• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4663 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد

امريكا نيروهاي خود را از آلمان خارج مي‌كند

انتقام ترامپ از مركل

ميثم سليماني

 

شايد براي هر رييس‌جمهوري در امريكا بازگشت سربازان به خانه يك دستاورد باشد ولي در اين بين يك نكته وجود دارد كه اين سربازان از كجا به خانه بازمي‌گردند. آيا از جنگي مانند ويتنام، عراق يا افغانستان به خانه بازمي‌گردند يا اينكه از ماموريت در كره‌جنوبي، ژاپن ‌يا آلمان كه امريكا در آنجا پايگاه نظامي دارد و سربازان در آن منطقه تنها حضور فيزيكي و نه عملياتي دارند به كشور خود باز‌مي‌گردند. در امريكا به نظر مي‌رسد اين دو موضوع بسيار حايز‌اهميت باشد. كشورهايي مانند كره‌جنوبي و ژاپن و همچنين آلمان از‌جمله متحدان امريكا پس از جنگ جهاني دوم هستند. آلمان و ژاپن به عنوان بازندگان جنگ جهاني دوم، به نحوي به لحاظ نظامي تحت سيطره امريكا قرار گرفتند و عملا ارتش كلاسيك مانند سابق در اين كشورها شكل نگرفت. از همين رو حضور امريكا در اين كشورها به امنيت آنها گره خورده است. حالا خبرها حاكي از آن است كه دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا با طرحي موافقت كرده كه 9500 تن از سربازان امريكايي مستقر در پايگاه آلمان تا ماه سپتامبر به خانه بازگردند. دونالد ترامپ مدت‌هاست مي‌گويد اعضاي ناتو بايد هزينه بيشتري را براي دفاع از خود پرداخت كنند و حالا برخي منابع مي‌گويند ترامپ قصد دارد سطح حضور سربازان در آلمان را كاهش دهد. رسانه‌هاي امريكايي به نقل از يك مقام دولتي گزارش دادند كه سربازان يا مي‌توانند به پايگاه‌هاي ديگر منتقل شوند يا به خانه بازگردند. به گزارش بي‌بي‌سي، تنش ميان ايالات‌متحده و متحدان آن در اروپا از همان ابتداي رياست‌جمهوري ترامپ آغاز شد. دونالد ترامپ گفته است كه اعضاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) ديگر نبايد به اين موضوع اكتفا كنند كه امريكا هزينه‌هاي حفظ اين اتحاد را تامين و پرداخت كند. در ابتداي امر وزارت خارجه آلمان در اين خصوص اظهارنظري نكرد اما اعضاي ارشد حزب حاكم از اين خبر ابراز نارضايتي كردند. آندرياس نيك، نماينده مجلس آلمان اظهار داشت اين تصميم امريكا تنها يك انگيزه سياسي دارد. يوهان وادفول ديگر نماينده پارلمان عنوان كرد: دولت ترامپ يك‌بار ديگر وظايف رهبري خود در اين اتحاد را فراموش كرده و عملا متحدين خود را در جريان اين تصميم قرار نداده است. 
در همين حال نخست‌وزير لهستان اعلام كرد كه اميدوار است بخشي از نيروهايي كه از آلمان خارج مي‌شوند به لهستان منتقل شوند. 
اولين‌بار وال استريت ژورنال روز جمعه خبر داد كه دونالد ترامپ قصد دارد حدود 28‌درصد از سربازان مستقر در آلمان را از اين كشور خارج كند. در اين گزارش گفته شد كه اين طرح بايد در وزارت دفاع به تصويب برسد. كاخ سفيد بلافاصله اين گزارش‌ها را تاييد نكرد اما جان اوليوت، جانشين سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد كه ايالات‌متحده متعهد به همكاري با متحد قدرتمند خود يعني آلمان است تا در زمينه‌هاي دفاعي و ساير مسائل با يكديگر همكاري كنند. اين نكته را نبايد فراموش كرد كه دونالد ترامپ در نشست‌هاي پيشين ناتو روي تقسيم بار بر دوش همه اعضا تاكيد كرده بود. 
واقعيت آن است هدفي كه دونالد ترامپ در ناتو دنبال مي‌كند پيش‌تر در دوره باراك اوباما نيز مطرح شده بود. در آن مقطع در توافق صورت گرفته و هدف‌گذاري كه اعضاي ناتو انجام دادند بنا بود همه اعضا حداقل 2‌درصد از كل توليد ناخالص داخلي خود را به هزينه دفاعي اختصاص دهند. هر چند دونالد ترامپ علاقه‌مند است كه اين رقم به 4درصد افزايش پيدا كند كه با مخالفت شديد اعضا مواجه شده است. سال گذشته بودجه نظامي و غيرنظامي ناتو در حدود 1.84 ميليارد دلار بود. 
به نوشته بي‌بي‌سي، حضور نظامي امريكا در آلمان ميراث اشغال اين كشور توسط متفقين پس از جنگ جهاني دوم است. آلمان در حال حاضر ميزبان بيشترين تعداد از نيروهاي امريكايي در اروپاست كه پس از آن كشورهاي ايتاليا، انگليس و اسپانيا قرار دارند. گفته مي‌شود برخي نيروهاي امريكايي مستقر در اروپا در برخي عمليات‌هاي غيرناتويي نيز حضور پيدا مي‌كنند. به‌طور مثال آلمان يكي از مراكز اصلي هدايت پرنده‌هاي بدون سرنشين امريكايي است. هايكو ماس، وزير خارجه آلمان نيز عنوان كرد كه روابط آلمان و امريكا بسيار پيچيده است. او عنوان كرد كه از خروج نيروهاي امريكايي از آلمان بسيار متاسف است. اما او در ادامه عنوان كرد كه در صورت خروج بخشي از سربازان ايالات‌متحده، به اين نكته توجه خواهيم كرد كه ما از همكاري با نيروهاي امريكايي كه طي چند دهه شكل گرفته قدرداني مي‌كنيم، چراكه اين اتفاق به نفع هر دو كشور است. ماس همچنين به روابط ميان آلمان و ايالات‌متحده اشاره كرد و گفت: ما در اتحاد ناتو با يكديگر شركاي بسيار نزديكي هستيم اما اين روابط پيچيده است. 
يك مقام امريكايي كه نخواست نامش فاش شود به رويترز گفت: حركت نيروهاي نظامي امريكايي، نتيجه نقشه راهي است كه ماه‌ها توسط ژنرال مايك مايلي، فرمانده ستاد كل ارتش امريكا طرح‌ريزي شده و هيچ ارتباطي به تنش ميان ترامپ و مركل ندارد.لازم به ذكر است كه آخرين تنش ميان مركل و ترامپ بر سر اجلاس گروه هفت بود كه امريكا قصد داشت اين ماه آن را برگزار كند اما به تعويق افتاد و يكي از عوامل اصلي آن مخالفت آنگلا مركل و رد دعوت ترامپ براي سفر به امريكا بود. اكنون آلماني‌ها به‌ شدت از اين تصميم ترامپ متعجب شده‌اند و بعيد به نظر مي‌رسد راحت اين توضيح را بپذيرند كه اين اتفاق از قبل طرح‌ريزي شده است.
مجموعه شرايط نشان مي‌داد حتي مركل و ترامپ روابط‌شان به ‌شدت با چالش مواجه شده است. نيويورك تايمز با اشاره به آخرين تماس تلفني كه ترامپ و مركل داشتند، صدراعظم آلمان تاكيد بسيار زيادي بر همه‌گيري ويروس داشته و به همين دليل دعوت را رد كرده است، اما ترامپ پس از اقدام مركل صحبت‌هاي متعددي درخصوص نااميدي از گروه هفت، ناتو و سازمان بهداشت جهاني به ميان آورد. به گفته ترامپ او در همه حالت و حتي در شرايطي كه كشور با شورش گسترده مواجه است عملكرد بسيار خوبي داشته و مشكل كرونا نيز به گردن چين است. 
گفته مي‌شود اين دو مقام در حدود 20 دقيقه 
با هم مكالمه داشتند و يكي از مقامات كه در لحظه اين مكالمه حضور داشت عنوان كرد كه اين گفت‌وگو تماس خوبي نبود. يك هفته بعد از آن بود كه آلماني‌ها دريافتند امريكا قصد دارد بيش از يك‌چهارم از نيروهاي خود را كاهش دهد. گفته مي‌شود كه امريكايي‌ها در اين زمينه هيچ پيغامي به آلمان ندادند و حتي تا به امروز اطلاعيه رسمي صادر نشده است و واقعا مشخص نيست اين كار دقيقا با چه هدفي صورت گرفته است. تحليلگران معتقدند اعتماد ميان خانم مركل و دونالد ترامپ از مدت‌ها پيش از بين رفته بود. اما اكنون اتفاق اساسي‌تري كه رخ داده از بين رفتن اعتماد در روابط استراتژيك ائتلاف فراآتلانتيكي دو كشور است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون