• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4652 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت

علي لاريجاني در دفاع از مجلس دهم:

چرا مذاكرات شوراي نگهبان، مجمع تشخيص و قوه قضاييه علني نيست؟

شفافيت در راي نمايندگان؛ شايد كليدواژه يكي از سنگين‌ترين و جدي‌ترين فشارها عليه دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي باشد. نمايندگان اصولگرا و نزديك به جبهه پايداري درست در روزهايي كه لوايح در ارتباط با گروه ويژه اقدام مالي موسوم به FATF در پارلمان مطرح شده بود، به‌ منظور جلوگيري از تصويب اين لوايح با استفاده از كليدواژه به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان مجلس دهم تاختند و آنان را مخالف شفافيت معرفي كردند ولي در نقطه مقابل اصلاح‌طلبان با يادآوري فشارهاي پيدا و پنهان به نمايندگان، اين طرح را سياستي براي زمين‌گيرسازي پارلمان عنوان كردند و در نهايت اعضاي فراكسيون اميد با تصويب دوفوريت طرحي در مسير ايجاد شفافيت نه فقط در پارلمان بلكه در مجمع تشخيص مصلحت نظام، شوراي نگهبان و شوراهاي عالي گام برداشتند. علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته و در جريان آخرين گفت‌وگوي تلويزيوني خود در قامت رييس قوه مقننه به اين مساله اشاره كرد و با انتقاد از فشارها به پارلمان با رمز شفافيت گفت: «تمام مذاكرات مجلس علني است و صحبت موافقان و مخالفان پخش مي‌شود و تنها راي نمايندگان مطابق آيين‌نامه مكشوف نيست. مذاكرات ساير دستگاه‌ها چگونه پخش مي‌شود؟ آيا مذاكرات مجمع تشخيص مصلحت نظام و شوراي نگهبان به صورت مستقيم پخش مي‌شود؟ همه جزو يك حكومت هستيم و نمي‌توان گفت راديو و تلويزيون مردمي نيست.» رييس قوه مقننه در ادامه با اشاره به برگزاري محرمانه جلسات قوه قضاييه خاطرنشان كرد: «تنها صحبت‌هاي رييس قوه قضاييه از صدا و سيما پخش مي‌شود، آيا صحبت ساير افراد حاضر در جلسات قوه قضاييه به صورت مستقيم از راديو و تلويزيون پخش مي‌شود، آيا جلسات شوراهاي موجود در راديو و تلويزيون مانند شوراي معاونين، سياستگذاري و... براي مردم پخش مي‌شود؟ من با شفافيت آرا مخالف نيستم ولي ابتدا بايد تلاش شود ساير دستگاه‌ها نيز همانند مجلس شفاف باشند و حداقل مذاكرات آنها پخش شود؛ پس از اين مرحله بايد به دنبال اجرايي كردن گام بعدي بود، نمي‌توان در حكومت يك بام و دو هوا باشيم. نبايد ساير دستگاه‌ها در نهايت اختفا باشند و تنها يك خبر از آنها پخش شود، اما در مورد مجلس به‌رغم شفافيت بسياري كه هم اكنون وجود دارد، به‌ دنبال شفافيت بيشتر باشيم.»

 بايد مصلحت را در نظر گرفت
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه به برخي فشارهاي وارده در حوزه‌هاي انتخابيه كوچك‌تر به نمايندگان اشاره كرد و گفت: «از آنجا كه برخي نمايندگان از شهرهاي كوچك وارد مجلس مي‌شوند و در برخي موارد بخش قدرتمندي در شهرها حضور دارند كه به نمايندگان فشار مي‌آورند و نماينده هنگام راي دادن بايد مصلحت كشور را در نظر گرفته و بين خود و خداي خود راي دهد، ممكن است اگر آرا به صورت شفاف باشد، مانع تصميم‌گيري درست شده و نماينده به لغزش بيفتد.» او همچنين ادامه داد: «ممكن است برخي نمايندگان زور نپذيرند، اما شرايط در شهرهاي كوچك متفاوت است، هر عملي كه نماينده را از رابطه‌اي كه با خدا دارد و راي دادن براي مصالح مملكت بازدارد، به ضرر است.» لايجاني در بخش ديگري از اظهاراتش با بيان اينكه «برخي معتقدند شفاف نبودن آرا منجر به برخي لابي‌گري‌ها مي‌شود»، به راهكارهاي حل اين معضل اشاره و خاطرنشان كرد: «اگر انتخابات از سطح خرد به كلان برسد و احزاب قوي‌تر شوند اين مشكلات برطرف مي‌شود؛ زيرا احزاب برابر فشار افراد سينه سپر مي‌كنند.»

مجلس حق داشت ناراحت باشد
رييس قوه مقننه در بخش ديگري از اظهارات خود به مساله اصلاح قانون انتخابات و اتهامات اخير دبير شوراي نگهبان به پارلمان اشاره كرد و گفت: «بنده در همين موضوع به ‌صورت تلفني با حضرت آيت‌الله جنتي صحبت كردم و گفتم كه چنين بحثي وجود دارد. آقاي كدخدايي هم قبول داشتند و همكاري هم كردند. بر اساس اين قانون، سطح انتخابات عوض شد و از حوزه خرد بالا آمد. 2 سال زمان برد و بعد در مجلس قانون آن تصويب شد، اما يك‌مرتبه شوراي نگهبان اصل موضوع را به ‌هم زد و گفت قسمت‌هاي مربوط به شفافيت مالي درست است. مجلس حق داشت ناراحت شود. البته ما آن قسمت شفافيت مالي را تصويب كرديم و نمي‌دانم گلايه براي چيست.»

مي‌گفتيم حقوقدانان شوراي نگهبان مشكل فساد دارند، خوب بود؟
لاريجاني در ادامه به بگومگوهاي ايجاد شده ميان شوراي نگهبان و مجلس اشاره و اظهار كرد: «بگومگوهاي اخير هم مربوط به همين انتخابات و ردصلاحيت‌هاست. در اين شرايط بايد به همه وجوه توجه كرد. جايگاه شورا بايد حفظ شود و مورد احترام و دفاع است و نبايد به آن اسائه ادب بشود. مجلس هم همين‌طور.» رييس دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي همچنين خاطرنشان كرد: «درباره ردصلاحيت‌ها، شوراي نگهبان فصل‌الخطاب است، البته اين نقد را دارم كه در برخي جاها دقيق عمل نشد. اگر ما راجع به حقوقدان‌ها همين كار را مي‌كرديم و بعد مي‌گفتيم مشكل فساد دارند، خوب بود؟ ولي مجلس با متانت رفتار كرد. در هر صورت اين مسائل گذشته است و دو طرف بايد از اين موضوعات عبور كنند.» او درباره مقصد بعدي خود بعد از رياست مجلس نيز گفت: «خانه اصلي ما دانشگاه است. برحسب ضرورتي كه وجود داشت به راديو و تلويزيون و بعد هم دبيرخانه شوراي‌عالي امنيت ملي و مجلس آمديم و راضي هم هستيم. وظيفه‌مان خدمت به انقلاب است. از مجلس هم خيلي درس آموختم. در اين مدت تلاش كردم مشكلات مردم رفع شود، ولي خانه اصلي ما دانشگاه است و به آنجا برمي‌گردم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون