• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3240 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ ارديبهشت

خبر كوتاه

انگليس با ايران تعامل كند
معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور درباره برد كامرون عنوان كرد كه انگليس بايد دست به تغيير زده و با روي‌آوري به واقعيت‌ها، با ايران تعامل كند. به گزارش ايلنا، حميد ابوطالبي در صفحه توييتر خود درباره انتخابات انگليس نوشت: مردم انگليس با اكثريت قاطع، بار ديگر آقاي ديويد كامرون را بر كرسي نخست‌وزيري نشاندند، اين انتخاب تحولاتي را به دنبال خواهد داشت. كابينه يكپارچه و يكدست حزب محافظه‌كار، كابينه‌اي قدرتمند براي تغيير خواهد بود، پنج سال هم زمان كمي نيست، اگر اراده سياسي وجود داشته باشد. وي در ادامه افزود: كامرون نشان داد آماده تغيير در سياست خاورميانه‌اي خود است و مي‌تواند بر تلاش انگليس در حوزه بين‌الملل افزوده و به نقشي فعال در امر هسته‌اي نيز بازگردد. چراكه او نخستين نخست وزير انگليس است كه پس از چند دهه و بعد از انقلاب اسلامي به ديدار رييس‌جمهور كشورمان آمد، اقدامي، كه نتايجش هنوز به بارننشسته است. معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور اضافه كرد: سياست انگليس در منطقه و امر هسته‌اي، در سال‌هاي اخير از توانايي‌هاي آن كشور دور بوده و با سياست امريكا در محاق فرو رفته است، اين يك معادله فروكاهنده است. ابوطالبي با ذكر اين نكته كه امريكا در مواجهه با امر هسته‌اي ايران به واقع‌گرايي تعاملي روي آورده، خاطرنشان كرد: انگليس هم بايد دست به تغيير زده و با روي‌آوري به واقعيت‌ها، با ايران تعامل كند. وي تصريح كرد: كامرون براي بازسازي سياست خود در خاورميانه بايد  به دو چيز  بينديشد: 1- عظمت و توانمندي و قدرت ايران اسلامي 2- تاريخ پرفراز و نشيب روابط ايران و انگليس. معاون سياسي دفتر رييس‌جمهور ادامه داد: ايران وانگليس دوباره مي‌توانند به ديدار استثنايي سال گذشته روساي دو كشور در نيويورك بازگشته و از تفاهمات آن آغاز كنند.

 

تكرار ادعاهاي احمد شهيد عليه ايران
گزارشگر ويژه سازمان ملل درخصوص حقوق بشر ايران بار ديگر ادعاهاي بي‌اساس خود عليه كشورمان را تكرار كرد و مدعي شد شمار اعدام‌ها در ايران طي هفته‌هاي اخير افزايش يافته است. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي سازمان ملل، احمد شهيد، گزارشگر ويژه وضعيت حقوق بشر ايران و كريستوف هاينز، گزارشگر ويژه سازمان ملل در خصوص اعدام در بيانيه‌اي مشترك با تكرار اين ادعا كه شمار اعدام‌ها در ايران بالاست از دولت خواستند تا مانع از ادامه اجراي اين مجازات در ايران شود. احمد شهيد پيش از اين نيز در گزارشات خود با تكيه بر اسناد و شواهد ساختگي گزارشاتي عليه ايران ارايه داده است. مقامات ايراني همواره اين ادعاها را رد و تاكيد كرده‌اند گزارشات وي مغرضانه و فاقد اعتبار است. همزمان با اين گزارش احمد شهيد،  چند قانونگذار امريكايي در اقدامي مداخله‌جويانه با استناد به گزارشي كه مدعي نقض آزادي‌هاي مذهبي در ايران شده است، وضع تحريم‌هاي حقوق بشري جديد تهران را خواستار شدند. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه خبري فاكس‌نيوز، كميسيون آزادي‌هاي بين‌المللي امريكا در گزارش سال 2015 خود مدعي شد در ايران آزادي‌هاي مذهبي وجود ندارد و اين كشور اقليت‌هاي مذهبي را مورد محاكمه قرار مي‌دهد. اين گزارش سبب شده است تا برخي قانونگذاران امريكا از دولت اين كشور بخواهند تحريم‌هاي حقوق بشري جديد عليه تهران صادر كنند. مارك كروكر، سناتور جمهوريخواه كه معمار اصلي تحريم‌هاي مرتبط هسته‌اي و حقوق بشر عليه ايران به شمار مي‌آيند، ضمن اعلام اين درخواست مدعي شد كه وضعيت آزادي‌هاي مذهبي در ايران از زمان آغاز رياست‌جمهوري حسن روحاني در اولت 2013 بدتر شده است و افراد بيشتري به دليل اعتقادات‌شان زنداني شده‌اند. همچنين سناتور اليوت انجل در گفت‌وگو با فاكس‌نيوز، تاكيد كرد: دولت امريكا بايد از هر ابزاري براي مجازات كساني كه حقوق مردم ايران را نقض مي‌كنند استفاده كند.

 

تعهد مسكو به تضمين حقوق هسته‌اي ايران

معاون وزير خارجه روسيه تصريح كرد كه كشورش تمامي تلاش ممكن را صورت مي‌دهد تا ايران و 1+5 به توافقي دست يابند كه طرف ايراني را راضي و حقوق هسته‌اي تهران را تضمين كند. به گزارش فارس به نقل از اسپوتنيك، «سرگئي ريابكوف» معاون وزير خارجه روسيه روز شنبه (ديروز) اعلام كرد كه مسكو تمامي تلاش خود را براي حتمي كردن توافق هسته‌اي بين ايران و 1+5 (امريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين به علاوه‌ آلمان) به كار مي‌گيرد. وي به خبرنگاران گفت: مي‌خواهم به شما تضمين دهم كه روسيه همچون گذشته هر آنچه را در قدرت دارد انجام خواهد داد تا توافقي حاصل شود كه طرف ايراني را راضي و حقوق هسته‌اي ايران را تضمين كند. ريابكوف اعلام كرد كه روسيه مخالف تحريم‌ها و فشارهاي يكجانبه عليه تهران است و گفت: مهم است كه در حال حاضر ما به راه‌حلي نزديك شديم كه موجب رهايي مردم و دولت ايران از اين فشار تحريم‌ها شود.

 

تكذيب بازگشايي دفاتر ديپلماتيك در تهران و واشنگتن
نمايندگي دايم ايران در سازمان ملل گزارش واشنگتن پست مبني بر بازگشايي دفاتر ديپلماتيك در تهران و واشنگتن را تكذيب كرد. به گزارش «اعتماد»، حميد بابايي، مسوول بخش مطبوعاتي نمايندگي دايم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد تاكيد كرد: هيچ‌گونه ارتباطي بين جابه‌جايي ساختمان دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در واشنگتن و مذاكرات هسته‌اي وجود ندارد. مسوول بخش مطبوعاتي نمايندگي دايم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك در واكنش به گزارش واشنگتن پست گفت: مجوز تغيير ساختمان دفتر حفاظت منافع جهوري اسلامي ايران در واشنگتن سال گذشته و با مكاتبات انجام شده بين دفتر حفاظت منافع و وزارت امور خارجه امريكا در پي افزايش حجم درخواست‌هاي كنسولي و محدود بودن فضاي ساختمان قبلي به دليل فرسودگي و قدمت محل گرفته شده است و اصولا هيچ ارتباطي با مذاكرات جاري درخصوص مسائل هسته‌اي وجود ندارد.

 

سفر عادي  وزير خارجه عراق به ايران

يك منبع مطلع در وزارت امور خارجه كشورمان در ارتباط با صحت و سقم خبرهاي منتشره در برخي منابع خبري در خصوص سفر آقاي ابراهيم جعفري، وزير خارجه عراق به جمهوري اسلامي ايران گفت: سفرهاي غيررسمي شخصيت‌هاي عراقي به ايران كه بعضا با اهداف زيارتي يا برنامه‌هاي شخصي صورت مي‌گيرد، امري عادي و متداول است، كما اينكه بسياري از شخصيت‌هاي ايراني نيز با اهداف زيارتي به عراق سفر مي‌كنند.

 

درخواست گروهي از جمهوريخواهان براي تغيير در لايحه نظارت كنگره بر توافق
جمعي از قانونگذاران مجلس نمايندگان امريكا خواستار تغيير در طرح تصويب شده نظارت بر توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 شدند. به گزارش ايلنا به نقل از سي‌ان‌ان، شماري از اعضاي جمهوريخواه مجلس نمايندگان امريكا با اعمال فشار بر رهبري اين حزب خواستار تغيير در طرح تصويب شده نظارت بر توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 شدند. قانونگذاران جمهوريخواه امريكا دليل درخواست خود درباره طرح نظارت بر توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 را عدم بررسي تغييرهاي اعلام شده توسط حزب جمهوريخواه در اين طرح اعلام كردند. «مارك ميدوز» سناتور جمهوريخواه ايالت «كاروليناي‌ شمالي» گفت: درخواست ما به اين دليل اهميت دارد كه تصميم داريم طرح مستحكم‌تري ارايه دهيم. قويا شك دارم كه طرح تصويب شده بتواند نظارت كنگره را افزايش دهد. وي همچنين گفت: رايزني‌ها درباره تغييراتي كه مي‌تواند در اين لايحه اعمال شود طي روزهاي گذشته آغاز شده است و ما به طور غيررسمي در حال گفت‌وگو درباره راه‌هايي براي اضافه كردن متمم به اين لايحه هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون