• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4666 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۲ خرداد

برخلاف مشاور سياسي، مشاور راهبردي قاليباف مخالف برجام است

دوگانه آقاي رييس

اگر توافق ميان ايران با قدرت‌هاي جهاني روزگاري سبب تقسيم‌بندي فعالان سياسي به دو دسته موافقان و مخالفان برجام شده بود، امروز و باتوجه به اقدامات ايالات متحده امريكا و اعمال دوباره و شديدتر تحريم‌هاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي سبب شده تا اين دوگانه آنقدر كم‌رنگ شود كه عملا به نزديك‌ترين نقطه به محور رسيده باشد. در چنين شرايطي عملا نمي‌توان افراد را بر اساس سوابق و موضع‌هاي گذشته‌شان در قبال اين توافق قضاوت كرد ولي همان مواضع مي‌تواند نشاني باشد از نوع ديدگاه افراد به مسائل سياست خارجي. از اين‌رو حضور همزمان يك موافق برجام و يك مخالف اين توافق كنار رييس يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه خود از مخالفان اين توافق به شمار مي‌رود، مي‌تواند نكته‌اي حايز اهميت باشد.

 

عقب‌نشيني آقاي رييس

محمدباقر قاليباف كه تحت فشار شديد اعضاي جبهه پايداري در پارلمان و حاميان اين جريان سياسي بيرون مجلس، به ناچار از صدور حكم براي محسن اسماعيلي سر باز زد، براي جبران اين شكست طي حكمي محمدسعيد احديان را در شرايطي به عنوان «دستيار سياسي و رسانه‌اي» خود برگزيد كه تندروهاي اصولگرا باتوجه به مواضع احديان در قبال برجام، دل خوشي از او نداشتند و اتفاقا دوباره به انتقاد از قاليباف و اين انتصاب روي آوردند.

درست در شرايطي كه اين انتقادات به نوعي به بالاترين حد خود رسيده بود، اما قاليباف در حكمي از مهدي محمدي رونمايي و او را به عنوان «مشاور راهبردي» خود انتخاب كرد؛ كنشگر سياسي فعال در حوزه سياست خارجي كه برخلاف احديان از جمله مخالفان سفت و سخت برجام به شمار مي‌رود و از اين‌رو محبوبيتي ويژه ميان اصولگرايان به ويژه تندروهاي اين جريان دارد.

 

راه ناهموار نواصولگرايان

اين تناقض‌هاي رييس مجلس از سوي برخي ناظران و تحليلگران به عنوان تلاش قاليباف براي راضي نگهداشتن تمام طيف‌هاي اصولگرا براي ايجاد وفاق و جلوگيري از انتقاد به مجلس يازدهم تعبير شده؛ موضوعي كه اگر صحيح باشد، مي‌تواند در ادامه راه كار را براي او و نواصولگرايان دشوارتر از گذشته كند، به ويژه آنكه افزايش ناگهاني انتقادها به قاليباف و موسوي‌لارگاني، رييس شعبه 12 مجلس پس از تاييد اعتبارنامه تاجگردون به خوبي نشان داد طيف‌هاي جوان‌تر اصولگرايان چندان هم اهل تعامل با پارلمان براي آشنايي آنان با بهارستان و سازوكارش نيستند و هر چه را به مذاق‌شان خوش نيايد، با شديدترين ادبيات و واژگان تخطئه مي‌كنند.

 

قاليباف و انتصاب‌‌هاي پيش‌رو

بدين‌ترتيب بايد ديد تلاش‌هاي قاليباف در اين مسير در ادامه راه به كجا خواهد رسيد؛ چراكه هنوز تكليف كرسي‌هاي حساسي از مديريت خبرگزاري «خانه ملت» گرفته تا نهادهايي به ‌مراتب مهم‌تر از اين بنگاه رسانه‌اي يعني ديوان محاسبات و مركز پژوهش‌ها نامشخص و در انتظار تصميم رييس جديد پارلمان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون