• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4643 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ ارديبهشت

علي مطهري خطاب به دبير شوراي نگهبان:

مي‌خواهيد مجلس خودساخته‌تان قانون انتخابات را اصلاح كند؟

آنچه در ادامه مي‌خوانيد سرخط مهم‌ترين بخش‌هاي نامه علي مطهري خطاب به آيت‌الله احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان است.

    گفته‌ايد «مجلس توجهي به اصلاح قانون انتخابات نكرد و حالا در روزهاي پاياني خود به فكر اصلاح قانون انتخابات افتاده است.» اولا مجلس طرح مفصلي در اصلاح قانون انتخابات مجلس ارايه كرد و شما رد كرديد. ثانيا چه فرقي مي‌كند، مجلس طرحي را در روزهاي پاياني ارايه كند يا در روزهاي آغازين يا در وسط دوره، شما وظيفه داريد منصفانه درباره آن اظهارنظر كنيد. 
    گفته‌ايد «بايد اصلاح قانون انتخابات ناظر به سياست‌هاي كلي انتخابات باشد.» اتفاقا اين طرح ناظر به همين سياست‌ها ازجمله حفظ حقوق نامزدها در بررسي صلاحيت‌ها و پاسخگو بودن شوراي نگهبان نسبت به عملكرد خود است تا شوراي نگهبان از آن جايگاه خدايي كه براي خود فرض كرده و خود را ناظر و عالم به همه اعمال و نيات و معيار عقايد و اظهارنظرهاي نامزدها مي‌داند، پايين بيايد.
    گفته‌ايد «اصلاح قانون انتخابات بايد با كار دقيق و كارشناسي به ‌دور از هيجانات انجام شود.» اينها را مجلسي‌ها بهتر از شما مي‌دانند و عمل مي‌كنند، نيازي به رهنمود حضرتعالي نيست. شما پاسخ دهيد چه كرده‌ايد كه هم اصولگرا و هم اصلاح‌طلب، هم رد صلاحيت شده و هم رد صلاحيت نشده در جريان بررسي اين طرح در مجلس فريادش از ظلم شوراي نگهبان بلند بود و نگران حاكم شدن اختناق و خفقان و كاهش سرمايه اجتماعي انقلاب و نظام بودند.
    نمايندگان به دستور قرآن عمل كردند كه خداوند فرياد به بدگويي را دوست ندارد؛ مگر از سوي كسي كه مظلوم واقع شده باشد. 
    در آخر، مكنون قلبي خود را بروز داده‌ايد و آن اينكه گفته‌ايد «اميدوارم مجلس يازدهم اقدام به اصلاح قانون انتخابات كند» يعني از پيش مصوبه اخير مجلس دهم را رد كرده‌ايد و تمايل خود براي اصلاح قانون انتخابات توسط مجلس خودساخته را اعلام كرده‌ايد. در اين صورت تكليف شرط عدالت در اعضاي شوراي نگهبان چه مي‌شود؟
    بي‌اختيار به ياد تشرهاي امام خميني به شوراي نگهبان افتادم كه چگونه جنابعالي و امثال جنابعالي را از جايگاه خدايي پايين مي‌آورد و به حقوق مردم توجه مي‌داد. اين تفكر را كه همه مراحل انتخاب را شما بايد انجام دهيد از سر خود بيرون كنيد، بخشي از انتخاب را هم به عهده مردم بگذاريد. فرضا 2 نفر فاسد وارد مجلس شوند، بهتر از آن است كه ده‌ها اصلح از ورود به مجلس باز بمانند. اميدوارم در روش خود تجديدنظر كنيد. براي شما آرزوي توفيق دارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون