• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4641 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۸ ارديبهشت

آيا امريكا و بريتانيا زمان مناسبي را براي مذاكره تجاري انتخاب كردند

رابطه جانسون-ترامپ زير سايه كرونا

ميثم سليماني

 

هنگامي كه بوريس جانسون نخست‌وزير بريتانيا شد، كمتر كسي تصور مي‌كرد روابط لندن- واشنگتن با چالش مواجه شود. بسياري بر اين عقيده بودند روابط و نزديكي ميان جانسون و دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده مي‌تواند هر قفلي ميان روابط امريكا و بريتانيا را باز كند. اما حالا هر چه مي‌گذرد اگرچه جايگاه جانسون در بريتانيا مستحكم‌تر از گذشته مي‌شود اما روابط لندن-واشنگتن در دوره جانسون-ترامپ ماه‌عسل كوتاهي را پشت‌سر گذاشت. حالا نه ديگر از آن روابط شخصي گذشته خبري است و نه چشم‌انداز روشني براي توافق تجاري ميان امريكا و بريتانيا وجود دارد. هر چند دوطرف مذاكرات را به صورت مجازي كليد زدند ولي اميد زيادي به موفقيت زودهنگام آن وجود ندارد. 
دو كشور در تلاش هستند كه پس از اجرايي شدن برنامه خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا به يك توافق تجاري بزرگ دست پيدا كنند تا نشان دهند روابط ويژه‌اي ميان امريكا و بريتانيا برقرار است. اين توافق بناست رابطه ويژه ميان دو كشور را تبديل به يك رابطه سودآور كند؛ توافقي كه ارزش تجارت دو كشور را به چيزي در حدود
 220 ميليارد پوند برساند؛ تجارتي كه شامل كالا و خدمات مي‌شود و شركت‌هاي هر دو كشور مي‌توانند زمين و كارمندان متعددي داشته باشند. 
به گزارش بي‌بي‌سي، انگليس اميدوار است بتواند، از توانايي خود در بحث تجارت آزاد استفاده كرده و از اين فرصت براي صادرات بيشتر اتومبيل، سراميك و مشروبات الكلي به امريكا بهره‌برداري كند. 
با اين حال همه‌ چيز آن‌گونه كه گفته مي‌شود آسان نيست كه هر دو بر سر آن توافق داشته باشند و بخواهند به سرعت توافق را اجرايي كنند، چراكه دوطرف در طول مذاكرات ابتدايي خود حتي نتوانستند به يكسري توافق‌هاي اوليه دست پيدا كنند تا به نحوي نشان دهند كه مذاكرات رو به پيشرفت است. ايالات‌متحده مي‌خواهد دسترسي بيشتري براي كشاورزان خود به بازارهاي انگليس ايجاد كند. همچنين نكته‌اي كه بحث زيادي درخصوص آن وجود دارد صادرات گوشت‌هاي گاو هورموني و مرغ‌هايي است كه با مواد شيميايي در امريكا ضدعفوني مي‌شوند. اما در اين زمينه بريتانيا استانداردهاي اتحاديه اروپا را اجرا مي‌كند و نمي‌خواهد اين اقدام را انجام دهد، ولي از طرفي به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ قصد ندارد از خواسته‌هاي خود در اين زمينه عقب‌نشيني كند، زيرا او سعي دارد قبل از انتخابات به يك توافق دست پيدا كند. در كشوري كه هر هفته يك نفر از هر 6 كارگر بيكار مي‌شود و بايد مزاياي بيكاري دريافت كند قطعا به راحتي به دونالد ترامپ راي نخواهد داد. ترامپ اميد دارد با اين توافق تجاري باعث افزايش اشتغال و محبوبيت خود شود. 
اگر بريتانيا بخواهد چنين مواردي را بپذيرد بايد قوانين و مقررات و همچنين استانداردهايي كه پيش از آن رعايت مي‌كرد را تغيير دهد و احتمالا اين موضوع با مخالفت جدي روبه‌رو خواهد شد. همچنين حضور شركت‌هاي داروسازي و غول‌هاي خدمات بهداشتي اين كشور در بريتانيا مي‌تواند يك زنگ خطر جدي را براي ساختار بهداشت و درمان بريتانيا به صدا در آورد. حتي اگر اين موانع نيز برطرف شود، ممكن است سود چنداني نصيب بريتانيا نشود و ارزش اين تجارت قابل مقايسه با مزاياي حضور در اتحاديه اروپا نيز نباشد. تجزيه و تحليل وزارت تجارت بريتانيا نشان مي‌دهد كه اگر تعرفه‌ها با امريكا به‌طور كامل برداشته شود طي 15 سال اقتصاد بريتانيا چيزي در حدود 0.16درصد يا معادل 3.4 ميليارد پوند رشد خواهد داشت. اين ميزان خارج از چشم‌اندازي است كه بريتانيا براي خود درنظر گرفته و حتي اين افزايش مي‌تواند كمتر از برآورد كنوني نيز باشد. 
از طرفي اين مذاكره با امريكا عملا مذاكرات ميان بريتانيا و بروكسل را نيز براي توافق تجاري پس از خروج نيز خدشه‌دار مي‌كند. هر چند بريتانيا اميدوار است تا پايان سال ميلادي بتواند به يك توافق دست پيدا كند اما وزير خارجه ايرلند هشدار داده كه مذاكرات احتمالا به نقطه بحران نزديك شده، مگر اينكه به زودي پيشرفتي حاصل شود. 
برخي بر اين عقيده هستند سود تجارت با اروپا و حتي ادامه روند عضويت و حضور تجاري در اروپا مي‌تواند سودآورتر از توافق تجاري با امريكا باشد. دولت مشتاق است از آزادي جديد خود بعد از خروج در مدار تجارت استفاده كند تا نشان دهد مي‌تواند فرصت‌هاي جديدي براي رونق در اقتصاد بريتانيا خلق كند. اما هرگونه خطا در اين برهه حساس مي‌تواند هزينه بالايي را براي اقتصاد بريتانيا ايجاد كند. از طرفي يك واقعيت را نبايد فراموش كرد كه اكنون هم بريتانيا و هم امريكا با بحران كرونا دست و پنجه نرم مي‌كنند و برخي رسانه‌ها در بريتانيا بر اين باورند كه اكنون زمان مناسبي براي انجام مذاكرات درخصوص توافق تجاري نيست. اينديپندنت در تحليلي عنوان مي‌كند، كشور با بحران كرونا دست و پنجه نرم مي‌كند و بوريس جانسون مذاكرات رسمي تجاري را با دولت ترامپ آغاز كرده است. سوال اينجاست آيا دولت مسائل مهم‌تري را در دستور كار ندارد. بحران كرونا نشان داد كه ضعف‌هاي جدي در اقتصاد ما وجود دارد. از همين رو توافق با ايالات‌متحده ترامپ ما را آسيب‌پذيرتر مي‌كند. اين مقاله مي‌افزايد، حتي در بهترين حالت نياز به يك توافق تجاري با امريكا به سختي موردنياز است، چراكه بريتانيا قبلا با امريكا تجارت داشته و شرايط تغييري نمي‌كند. از طرفي مجموعه برآوردها نشان مي‌دهد كه يك معامله تجاري با امريكا تاثير چنداني بر رشد توليد ناخالص داخلي بريتانيا نخواهد داشت و مطمئنا جبران از دست رفتن مزايايي كه بريتانيا در تجارت با اتحاديه اروپا داشت را نخواهد كرد. 
البته به نظر مي‌رسد كه دولت جانسون اين شرايط را مي‌داند، چراكه جانسون و تيمش بر اين عقيده هستند كه اقتصاد بريتانيا بايد آزادتر شود. آنها حتي خدمات بهداشت عمومي رايگان بريتانيا را بيشتر به سمت خصوصي‌سازي سوق دهند. شايد به نوعي بتوان گفت كه بريتانيا يكي از پيشرفته‌ترين ساختارهاي بهداشت و درمان جهان را به خود اختصاص داده و مردم اين كشور به‌راحتي مي‌توانند با كمترين هزينه بيماري خود را درمان كنند. ساختار بهداشت و درمان بريتانيا كه به NHS معروف است تبديل به يك برند براي اين كشور شده است. حالا اين نگراني وجود دارد پس از توافق تجاري با امريكا بوريس جانسون اين ساختار را به سمت خصوصي‌سازي سوق دهد. اين در حالي است كه ساختار مراقبت‌هاي بهداشتي امريكا يكي از ناكارآمدترين ساختارها را در جهان غرب به نمايش گذاشته است. هزينه‌ها در اين بخش بسيار زياد و در طرف مقابل نتايج بسيار بدي را رقم زده است. اين شرايط را مي‌توان در ميزان تلفات شهروندان امريكايي در مقابله با ويروس كرونا مشاهده كرد. به نوشته اينديپندنت در شرايطي كه بيماران در امريكا به دليل هزينه‌هاي بالاي مراقبت‌هاي بهداشتي جان خود را از دست مي‌دهند يا بدهكار ساختار بهداشت و درمان مي‌شوند، نبايد يك قدم جلوتر در اين مسير حركت كنيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون