• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4654 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ خرداد

باشگاه‌ها در كشاكش غربالگري

تست‌هاي مثبت؛ ترس‌ها و اميدهاي شروع فوتبال

گروه ورزش

 

 

با اعلام تصميم ستاد عالي مقابله با كرونا مبني بر شروع مجدد رقابت‌هاي فوتبال، فعاليت‌ باشگاه‌ها وارد فاز عملياتي شده است. هفته پيش وزارت ورزش و جوانان، راهنماي گام دوم مبارزه با كوويد-19، فاصله‌گذاري اجتماعي و الزامات سلامت محيط ليگ فوتبال را در يك كتابچه  30صفحه‌اي منتشر كرد تا باشگاه‌ها بر اساس اين پروتكل، تمرينات‌شان را آغاز كنند و آماده شروع مسابقات شوند. از اصلي‌ترين مواردي كه در اين كتابچه مي‌توان به آن اشاره كرد، تست دادن تمام اعضاي باشگاه، شرايط قرنطينه و دستورات بهداشتي هنگام تمرينات و استقرار در هتل‌هاست. بر همين اساس باشگاه‌ها در چند روز گذشته درگير دادن تست كرونا و شروع تمرينات بوده‌اند. اتفاقي كه حواشي زيادي را به وجود آورده است. برخي از تيم‌ها از وجود موارد مثبت در بين اعضاي تيمشان خبر داده‌اند و برخي ديگر اجراي مو به موي پروتكل ابلاغي را كار ناممكني دانسته‌اند. 
باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس جزو نخستين تيم‌هايي بودند كه مبادرت به دادن تست كرونا كردند. در اين بين برخي از بازيكنان استقلال نسبت به اين وضعيت ابراز ناراحتي كردند. سيدحسين حسيني، دروازه‌بان آبي‌پوشان در يك مصاحبه ويديويي با خبرنگاران بعد از تست كرونا اين كار(شروع مسابقات) را به نوعي بازي با جان فوتباليست‌ها دانست و ادعا كرد اگر بازيكني به كوويد-19 مبتلا شود، فوتبالش تمام مي‌شود. البته ساعاتي بعد ويديوي ديگري منتشر شد كه نشان مي‌داد، مصاحبه حسيني با هماهنگي قبلي انجام شده است. ضمن اينكه ادعاي او در مورد تمام شدن فوتبال يك بازيكن در صورت ابتلا به هيچ عنوان تاييد نشده است. 
بعد از استقلال و پرسپوليس ساير تيم‌ها نظير سپاهان، تراكتور، سايپا، گل‌گهر و باقي باشگاه‌هاي حاضر در ليگ برتر و پس از آن برخي تيم‌هاي حاضر در دسته‌هاي پايين‌تر با حضور در مراكز بهداشتي تست كرونا دادند. با اعلام نتايج تست‌ها مشخص شد كه برخي از اعضاي اين باشگاه‌ها به ويروس كرونا مبتلا هستند. ابتدا باشگاه سايپا اعلام كرد يكي از بازيكنان تيمش آلوده است. بعد از آن باشگاه تراكتور اعلام كرد، تست 4 بازيكن تيم مشكوك بوده و در نهايت خبر رسيد 10 نفر از اعضاي باشگاه گل‌گهر به ويروس كرونا مبتلا هستند. در نهايت اواخر روز يكشنبه باشگاه پرسپوليس از اصلي‌ترين مدافعان شروع ليگ رسما اعلام كرد، تست دو تن از اعضاي تداركات باشگاه مثبت اعلام شده است. 
با اعلام اين اخبار دوباره بحث شروع يا لغو مسابقات به‌ شدت بالا گرفت. باشگاه سيرجاني در رابطه با ابتلاي چند تن از اعضاي باشگاهش بيانيه‌اي صادر كرد. در آن بيانيه آمده است:«پس از انجام تست كرونا توسط يكي از معتبرترين آزمايشگاه‌هاي كشور به باشگاه گل‌گهر اعلام شد كه متاسفانه تعدادي از بازيكنان و كادر فني تيم به ويروس مذكور مبتلا هستند.
از آنجا كه سلامت بازيكنان، كادر فني و خانواده ايشان مهم‌ترين دغدغه باشگاه گل‌گهر است بلافاصله تمرينات تيم فوتبال گل‌گهر تعطيل شد و كليه بازيكنان و كادر فني نيز قرنطينه شدند. متعاقب اين ماجرا با تصميم پزشك تيم مقرر شد كه يك ‌بار ديگر از همه اعضاي تيم تست‌هاي لازم گرفته شود.» در پايان اين بيانيه اين باشگاه درخواست كرده است كه همه تيم‌ها در يك آزمايشگاه تست بدهند تا نتايج قابل استناد باشد. 
همچنين ساكت الهامي، سرمربي تراكتور نيز بعد از اعلام مشكوك بودن 4 نفر از بازيكنان گفت كه بازيكنان از تمرين كردن مي‌ترسند. اين مربي كه با رسانه باشگاه تبريزي گفت‌وگو كرده است، مي‌گويد:«مشكوك بودن 4 نفر به كرونا باعث ايجاد ترس شديد بين بازيكنان شده و آنان اعلام كرده‌اند كه به ‌رغم تمامي احترامي كه به مالك، مديريت باشگاه و بنده قائل هستند از تمرين كردن مي‌ترسند.» البته الهامي با تاكيد بر اينكه باشگاه تراكتور واهمه‌اي از شروع مسابقات ندارد، گفت: ما به دنبال خراب كردن جو نيستيم و ترسي هم از شروع مسابقات نداريم؛ اما اكنون شرايطي به وجود آمده كه سلامتي بازيكنان و خانواده‌شان به خطر افتاده و اكنون از آقاي خليليان تقاضا دارم كه راهكاري براي اين شرايط به ما نشان دهد. تعدادي از تيم‌ها شرايط مشابه با تراكتور دارند و بازيكنان به ‌شدت مي‌ترسند.
اما باشگاه‌هاي سايپا و پرسپوليس بر خلاف تيم‌هاي گل‌گهر و تراكتور تلاش كردند با مثبت شدن تست كروناي اعضاي‌شان عادي رفتار كنند. باشگاه سايپا اعلام كرد، بازيكني كه تستش مثبت شده به قرنطينه رفته است و ساير اعضاي باشگاه‌ هم هر 5 روز يك بار تست مي‌دهند و تمرينات ادامه پيدا مي‌كند. باشگاه پرسپوليس هم در بيانيه‌اي كه روز يكشنبه منتشر كرد، گفت:«در حال حاضر همه بازيكنان و مربيان تيم همان طور كه پيش از اين اعلام شده بود از جهت آلودگي به اين ويروس در صحت و سلامت كامل هستند. طبيعي است كه مثبت بودن تست اين دو عضو ارتباطي با تمرينات نداشته چراكه نمونه‌گيري نيز قبل از آغاز تمرينات انجام شده است. دو عضو تداركات كه به اين عارضه مبتلا شده‌اند نيز با اعضاي تيم ارتباط نداشته‌اند و اكنون در قرنطينه خانگي و تحت نظر هستند ضمن آنكه در روز نمونه‌برداري با توجه به احتمال اينكه نفراتي دچار عارضه باشند، تدابير لازم براي انجام پروتكل‌هاي بهداشتي اتخاذ شده بود.»
تا لحظه نگارش اين گزارش هيچ يك از باشگاه‌هاي ديگر مورد مثبتي گزارش نكرده‌اند. البته نتايج تست برخي از باشگاه‌ها نظير شهر خودرو به دست‌شان نرسيده است و به همين خاطر تمرينات تيم هم با تعويق آغاز خواهد شد. همچنين برخي از تيم‌ها نظير نفت مسجد سليمان نه هنوز تستي داده‌اند و نه زمان‌بندي مشخصي براي اين كار ارايه داده‌اند. ضمن اينكه برخي از تيم‌هاي شهرستان‌هاي كوچك اعلام كرده‌اند، دسترسي به امكانات و آزمايشگاه‌هاي مجهز براي تست دادن ندارند كه در همين زمينه از طرف وزارت بهداشت و ستاد مقابله با كرونا به آنها قول داده شده به سرعت امكانات در اختيارشان قرار مي‌گيرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون