• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۹ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4668 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۵ خرداد

ادامه از صفحه اول

خطر طغيان كرونا !

 درصد رعايت‌ها را به دست آوريم، احتمالا از عدد به دست آمده وحشت مي‌كنيم و خوف آن به وجود مي‌آيد كه طغيان كرونا خسارت‌ها را به فاجعه تبديل كند.  واقعيت آن است كه رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در يك جامعه 80 ميليوني براي مدت طولاني و خصوصا پس از بازگشايي‌ها و لغو بسياري از محدوديت‌ها كاري به غايت دشوار و اگر اجباري در كار نباشد احتمالا ناشدني است.  ويروس چموشي كه در حال حاضر ميهمان تحميلي همه كشورهاي جهان شده و تا زواياي مختلف زندگي‌ها نفوذ كرده و پشت پنجره‌ها در كمين نشسته است تا در خانه‌ها ورود كند و معركه بيافريند. حوصله، دقت، جديت، اراده، وقت، مشقت، هزينه و آگاهي بسياري طلب مي‌كند تا رام شود و از زخم‌زني دست بردارد.  براي اينكه اكثريت مردم واقعيتي را به ‌خوبي دريابند و يك رفتار ثانويه را در همه شقوق زندگي خود دخالت دهند، مقدمات و آموزش‌ها و انگيزه‌هاي بسياري لازم است كه بايد توسط دولت‌ها به وجود آيند و مستمرا مورد تاكيد قرار گيرند.  به نظر مي‌رسد ميان آنچه در اين زمينه لازم و ضروري است و آنچه در حال انجام است فاصله بسياري وجود دارد خصوصا اينكه ترس اوليه در ميان مردم در حال از بين رفتن است و خداي ناكرده شايد آن ترس كه به سببش رعايت‌ها سير صعودي شديدي به خود گرفت فقط با يك شوك قابل بازگشت باشد. پس از اينكه در اسفند ماه سال گذشته جامعه خود را در برابر واقعيت تلخ و تند كرونا ديد، آمادگي بسياري پيدا كرد تا انواع محدوديت‌ها را متقبل شود و كثيري از امور خود را به تعويق اندازد و حتي برخي سختي‌ها را تحمل كند ولي متوليان امور قدر آن آمادگي را ندانستند و در ايران حتي يك روز قرنطينه كامل در هيچ شهر و استاني اجرا نشد. اجراي محدوديت‌هاي شديد و اجباري افزون بر اينكه مي‌توانست زنجيره ابتلا را به پايين‌ترين حد خود برساند، مردم را براي يك دوره نسبتا طولاني همزيستي آگاهانه و قاعده‌مند با كرونا آماده مي‌كرد.  اتفاقا تعطيلات عيد نوروز كه همه ساله بيش از دو هفته در ايران همه ‌چيز تعطيل مي‌شود، فرصت طلايي بود كه بدون هزينه‌هاي اقتصادي يك قرنطينه طبيعي اجرا شود و چه بسا بر اثر مغتنم شمردن آن فرصت استثنايي، گام‌هاي بلندي در جهت كنترل كامل اپيدمي برداشته مي‌شد ولي متاسفانه در بسياري از روزهاي حساس در مقابله با كرونا دولت از استراتژي توصيه و خواهش از مردم استفاده كرد و ديديم كه در اين زمينه جامعه راه معمول خود را رفت و به عكس هنگامي كه محكم گرفت نتايج بسيار خوبي به دست آورد. روز 13 فروردين از معدود مناسبت‌هايي بود كه ستاد ملي مبارزه با كرونا محدوديت‌هاي اجباري وسيعي را به اجرا گذاشت و با رعايت بسيار خوبي از سوي مردم روبه‌رو شديم و نتايج خيره‌كننده‌اي هم به دست آمد در حالي كه در تعطيلات ديگر با بسنده كردن به توصيه و خواهش شاهد سفرهاي ميليوني بوديم و برخي استان‌ها از همين رهگذر دچار افزايش جهشي و شديد مبتلايان شدند. به هر حال اين روزها زير سايه عادي شدن موضوع اپيدمي كرونا و كاهش رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي و عدم قاطعيت مسوولان مربوطه و كمرنگ شدن برنامه‌هاي هشدارآميز صدا وسيما شوربختانه شاهد سير صعودي تعداد مبتلايان به ويروس كوويد19 هستيم. در زماني كه تبليغات رسانه ملي پيرامون مسائل و حوادث ديگر كشورها حجم انبوهي را به خود اختصاص مي‌دهد و ميان برنامه‌هاي هشدار‌دهنده پيرامون كرونا از حجم تبليغات براي فلان نوشابه كمتر است، گويي اين پيام پنهان به جامعه منتقل مي‌شود كه شهر در امن و امان است و مردم زندگي معمول خود را در پيش گيرند و دغدغه ابتلارا به دل راه ندهند! در اين زمينه سخن بسيار است ولي اجمالا ما دو الگوي كاملا روشن و شفاف پيش روي خود داريم؛ يكي برزيل است كه رييس‌جمهورش كرونا را به شوخي گرفت و با سرعتي باور نكردني به رديف‌هاي اول كشورهاي كرونازده جهان صعود كرد و يكي نيوزيلند است كه حتي يك روز را هم در اين مبارزه سخت از دست نداد و اينك پايان كرونا را رسما اعلام كرده است. 

مشكلات لوازم خانگي

همين حمايت‌هايي كه از توليدكنندگان خارجي مي‌شود‌، باعث شده واردات غيرقانوني اين كالاها نيز صرفه اقتصادي بالاتري پيدا كند. اين در حالي است كه توليدكنندگان داخلي براي توليد خود‌، با مشكلاتي از قبيل تامين ارز و خريد مواد اوليه با قيمت بالاتر از كارخانه مواجه هستند. از سوي ديگر افزايش قيمت ارز نيز تهيه مواد اوليه را به ‌شدت براي توليدكنندگان دشوار كرده؛ چراكه هم مواد اوليه وارداتي و هم مواد اوليه داخلي به دليل نوسانات ارزي، قيمت‌هاي لحظه‌اي دارند. افزايش قيمت در بازار لوازم خانگي نيز تابع مواردي است كه پيش‌تر عنوان شد. بنابراين براي برقراري تعادل در بازار بايد تمام عوامل گفته شده به ثبات برسد. برآيند عوامل بر هم زننده تعادل بازار، پيشي گرفتن تقاضا از عرضه است. براي پوشش كمبود عرضه نيز بايد تلاش شود كه ميزان توليد لوازم خانگي به تقاضا در بازار برسد. افزايش توليد هم مي‌تواند بازار را كنترل كند و هم اينكه هزينه توليد را كاهش دهد. مورد ديگري كه باعث صدمه به بازار و افزايش نوسان و تلاطم مي‌شود، مشكل در تامين فولاد، مواد اوليه پتروشيمي و... است. اگر شرايط تامين اين موارد فراهم شود، مشكل توليد تا حدود زيادي حل مي‌شود. البته اين موارد نيازمند عزمي ويژه از سوي تمام نهادها و وزارتخانه‌هاي مرتبط است. هر چند هماهنگي‌ها سخت نيست، اما به نظر مي‌رسد اولويت اين نهادها حداقل در دو ماهه ابتدايي سال جاري، رفع موانع توليد براي توليدكنندگان نيست. افزايش توليد هزينه ثابت توليد را براي توليدكننده سرشكن مي‌كند و اين موضوع مي‌تواند به كاهش قيمت تمام‌شده محصولات منجر شود. علاوه بر اين، افزايش توليد عرضه را در بازار افزايش مي‌دهد و اين رشد عرضه مي‌تواند قيمت‌ها را با مديريت تقاضا در بازار با كاهش همراه كند. در اين ميان نگراني‌هايي نيز در خصوص گرايش افراد به خريد كالاهاي قاچاق وجود دارد. در پاسخ به اين نگراني بايد خاطرنشان كرد كه هر قدر توليدكننده تقويت شود و عرضه آن نيز افزايش يابد، بازار نيز به آرامش بيشتري مي‌رسد.

گردشگري و نگراني‌هاي طبيعي

هتل‌ها در همين تعطيلات اخير باوجود كم‌رونق بودن كارشان ثابت كردند كه امن‌ترين جاي ممكن براي اقامت مردم هستند، چراكه مساله پروتكل بهداشتي، چيزي نيست كه هتل‌ها امروز و ديروز با آن مواجه شده باشند، بلكه همواره و از ديرباز در هتل‌ها رعايت و طبق استانداردهاي بهداشتي عمل مي‌شده است. اينكه در تعطيلات اخير هيچ شكايتي در استان‌هاي كشور مبني بر عدم رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي نشده، گواه حقانيت هتل‌ها در بحث پروتكل‌هاي بهداشتي است.
نايب‌رييس جامعه هتلداران ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون