• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4649 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ ارديبهشت

اشتراك صنفي

عليرضا باي

بخشي از پيشرفت‌هاي شتابان عصر كنوني بيش از هر زمان ديگري متكي به تسهيل و تسريع چرخه اطلاع‌رساني ميان سازمان‌ها، نهادها و مخاطبان حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و... است. با توجه به اهميت دانش ارتباطات در اين فرآيند و نظر به نقش تعيين‌كننده روابط عمومي‌ها در اين زمينه، نه تنها ضرورت نامگذاري روزي براي روابط عمومي، بلكه هفته‌اي به نام روابط عمومي محرز است تا در قالب برنامه‌هاي متعدد، بازبيني عميقي در مسير اين حوزه، متناسب با تحولات و همچنين براي به‌روز كردن دانش اين عرصه صورت گيرد و توجهات مردم و مسوولان را بيش از پيش به اهميت روابط عمومي جلب كند. كار روابط عمومي‌ها و خبرنگاران تقريبا در يك راستا بوده و از نظر طبقه‌بندي استانداردهاي بين‌المللي هر دو از نظر نقش، كاركرد و حتي دشواري حرفه در يك رسته قرار مي‌گيرند. هنر هشتم عنواني است كه به روزنامه‌نگاري و روابط عمومي مشتركا تعلق گرفته است. پس مي‌توان گفت اشتراك صنفي اين دو حرفه و از سويي هدف مشترك هردو كه همان اطلاع‌رساني براي روشنگري افكار عمومي است، ايجاب مي‌كند بيشترين تعامل و تفاهم را با يكديگر داشته باشند. اما آنچه در عمل محل چالش است، برخي تفاوت‌ها در رويكرد مديران رسانه‌ها و مديران روابط عمومي دستگاه‌ها در خصوص موضوع اطلاع‌رساني است. دستگاه‌ها در پي اطلاع‌رساني و بازتاب عملكرد خود از طريق رسانه‌ها هستند و از آن سو مديران رسانه‌ها براي خود نقش انتقادي و به چالش كشيدن عملكرد دستگاه‌ها را قائلند. به اعتقاد نگارنده هر دو در اين زمينه محق هستند، ولي بايد به ادبياتي مشترك رسيد كه همان اطلاع‌رساني و نقد منصفانه است. حتي اگر يك خبرنگار بعد از مدتي در جايگاه مدير روابط عمومي يك دستگاه قرار گرفت نبايد فراموش كند كه بايد پذيراي اطلاع‌رساني دقيق و شفاف و نقد منصفانه باشد. اگر در بحث اطلاع‌رساني و خبرنويسي جانب اعتدال و انصاف رعايت و منافع ملي در نظر گرفته شود، تعامل خبرنگاران و روابط عمومي‌ها به زيباترين و سالم‌ترين نحو شكل خواهد گرفت و روابط سه ضلع مردم، رسانه و مسوولان منتج به خروجي‌هايي مفيد براي پيشرفت جامعه خواهد شد. در وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي نيز تمام برنامه‌ريزي‌ها با هدف رسيدن به اين نقطه انجام مي‌شود و سعي بر اين است كه روابط عمومي با دادن اطلاعات و محتواي مفيد و شفاف به رسانه‌ها و نمايندگان آنها كه همان خبرنگاران و گزارشگران هستند ضمن بازتاب عملكرد مثبت دستگاه، دغدغه رسانه‌ها را نيز محترم شمارد و با روشنگري اذهان عمومي و مخاطبان، ياري‌رسان رسانه‌ها باشد.
رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون