• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4663 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد

خبر

هشدار فائو درباره تاثيرات كرونا و ملخ‌هاي صحرايي
سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) هشدار داد در شرايطي كه جهان به سختي در تلاش است تا سرعت گسترش بيماري ويروس كرونا - كه بدترين همه‌گيري طي يك قرن اخير است - كند شود، كشورهاي واقع در جنوب و جنوب‌غربي آسيا همزمان در حال مقابله با شيوع آفت‌هايي هستند كه نه تنها تهديدي براي تشديد گرسنگي در منطقه هستند بلكه معيشت ميليون‌ها انسان را نيز در معرض خطر قرار داده‌اند.  طبق اعلام فائو، گله‌هاي ملخ‌هاي صحرايي، طي ماه‌هاي اخير به سرعت به سمت منطقه غرب آسيا حركت كرده و پوشش گياهي دو كشور ايران و پاكستان را مورد هجوم قرار داده‌اند. اين دسته‌ها هم‌اكنون محصولات كشاورزي هندوستان را در معرض تهديد قرار داده‌اند. چنين هجومي از گله‌هاي ملخ صحرايي طي بيش از يك نسل گذشته بي‌سابقه بوده است.   از سوي ديگر «كرم ساقه‌خوار پاييزي» كه يك آفت مخرب براي ذرت است در سال 2018 از قاره آفريقا به آسيا مهاجرت كرد و پس از گسترش در سراسر قاره آسيا، هم‌اكنون به استراليا رسيده است. 

چالش‌هاي چندگانه براي منطقه‌اي كه از پيش گرفتار چالش است
در وضعيتي كه تعطيلي‌هاي صورت گرفته براي مقابله با شيوع بيماري ويروس كرونا در كشورهاي منطقه آسيا و اقيانوسيه تأثيرات منفي خود را بر اقتصاد، زندگي و معيشت‌ها ميليون‌ها انسان گذاشته است، تركيب و هم‌زماني آفت‌هاي گياهي موجب افزايش رنج‌ها در منطقه مي‌شوند.  به گفته «جونگ -‌‌‌ جين‌كيم»، معاون رييس دفتر منطقه‌اي فائو در آسيا و اقيانوسيه، «ما نمي‌توانيم و نبايد خسارت‌هاي وارده بر زندگي‌ها و معيشت‌ها كه تركيب اين بحران‌ها بر امنيت غذايي و گرسنگي در اين‌بخش‌از جهان به وجود مي‌آورند را دست‌كم‌گيريم. منطقه‌اي كه هم‌اكنون نيز ميزبان بيشترين جمعيت افراد دچار سوءتغذيه در جهان است.» وي در ادامه افزود: «در شرايطي كه به مبارزه خود براي حفظ زندگي‌ها و مهار گسترش بيماري ويروس كرونا ادامه مي‌دهيم، بايد در اينجا، در منطقه آسيا و اقيانوسيه و در نبردي با جبهه‌هاي متعدد و دشمنان متنوع بجنگيم.»

ملخ صحرايي -  مخرب‌ترين آفت جهان
ملخ‌هاي صحرايي نه تنها مي‌توانند حجم عظيمي از پوشش گياهي شامل گياهان، درختان و مراتع بكر و طبيعي را حريصانه بخورند، بلكه به مزارع سبزيجات و درختان ميوه نيز حمله مي‌كنند.  يك گله بزرگ ملخ مي‌تواند وسعتي برابر با يك كيلومتر مربع داشته و شامل حدود 80 ميليون ملخ باشد. كارشناسان فائو تخمين مي‌زنند كه شمار ملخ‌ها طي فصل باراني آتي در جنوب آسيا تا 20 برابر افزايش خواهد يافت، مگر اينكه اقدامات ويژه‌اي براي مقابله با گله‌هاي ملخ‌ها انجام شود. فائو در حال رصد حركت اين آفت در سراسر آفريقا، آسيا و خاورميانه است. 

تداوم حمايت فائو از كشورهاي آسيا و اقيانوسيه
به گفته جونگ-‌ اون‌كيم، معاون رييس دفتر منطقه‌اي فائو در آسيا و اقيانوسيه، «فائو در اين زمانه پرچالش همچنان به حمايت‌هاي خود از كشورهاي عضو در پاسخ به اين تهديدها و ديگر مخاطرات ادامه مي‌دهد. ما با يكديگر و به‌خاطر خودمان و نسل‌هاي آتي از اين چالش عبور خواهيم كرد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون