• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4663 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد

فاز سوم غربالگري كوويد 19 آغاز شد؛ اين مرحله: سالمندان و بيماران خاص

80 درصد از فوتي‌ها بيماري زمينه‌اي داشتند

گروه اجتماعي

 

به دنبال رد صددرصدي فرضيه ضعيف شدن ويروس كرونا با افزايش دماي هوا، مسوولان وزارت بهداشت تصميم گرفتند روال بيماريابي و غربالگري را، ديگر نه به استناد فرضيه‌ها و احتمالات، بلكه طبق الزامات بهداشتي و شرايط كشور از منظر اپيدمي دنبال كنند. حالا قرار است سومين مرحله غربالگري در كشور اجرا شود كه اين‌بار، سالمندان و بيماران خاص، گروه منتخبي هستند كه شرايط سلامت آنها و بروز علائم مرتبط با بيماري كوويد 19 توسط پرسشگران وزارت بهداشت مورد سنجش قرار خواهد گرفت. دو مرحله پيشين غربالگري، در ماه ارديبهشت و براي جمعيت عمومي و سپس براي شهروندان تهراني اجرا شد اما ديروز، رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت خبر داد كه سومين مرحله غربالگري، براي جمعيت سالمندان و بيماران خاص است كه بيش از سايرين، در معرض خطر ابتلا به كوويد 19 هستند. محمد مهدي گويا، اين اقدام را يكي ديگر از مراحل بيماريابي برشمرد و تاكيد كرد كه با اين اقدام، پيشگيري از ابتلاي اين گروه پرخطر و اقدامات سريع درماني براي مبتلايان و پيشگيري از شدت يافتن بيماري و در نهايت، پيشگيري از مرگ مبتلايان، امكان‌پذير مي‌شود. 
دو هفته قبل، معاون كل وزارت بهداشت در يك گزارش تلويزيوني اعلام كرد كه از مجموع بيش از 7 هزار فوت كوويد 19 در كشور، فقط 12.4 درصد بدون بيماري زمينه‌اي (قلب و عروقي، فشار خون، جراحي قلب باز، داراي استنت، تنگي عروق كرونر، ديابت و تزريق انسولين يا مصرف قرص قند، سرطان، نارسايي كليه، نقص سيستم ايمني) بوده اما 87.5 درصد فوتي‌ها، يك بيماري زمينه‌اي داشتند و 73 درصد فوتي‌ها هم بيش از 60 سال سن داشتند. 
گويا هم به همين دليل در توضيح ضرورت غربالگري سالمندان و بيماران خاص از بابت علامت مربوط به كوويد 19، گفت: «در حال حاضر براي ما مهم است افرادي كه بيشتر در معرض خطر قرار دارند را زودتر شناسايي كرده و مورد مراقبت قرار دهيم و اجازه ندهيم كه اين افراد به فرم‌هاي شديد بيماري مبتلا شوند. هدف امروز برنامه‌ها، مراجعه به افراد آسيب‌پذير است آن هم در حالي كه برخي از اين افراد ممكن است به دليل وضعيت جسمي، سن و... اصلا به ما مراجعه نكنند. پس به همين دليل، انرژي اصلي‌مان را در سومين مرحله غربالگري، بر شناسايي از گروه‌هاي آسيب‌پذير مي‌گذاريم اما ساير افراد را هم فراموش نمي‌كنيم.»
گويا ضمن اشاره به اولين مرحله غربالگري كه همان ثبت‌نام داوطلبانه جمعيت عمومي در سامانه وزارت بهداشت و پاسخ به پرسش‌هاي اين سامانه درباره علائم مشكوك همچون سردرد، سرفه، تنگي نفس و پيگيري پرسشگران وزارت بهداشت به دنبال برخي پاسخ‌هاي مشكوك به ابتلا بود، خبر داد كه در اولين مرحله غربالگري، 70 ميليون نفر از جمعيت كشور، غربالگري شدند. در حالي كه حالا و با گذشت 4 ماه از شيوع كوويد 19 در كشور، توان علمي و تجهيزاتي مراكز تشخيصي به اندازه‌اي افزايش يافته كه روزانه بيش از 20 هزار تست تشخيص كرونا در بيش از 150 آزمايشگاه انجام مي‌شود، گويا هم تاكيد كرد كه يكي از مهم‌ترين دلايل افزايش آمار ابتلا ظرف هفته‌هاي اخير، شناسايي سريع افراد بدون علامت يا كم علامت و توصيه آنها به قرنطينه خانگي و خودداري از حضور در مجامع عمومي است و ضمن تاكيد بر امكان تجديدنظر در بازگشايي‌‌ها در صورت تداوم روند افزايش ابتلا افزود: «كرونا به هيچ‌وجه تمام نشده و هنوز مبارزه سنگيني با اين ويروس پيش‌رو داريم. علاوه بر اين، ميزان ابتلا در استان‌هاي مختلف بسيار متفاوت است. به‌طوري كه در بعضي استان‌ها، موارد آلودگي نسبت به استان‌هاي ديگر بيشتر بوده و البته هنوز موج اول كرونا را در كشور تمام نكرده‌ايم كه وارد موج‌هاي بعدي بشويم. هيچ پيش‌بيني هم درباره وضعيت بيماري در فصل پاييز ندارم چون پيش‌بيني، باعث گمراهي ما مي‌شود. بنابراين، بسيار بعيد است كه در آينده‌اي نزديك منتظر يك رقمي شدن فوتي‌ها باشيم و فعلا در شرايط نگاه خوش‌بينانه به اين بيماري نيستيم.» 
اين اظهارات در حالي بيان شد كه شنبه شب و در برنامه « تيتر امشب » هم علي اكبر حقدوست؛ رييس كميته اپيدميولوژي در ستاد ملي مقابله با كرونا، رعايت نكردن اصول بهداشتي فردي و اجتماعي در روزهاي اخير را يكي از علل افزايش بيماري در كشور برشمرد و هشدار داد: «در روزهاي اخير، ميزان مراجعات سرپايي افزايش يافته و همين نتيجه، نشان مي‌دهد كه ويروس در حال چرخش در جامعه است و با زيركي در همه جا با قابليت سرايت بالا وجود دارد. بنابراين، عادي شدن رفتارها و سست شدن اجراي پروتكل‌ها، اجازه حضور بيشتر ويروس را مي‌دهد. و با وجود آنكه هيچ تضميني براي افزايش مبتلايان نيست اما به دليل سرعت تصاعدي افزايش تعداد مبتلايان، امكان ورود موج دوم بيماري هم وجود دارد.»
ملاك حقدوست براي اين هشدارها، مصداق‌هاي نگران‌كننده از تغيير رفتارها در جامعه عمومي، افزايش استفاده از حمل و نقل عمومي، افزايش سفرها، بازگشايي اماكن و مراكز خريد به عنوان عوامل تاثيرگذار در افزايش ابتلا بود. 
حقدوست در جلسه‌اي هم كه با رييس كل سازمان نظام پزشكي داشت، هشدار داد: « در حال حاضر در تمامي استان‌ها شاهد گردش ويروس هستيم و در بعضي استان‌ها، سرعت گردش ويروس و سرعت انتقال بسيار بالاست. چنان‌كه در استان خوزستان، هنوز تعداد كل فوتي‌ها به ۵۰۰ نفر نرسيده اما هنوز در خوزستان با پيك ابتلا مواجهيم چون در استان‌هاي جنوبي و گرم، به دليل شرايط آب و هوايي و تجمع افراد در محيط در‌بسته، احتمال انتقال و ابتلا بالا مي‌رود. 
بنا بر آخرين گزارش وزارت بهداشت، تعداد كل مبتلايان كوويد 19 در كشور با شناسايي ۲هزار و ۳۶۴ بيمار جديد ظرف شبانه‌روز پيش از اين گزارش، به ۱۷۱ هزار و ۷۸۹ نفر رسيده و با فوت 72 بيمار هم در اين بازه زماني، تعداد كل متوفيان كوويد 19 به ۸ هزار و ۲۸۱ نفر افزايش يافت. 
خبر اميدواركننده سخنگوي وزارت بهداشت، ديروز اين بود كه تعداد شهرهاي با شرايط قرمز استان خوزستان از 16 به 9 كاهش يافته اما در عين حال، كيانوش جهانپور هشدار داد كه حالا وضعيت شهر تهران از بابت تعداد ابتلا و فوت، به شرايط هشدار رسيده است.

 


گويا ضمن اشاره به اولين مرحله غربالگري كه همان ثبت‌نام داوطلبانه جمعيت عمومي در سامانه وزارت بهداشت و پاسخ به پرسش‌هاي اين سامانه درباره علائم مشكوك همچون سردرد، سرفه، تنگي نفس و پيگيري پرسشگران وزارت بهداشت به دنبال برخي پاسخ‌هاي مشكوك به ابتلا بود، خبر داد كه در اولين مرحله غربالگري، 70 ميليون نفر از جمعيت كشور، غربالگري شدند. در حالي كه حالا و با گذشت 4 ماه از شيوع كوويد 19 در كشور، توان علمي و تجهيزاتي مراكز تشخيصي به اندازه‌اي افزايش يافته كه روزانه بيش از 20 هزار تست تشخيص كرونا در بيش از 150 آزمايشگاه انجام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون