• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4641 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۸ ارديبهشت

بوندسليگا از نيمه دوم ماه جاري آغاز مي‌شود

صدراعظم تصميم گرفت

گروه ورزش

به نظر مي‌رسد دومينوي شروع رقابت‌هاي فوتبال در سراسر جهان به راه افتاده و بعد از كره جنوبي حالا آلمان هم به‌طور قطع تصميم به ادامه رقابت‌هاي بوندسليگا گرفته است. به نقل از نشريه كيكر آنگلا مركل صدراعظم آلمان موافقت خود را با از سرگيري رقابت‌هاي فوتبال در نيمه دوم ماه مه ‌اعلام كرده است. بنا بر اين گزارش امروز قرار است تيم‌هاي بوندسليگا تشكيل جلسه بدهند تا سر جزييات آغاز مسابقات به توافق برسند. تيم‌هاي آلماني از چند روز پيش با رعايت فاصله‌گذاري و در نظر گرفتن تمهيدات بهداشتي تمرينات‌شان را آغاز كرده‌اند. پيش از اين روزنامه بيلد از تدوين دستورالعمل 41 صفحه‌اي براي شروع رقابت‌ها گفته بود؛ دستورالعملي شامل نحوه رعايت مسائل بهداشتي و نحوه برخورد با بيماران احتمالي تيم‌ها در ايام مسابقات. 

گرچه مسابقات فوتبال باشگاهي از روز جمعه در كره جنوبي آغاز مي‌شود و اين مي‌تواند هواداران تشنه اين رشته ورزشي را تا مدتي سرگرم كند، اما بدون شك آغاز به كار يكي از 5 ليگ معتبر اروپايي يك خبر بي‌نهايت خوشحال‌كننده براي فوتبال‌دوستان سراسر جهان خواهد بود. احتمالا بعد از آلمان ساير ليگ‌هاي اليت نيز همين رويه را پيش خواهند گرفت و با الگوبرداري از كشور آلمان مسابقات‌شان را به راه خواهند انداخت. گفته مي‌شود تيم‌هاي سري ‌آ نيز از چند روز قبل تمرينات‌شان را آغاز كرده‌اند. مديران باشگاه اينتر دو روز قبل اعلام كردند كمپ تمريني تيم به روي بازيكنان باز خواهد بود. باشگاه يوونتوس نيز برنامه آماده‌سازي‌اش را استارت زده و حتي به رونالدو كه در پرتغال حضور دارد خواسته هر چه سريع‌تر به تمرين بازگردد. گرچه هنوز رونالدو اقدامي براي سفر به ايتاليا انجام نداده است، در انگليس نيز باشگاه‌ها از بازيكنان خارجي خود خواسته‌اند كه ظرف يك هفته خودشان را به انگلستان برسانند. اين خبر احتمالا به اين خاطر است كه آنها متوجه شده‌اند مسابقات به زودي آغاز مي‌شود.
البته بحث در مورد بازگشت مسابقات فوتبال موافقان و مخالفاني هم دارد. مخالفان مسائل پزشكي را مدنظر قرار مي‌دهند و معتقدند در حالي كه هنوز دارو يا واكسني براي بيماري كرونا ساخته نشده، از سر‌گيري مسابقات فوتبال به نوعي بازي با جان فوتباليست‌ها، اعضاي كادر فني و ساير عوامل وابسته به تيم خواهد بود. در سمت مقابل موافقان دلايل زيادي را براي شروع مسابقات عنوان مي‌كنند. آنها معتقدند بازگشت فوتبال اميد و هيجان را به زندگي مردم بازمي‌گرداند. مردمي كه روزهاي سختي را پشت سر مي‌گذارند. همچنين فوتبال مي‌تواند شغل بسياري از آدم‌ها را به آنها بازگرداند. فوتبال مجموعه وسيعي از آدم‌ها را درگير مي‌كند و تعطيلي مسابقات بسياري از مشاغلي كه حتي به نظر بي‌ربط به توپ و مستطيل سبز هستند را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد. حال در شرايط اقتصادي كرونايي شروع رقابت‌ها اين مجموعه افراد را از مخمصه نجات مي‌دهد.
در كنار اين مسائل كه به نوعي اجتماعي به حساب مي‌آيند، موافقان بهتر شدن اوضاع فوتبال را نيز مدنظر قرار مي‌دهند. معضل تعيين تكليف مسابقات، مشخص شدن تيم‌هاي قهرمان، تيم‌هايي كه سهميه مي‌گيرند و تيم‌هايي كه صعود يا سقوط مي‌كنند با ادامه ليگ حل مي‌شوند و قراردادهاي حق پخش تلويزيوني به سرانجام مي‌رسند. تيم‌ها از حالت ضرردهي خارج مي‌شوند و مي‌توانند از وضعيت ركود خارج شوند. بسياري از تيم‌هاي كوچك در چند ماه گذشته اعلام كرده بودند اگر مسابقات آغاز نشود امكان دارد براي هميشه ورشكسته شوند. حتي بسياري از باشگاه‌هاي بزرگ نيز مجبور شده بودند بخشي از دستمزد بازيكنان را كاهش دهند تا باشگاه سرپا بماند. اين مساله شامل حال تيم‌هايي نظير رئال و بارسا نيز شده است. همچنين موافقان به مساله تقويم مسابقات بين‌المللي نيز اشاره مي‌كنند. رقابت‌هاي ليگ قهرمانان اروپا بايد ادامه پيدا كند و همچنين مسابقات فوتبالي ملي نيز پيش‌رو است.
اما با وجود اعلام اين خبر اميدواركننده، خبر آغاز بوندسليگا، هنوز ترس‌هاي زيادي حتي در بين موافقان بازگشايي مسابقات وجود دارد. واقعيت اين است كه دنيا در پيش‌بيني‌ناپذيرترين حالت ممكن قرار دارد و هر آن ممكن است وضعيت نسبتا پايدار اين روزها به‌طور كامل دگرگون شود. كشورهاي دنيا اين روزها در حال بازگشايي پلكاني مشاغل و برداشتن برخي محدوديت‌ها هستند. فوتباليست‌ها نيز مثل همه كساني كه بايد سر شغل‌شان برگردند در حال بازگشت به زمين چمن هستند، اما معلوم نيست اين وضعيت شكننده تا كي ممكن است به همين منوال ادامه پيدا كند. شايد يك اتفاق ناگوار در حين برگزاري مسابقات دوباره همه‌ چيز را به حالت خاموشي مطلق فرو ببرد. البته اين پيش‌بيني‌ناپذير بودن از سمت ديگر مي‌تواند محرك بازگشت به شرايط عادي هم باشد، چراكه اگر قرار باشد تا سال‌ها با اين بيماري درگير باشيم، نمي‌توان تمام مسابقات فوتبال را تعطيل كرد به اين اميد كه روزي واكسن يا داروي خاصي كشف شود. پس اگر قرار است چند ماه بعد با پروتكل‌هاي بهداشتي مسابقات را ادامه بدهيم، بهتر است از همين امروز اين كار را بكنيم تا با آزمون و خطا بتوانيم تا چند ماه بعد همه خطرات را مرتفع كرده باشيم.
در حال حاضر از رقابت‌هاي ليگ برتر انگليس 9 هفته باقي مانده و ليورپول با 82 امتياز صدرنشين است. در بوندسليگا مسابقات تا هفته 25 ادامه پيدا كرده بود و حالا 11 هفته تا پايان باقي است و بايرن با 4 امتياز اختلاف صدرنشين است. در لاليگاي اسپانيا، ليگي كه بر خلاف ساير ليگ‌هاي معتبر هنوز اما و اگرهاي زيادي در مورد از سرگيري‌اش وجود دارد نيز 11 هفته تا پايان فصل باقي مانده و بارسلونا فقط با يك امتياز اختلاف نسبت به رئال مادريد صدرنشين است. در سري‌ آ ايتاليا نيز يوونتوس با يك امتياز اختلاف نسبت به لاتزيو در صدر قرار دارد و 12 هفته تا پايان مسابقات باقي مانده است. تنها ليگي كه از ميان ليگ‌هاي معتبر اروپايي به‌طور قطع ادامه پيدا نمي‌كند، لاشامپيوناست كه با دستور مستقيم نخست‌وزير كشور فرانسه تعطيل و پاري‌سن‌ژرمن به عنوان قهرماني معرفي شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون