• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4641 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۸ ارديبهشت

روي خط خبر

نفوذ 3000 عنصر مسلح داعشي از سوريه به عراق

وبگاه خبري شبكه الميادين به نقل از روزنامه فرانسوي «لوموند»، روز گذشته گزارش كرد كه ۳۰۰۰ عنصر مسلح داعشي در شمال شرق عراق فعاليت دارند كه از سوريه به عراق نفوذ كرده‌اند.به گزارش فارس، اين روزنامه فرانسوي نوشت كه سازمان تروريستي داعش هسته‌هاي وابسته به خود را در مناطق آزادشده بازسازي كرده است. به گفته لوموند عناصر يادشده جزو مسلحاني هستند كه از طريق مرز صحرايي ۶۰۰ كيلومتري ميان عراق و سوريه نفوذ كرده‌اند. اين روزنامه فرانسوي افزود كه در پايان ماه مارس فعاليت‌ هسته‌هاي داعشي در استان الانبار عراق (غرب) و در طول مرز با اردن و سوريه پررنگ‌تر شده است.در همين ارتباط، خبرگزاري رسمي سوريه، دو روز پيش، به نقل از برخي منابع محلي گزارش كرده بود كه امريكا برخي عناصر داعش را از زندان‌هاي سوريه به پايگاه خود در عراق انتقال داده است.گروه تروريستي داعش، چند روز پيش با حمله به نيروهاي الحشدالشعبي در منطقه «مكيشيفه» در استان صلاح‌الدين چند تن از اين نيروها را به شهادت رساند.


كاخ سفيد كارگروه ويروس كرونا را منحل مي‌كند

رييس‌جمهوري امريكا از توقف فعاليت كارگروه مقابله با ويروس كرونا در كاخ سفيد در هفته‌هاي آينده خبر داده است.به گزارش ايسنا، دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا با قدرداني از عملكرد اين كارگروه تاكيد كرد، مقابله با همه‌گيري ويروس كرونا به وسيله سازمان‌هاي مربوط پيگيري خواهد شد.به گزارش شبكه خبري بي‌بي‌سي، كارگروه مقابله با ويروس كرونا در كاخ سفيد به رياست مايك پنس، معاون رييس‌جمهوري، هدايت اقدامات دولت در برابر همه‌گيري ويروس كرونا را برعهده دارد.از جمله وظايف آن تبيين سياست‌هاي فاصله‌گذاري اجتماعي و هماهنگي با موسسه‌هاي علمي و بهداشتي و فرمانداران ايالت‌هاي مختلف امريكاست.ترامپ كه براي بازديد از يك كارخانه توليد ماسك‌هاي بهداشتي به آريزونا سفر كرده بود، گفت: «مايك پنس و كارگروه تحت هدايت او عملكرد خيلي خوبي داشتند ولي حالا در حال بررسي روش‌هاي ديگر هستيم.» به گفته ترامپ اين اقدام در حالي صورت مي‌گيرد كه‌ امريكا وارد مرحله‌ جديدي در مبارزه با ويروس كرونا مي‌شود.به گفته ترامپ، تمركز مرحله جديد بر ايمني و بازگشايي كشور خواهد بود. ترامپ در پاسخ به اين سوال كه آيا ماموريت دولت او در مبارزه با ويروس كرونا به پايان رسيده است، گفت: «خير. ماموريت زماني كامل مي‌شود كه همه‌گيري پايان يافته باشد.»پيش از سخنان ترامپ، مايك پنس در سخناني گفته بود كه دولت امريكا هفته آخر ماه مه (پنجم تا دوازدهم خرداد) را زمان مناسب براي توقف فعاليت‌هاي كارگروه مقابله با ويروس كرونا و انتقال مسووليت‌هاي آن به سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي مسوول مي‌داند.تعداد مبتلايان ويروس كرونا در امريكا به حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار تن رسيده است و تعداد قربانيان اين همه‌گيري هم سه‌شنبه از رقم ۷۰ هزار تن فراتر رفت. اين در حالي است كه در حال حاضر روزانه ۲۰ هزار تن به تعداد بيماران در امريكا افزوده مي‌شود. آمار مرگ از روز شنبه تاكنون حدود ۹۰۰۰ تن افزايش يافته است.


پوتين كمترين ميزان محبوبيت مردمي را  تجربه مي‌كند

بنا بر ارزيابي‌هاي يك مركز نظرسنجي، ميزان محبوبيت و مقبوليت پوتين از ۶۳ درصد ماه پيش به ۵۹ درصد در ماه آوريل نزول كرده كه كمترين ميزان طي دو دهه گذشته بوده است.به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، مركز نظرسنجي «لوادا سنتر» هشدار داده است كه شايد تغييرات در متدولوژي نظرسنجي تا حدي بر نتايج تاثير گذاشته باشد. اين نظرسنجي به دليل شرايط قرنطينه و پاندمي كروناويروس به صورت تلفني انجام شد؛ چيزي كه دنيس ولكو، معاون مدير مركز لوادا مدعي است مي‌تواند بين ۱ تا ۲ درصد در نتايج اثر بگذارد.ولكو مي‌گويد، حتي با درنظر گرفتن اين درصد، نتيجه ۶۱ درصدي بدان معني است كه ميزان محبوبيت پوتين در كمترين ميزان خود از سال ۲۰۱۳ يعني يك سال پيش از الحاق شبه‌جزيره كريمه به روسيه قرار گرفته است.پوتين ۶۷ ساله بيش از ۲۰ سال است كه به عنوان رييس‌جمهور يا نخست‌وزير قدرت را در روسيه در دست داشته است اما مشكلات اقتصادي ناشي از شيوع كروناويروس چالش سياسي جدي براي او ايجاد كرده است. به گفته لوادا اين نظرسنجي از ۲۴ تا ۲۷ آوريل و با نظرسنجي از ۱۶۰۸ نفر در روسيه انجام شده است.


هشدار پكن به امريكا

در حالي كه تنش بين چين و امريكا هر روز رنگ ديگري به خود مي‌گيرد رسانه‌ها از تلاش امريكا براي جبران عقب‌ماندگي موشكي برابر چين با استقرار موشك‌هاي برد بلند ضد كشتي و كروز خبر مي‌دهند. به گزارش فارس، رويترز روز چهارشنبه در گزارشي اختصاصي نوشت كه پنتاگون قصد دارد در طرحي كه بودجه آن را از كنگره تقاضا كرده، تفنگداران دريايي خود مجهز به انواع موشك‌هاي «تام‌هاوك» و موشك‌هاي برد بلند ضدكشتي را براي كمك رساندن به نيروي دريايي خود به منطقه اعزام كند. پنتاگون قصد دارد با اين برنامه با پيشرفت قابل توجه چين در موشك‌هاي سطح پايه كروز و بالستيك مقابله كند.اين در حالي است كه چين با اشراف تحرك نظامي رقيب، به امريكا يادآور شده از تحرك نظامي و نمايش قدرت اطراف سرزمينش دست بردارد. به نوشته رويترز، پنتاگون همچنين قصد دارد با تغيير تاكتيك، تفنگداران دريايي را براي كمك به نيروي دريايي خود جهت حمله به ناوهاي دشمن عازم منطقه كند. به همين منظور قرار است يگان‌هايي از تفنگداران دريايي امريكا مجهز به موشك‌هاي ضدكشتي عازم اطراف چين شوند. سخنگوي ارتش چين نيز چندي قبل به امريكا هشدار داد كه پكن نسبت به استقرار موشك‌هاي سطح پايه و برد بلند در منطقه آسيا و اقيانوس آرام بي‌تفاوت نيست. وزارت خارجه چين نيز با ارسال متني براي رويترز يادآور شد، امريكا در پي تعقيب راهبرد هند، اقيانوس آرام و استفاده از سلاح‌هاي جديد از جمله موشك‌هاي سطح پايه برد متوسط در منطقه آسيا و اقيانوس آرام است. پكن به ‌شدت با اين اقدام مخالف است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون