• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4666 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۲ خرداد

زاكاني بالاخره مخالفتش با تاييد اعتبارنامه تاجگردون را علني كرد

روز از نو

عليرضا زاكاني بالاخره راسا وارد شد تا پس از نزديك به 5 سال، بالاخره شخصا رودرروي غلامرضا تاجگردون بايستد. غائله بررسي اعتبارنامه منتخب گچساران و باشت كه ازجمله معدود اصلاح‌طلبان دوره يازدهم است، در حالي پيش از ظهر چهارشنبه و در جريان برگزاري نشست علني مجلس دوباره از سر گرفته شد كه شامگاه سه‌شنبه پس از تاييد اين اعتبارنامه جنجالي در شعبه 12 مجلس و تاكيد ناصر موسوي لارگاني، رييس اصولگراي اين شعبه بر دوراهي ختم رسيدگي يا تصميم‌گيري بر اساس راي صحن پارلمان، عليرضا سليمي عضو نزديك به جبهه پايداري محلات در هيات رييسه مجلس از ختم اين غائله و نزاع درون‌پارلماني خبر داد و به فارس گفت كه در جلسه هيات رييسه، راي نهايي شعبه 12 مبني بر تاييد اعتبارنامه تاجگردون پذيرفته شده و اين پرونده عملا مختومه است. اما اين پايان ماجرا نبود. 

دوباره جدال در صحن 
صبح روز چهارشنبه وقتي نمايندگان براي تشكيل آخرين نشست علني هفته جاري در ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان گرد هم آمدند، ساعتي پس از آغاز به كار نشست علني مجلس، نوبت به قرائت گزارش شعبه 12 رسيد و برخلاف تصور ناظران، اين غائله صرفا در حد قرائت يك گزارش باقي نماند. غلامرضا تاجگردون شامگاه سه‌شنبه پس از 10 شبانه‌روز نفسگير و پرتنش، نفسي آسوده كشيده و آماده بود با برآمدن خورشيد چهارشنبه، بالاخره به عنوان نماينده مجلس - نه منتخب دوره يازدهم - در جلسه علني پارلمان حاضر شود، با تذكر ناگهاني عليرضا زاكاني مواجه شد؛ تذكري كه اگر چه احتمالا چندان به مذاق تاجگردون خوش نيامده اما دست‌كم يك نكته مثبت حتي براي خود تاجگردون داشت.  اينكه مرد اصلي مخالفت با خود را شناخت و فراتر از آن، افكار عمومي نيز شفاف‌تر از پيش در جريان قرار گرفت كه چه كسي و كدام جريان خواهان رد اعتبارنامه تاجگردون است. عليرضا زاكاني كه حالا اگر چه هنوز انتخابات هيات رييسه فراكسيون اكثريت پارلمان برگزار نشده و اين فراكسيون حتي اساسنامه و مرام‌نامه دقيقي هم ندارد اما عملا نماينده قمي‌ها در دوره يازدهم مجلس را در مقام رياست اين فراكسيون مي‌بيند. مقامي كه پيش از آغاز به كار مجلس نو، از سوي رسانه‌هاي اصولگرا به عنوان گزينه رياست مجلس معرفي شد و هنوز رقابت رياست رسما آغاز نشده بود، رسما به‌نفع قاليباف رييس مجلس كه همان زمان هم رقيب جدي مقابل خود نمي‌ديد، كناره‌گيري كرد تا نشستن بر كرسي رياست فراكسيون اكثريت اگر چه رييس مجلس و قوه مقننه نيست اما به ‌تعبيري «رييس‌الروسا» باشد. 

زاكاني وارد مي‌شود
حالا اين «رييس‌الروساي مجلس يازدهم» اما در حالي برخلاف نظر شعبه 12 مجلس در ارتباط با تاييد اعتبارنامه تاجگردون، راسا وارد ميدان شده كه نه‌تنها محمدباقر قاليباف و علي نيكزاد، رييس و نايب‌رييس مجلس از اعضاي اين شعبه بودند بلكه رياستش نيز برعهده موسوي لارگاني، عضو اصولگراي هيات رييسه مجلس بود. مهم‌تر از اين اما مخالفت زاكاني با راي شعبه 12 وقتي قابل بحث است كه به ياد بياوريم، زاكاني و 2 معترض اوليه به اعتبارنامه تاجگردون، عمدا شكايت‌شان را تقديم شعبه 12 كردند. شعبه‌اي كه با توجه به تركيبش، احتمال رد اعتبارنامه يك منتخب اصلاح‌طلب، بيش از ديگر شعب بود اما حتي همين شعبه يكدست اصولگرا هم پس از چند نوبت نامه‌نگاري با شوراي نگهبان، وقتي با راي اين شورا مبني بر بررسي اسناد ادعايي معترضان در زمان بررسي صلاحيت كانديداهاي انتخابات مجلس يازدهم مواجه شد، با 9 راي له تاجگردون برابر 7 راي عليه او، اعتبارنامه اين منتخب مجلس يازدهم را تاييد كرد. تاييديه‌اي كه ظاهرا هنوز براي زاكاني قانع‌كننده نيست و او چنان‌كه در جريان نشست علني ديروز شاهد بوديم، در تذكري به آن اعتراض كرد و در ادامه وقتي قاليباف، تذكر زاكاني را به راي صحن گذاشت و صحن مجلس تذكر را وارد دانست، اعتبارنامه براي بررسي مجدد به كميسيون تحقيق ارجاع شد تا نزاع اعتبارنامه‌ها همچنان ادامه يابد. هر چند اين نزاع حالا تنها در مورد اعتبارنامه تاجگردون ادامه خواهد داشت و اعتبارنامه منتخبان صومعه‌سرا و چادگان تاييد شد.

يك دعواي قديمي با طعم برجام
اما آنچه دعوا بر سر اعتبارنامه تاجگردون را اين‌چنين با ديگر منتخبان دوره يازدهم متفاوت كرده، ظاهرا نه فقط ادعاي معترضان، بلكه برخي حواشي سياسي و جناحي است كه عمر برخي به سال‌ها پيش بازمي‌گردد و شايد يكي از مهم‌ترين اين اختلافات حاشيه‌اي و حاشيه‌ساز، عمري به درازاي عمر برجام و مدت‌ زماني داشته باشد كه از تصويب آن در مجلس نهم تاكنون مي‌گذرد. زماني كه مجلس عمدتا اصولگراي نهم روزهاي پاياني عمر خود را پشت سر مي‌گذاشت و دولت حسن روحاني كه چند سال پيش از آن، با شعار حل مشكلات هسته‌اي و تسهيل روابط بين‌المللي قدرت در «پاستور» را به دست گرفته بود، بالاخره موفق به دستيابي به توافق هسته‌اي و امضاي برجام شده بود. زماني كه مجلس‌نهمي‌ها خواهان ورود پارلمان به اين توافقنامه شدند و پس از تشكيل يك كميسيون ويژه 15 نفره، رياست آن را به عليرضا زاكاني سپردند. كميسيوني كه اگر چه دوسوم قاطع كرسي‌هايش در اختيار نمايندگان عضو يا نزديك به جبهه پايداري بود اما يكي، دو اصولگراي ميانه‌رو همچون ابوترابي‌فرد و منصوري آراني و يكي، دو اصلاح‌طلب همچون مسعود پزشكيان و همين غلامرضا تاجگردون نيز در آن عضويت داشتند. اقليتي كه وقتي با گزارش يك‌جانبه كميسيون ويژه مواجه شد، از امضاي آن سر باز زد و با خروج و استعفا از عضويت در آن، مسير براي تصميم‌گيري درباره برجام در صحن علني مجلس نهم را هموار كرد و درنهايت روزي كه صحن مجلس به برجام راي مثبت داد، اگر نگوييم از سخت‌ترين روزهاي عمر سياسي زاكاني و يارانش بود، احتمالا بايد بپذيريم كه ازجمله اين روزها در تقويم سياسي آنها بوده است. 

حكايت همچنان باقي است
حالا برگي ديگر از اين تقويم درحال ورق خوردن است و ظاهرا اين‌بار اين زاكاني و يارانش هستند كه مقابل رقيب دست بالا را در اختيار دارد. روزي كه تاجگردون در آن مدعي شد «مظلوم» واقع شده و گفت «كيفم را برمي‌دارم و از مجلس مي‌روم.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون