بيانيه گروه موسوم به «ديدبان حقوق بشر سوريه» مستقر در لندن، در حملاتي كه «احتمالا از سوي اسراييل به شهر الميادين در حلب انجام شده است» دست‌كم «14 ايراني و شبه‌نظامي شيعه عراقي» جان خود را از دست داده‌اند. رويه خبري كه هدف آن روشن است:«نتانياهو در حال جنگ با ايران در خاك سوريه است.» اين ‌بار اما متن گزارش‌ها و تحليل‌ها از هميشه روشن‌تر است:«نتانياهو، ايران را وادار به عقب‌نشيني از سوريه كرده است.» ادعايي كه تاكنون بارها براي نتانياهو راي و اعتبار خريده است و حالا هم در آستانه اعلام راي قضايي در مورد او مي‌تواند باعث نجاتش از مرگ سياسي شود.

 

ايران براي چندمين بار نخستين عقب‌نشيني‌اش را آغاز كرد

موج خبري تازه با توييت يكي از خبرنگاران راديو عبري‌ زبان كان آغاز شد كه در آن به نقل از مقام‌هاي بدون نام رژيم اشغالگر نوشته ‌بود:«ايران براي اولين ‌بار از زمان ورود به سوريه در حال تخليه پايگاه‌هاي نظامي و كاهش تعداد نيروهايش است.» اما اين اولين ‌بار نيست كه مقام‌هاي رژيم اشغالگر، ادعا مي‌كنند كه بر اثر تلاش‌هاي آنها ايران از خاك سوريه عقب‌نشيني كرده است. به نوشته علي واعظ، پژوهشگر مسائل ايران در انديشكده گروه بحران، نتانياهو 5 ماه پيش در پاييز همين ادعا را تكرار كرده ‌بود. 18 دسامبر سال 2019 در آستانه برگزاري انتخابات قبلي رژيم اشغالگر، نتانياهو مدعي شده‌ بود كه دست‌كم «چند 10درصد» از نيروهاي ايراني، «حداقل 24درصد از آنها» خاك سوريه را «در نتيجه تلاش‌هاي ما» ترك كرده‌اند. مشخص است كه مستشاران ايران قطعا نمي‌توانند هم در پاييز يك چهارم از نيروهاي خود را از سوريه خارج كرده ‌باشند و مجددا در ارديبهشت ماه «براي اولين‌ بار از آغاز حضور در سوريه» دست به همين اقدام بزنند.

 

مقام‌هاي آگاه و ادعاهاي نتانياهو پسند

همزمان بن كسپيت، تحليلگر اسراييلي در پايگاه خبري المانيتور مستقر در واشنگتن به نقل از «مقام‌هاي ارشد امنيتي» رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين مدعي شده كه «ايران عقب‌نشيني خود را از خاك سوريه آغاز كرده است و همزمان كاهش چشمگيري در تعداد نظاميان ايران و شبه نظاميان متحدش در خاك سوريه مشاهده مي‌شود.» اين تحليلگر اسراييلي مدعي شده كه در ماه‌هاي اخير رژيم تحت رياست نتانياهو حملات بسياري موثر و شديدي را عليه اهداف در خاك سوريه انجام داده است «كه به دليل مشغول بودن رسانه‌ها به موضوع جهانگيري ويروس كرونا پوشش رسانه‌اي چنداني پيدا نكرده‌اند.» ادعاي حملات گسترده و موثر اسراييل به منافع و متحدان ايران در سوريه و عدم پوشش رسانه‌اي به دليل كرونا و «عقب‌نشيني ايران در نتيجه اين حملات» منبع قابل تاييدي ندارد چراكه هيچ رسانه مستقلي چنين گزارش‌هايي را تاييد نكرده است.

اما ادعاي رسانه‌هاي هوادار نتانياهو به عقب‌نشيني از سوريه خلاصه نمي‌شود. بار ديگر يك مقام ارشد بدون نام امنيتي به روزنامه‌نگار هوادار نتانياهو گفته است كه ايران فقط تا ماه نوامبر(مهرماه سال جاري) دوام خواهد آورد. يك مقام ارشد امنيتي «ديگر» هم به اين روزنامه‌نگار در مورد «جمع شدن دست‌هاي ايران» از منطقه گفته است تا جايي كه حتي بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه هم از هزينه‌هايي كه به خاطر همراهي با ايران پرداخته است، ناراضي است و «ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه هم تاكنون ايران را يك بار اضافه روي دوش خود تصور مي‌كرد نه يك سرمايه.» اين ادعا درست همزمان با آن بيان مي‌شود كه جيمز جفري، فرستاده ويژه امريكا در امور سوريه در مصاحبه‌اي با روزنامه الشرق‌الاوسط مدعي شده، دولت روسيه براي كنار گذاشتن بشار اسد در قدرت از سوريه با واشنگتن به توافق رسيده است. يك مقام بدون نام «ديگر» در قدس اشغالي هم به اين خبرنگار المانيتور گفته است:«هر چند هنوز همه‌ چيز تمام نشده است اما آنها كم كم در حال خسته شدن هستند.»

 

كرونا و حمله به سوريه

به جز رسانه‌ها و خبرنگاران هوادار نتانياهو، گروهي ديگر از رسانه‌ها نيز به ارتباط شرايط حاصل از شيوع كرونا و حملات رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين به خاك سوريه اشاره كرده‌اند. الجزيره به نقل از يك «مقام امنيتي منطقه‌اي» مي‌نويسد:«اسراييل در دوران شيوع كرونا كه توجه همه كشورهاي منطقه از جمله سوريه را به خود جلب كرده‌ بود، عمليات خود را در خاك سوريه افزايش داده است.» اين حملات به جز حملات پنهانكارانه موشكي و هوايي به عمق خاك سوريه در بلندي‌هاي اشغالي جولان هم ادامه پيدا كرده و رسانه‌هاي اين رژيم ادعا مي‌كنند كه حملات موشكي هلي‌كوپترهاي رژيم اشغالگر از فراز بلندي‌هاي اشغالي جولان يك پايگاه عمده حزب‌الله لبنان را در خاك سوريه هدف قرار داده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون