• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3116 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

آيا گفتمان اصولگرايي در آستانه انهدام تاريخي است؟

نيازاصولگرايان به بازتوليد گفتماني و نوسازي تشكيلاتي

   محمد حسين مهرزاد/  آيا جريان راست در ايران كه امروز به نام اصولگرايي خوانده مي‌شود با استناد به سخنان محسن رضايي در آستانه يك انهدام تاريخي است و با نسخه اميرمحبيان بايد هر چه سريع‌تر گفتمان خود را به‌روز كند؟
گفتمان اصولگرايي در سال‌هاي گذشته با توفان‌هاي سهمگيني مواجه شده است كه اگر نتواند به سلامت از آنها بگذرد تا مدت‌ها گرفتار باخت‌هاي پياپي مي‌ماند. شكست‌هاي سخت اين جريان از همان روزي شروع شد كه گمان مي‌كردند پيروزي احمدي‌نژاد جشن آنهاست اما خيلي زود معلوم شد احمدي‌نژاد راهش را از آنها جدا خواهد كرد. با اين حال حمايت‌هاي بي دريغ بزرگان اين جريان از احمدي‌نژاد در طول مبارزه‌هاي انتخاباتي مردم را به اين نتيجه رساند كه احمدي‌نژاد نماينده تام و تمام اصولگرايي است؛ اتفاقي كه در آينده نه چندان دور نشان داد چندان هم براي اين جريان خوشايند نبوده است.
آنها اگرچه مجلس و دولت را در ظاهر در اختيار داشتند اما كشمكش‌هاي جدي و اختلافات اساسي با احمدي‌نژاد به ويژه در دو سال پاياني دولتش اختلافات ريشه‌داري را كليد زد كه از همين رهگذر كليت اين جريان را با لطمه‌هاي جدي مواجه كرد.
پس از ضربه‌هاي سختي كه اصولگرايان به دليل حمايت از احمدي‌نژاد متحمل شدند فقدان شخصيت بزرگي چون حبيب‌الله عسگراولادي آنها را با چالش ديگري مواجه كرد. آنها در تمام اين سال‌ها نتوانسته بودند شخصيتي همتراز با عسگراولادي داشته باشند تا در چنين موقعيتي شوك ناشي از فقدان او را جبران كند. با اين حال همچنان وجود آيت‌الله مهدوي‌كني برايشان غنيمت بود. در روزگاري كه هاشمي رفسنجاني، ناطق نوري و حسن روحاني از اين جريان فاصله گرفته بوددند و آيت‌الله مصباح به دليل اختلافات بنيادي با آنها حاضر به وحدت نمي‌شد، حضور آيت‌الله مهدوي‌كني غنيمتي بزرگ بود اما آنها بي‌توجه به اين سرمايه ارزشمند نتوانستند در انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته سخنان او را حجت قرار دهند و حول نظراتش به اجماع برسند. اين‌گونه بود كه قافيه رياست‌جمهوري به رقيب اصلاح‌طلب واگذار شد و اين آخرين باري بود كه مرحوم مهدوي‌كني براي وحدت در اين جريان تلاش مي‌كرد.
حالا اصولگرايان از يك سو براي جايگزيني آيت‌الله مهدوي‌كني با مشكل مواجه شده‌اند و از سوي ديگر براي يكپارچگي در اين جريان بايد با نظرات متفاوت و بعضا متضاد چالش‌هاي جديدي را تجربه كنند. مكانيزم‌هاي در پيش گرفته تاكنون توسط اصولگرايان همراه با پيروزي تمام عيار نبوده و حالا در شرايطي بايد ساز و كار جديد انتخاب شود كه چهره‌هاي اثرگذار در اين جريان كه نقش پدري براي همه ايفا كنند نيز حضور ندارند. شايد به همين دليل است كه محسن رضايي چندي پيش هشدار داد اين جريان در آستانه انهدام است و امير محبيان، تحليلگر اصولگرا نيز از به روزرساني گفتمان اصولگرايي سخن گفت. راه پيش روي اصولگرايان مسير صعب دارد كه اگر بخواهند با شيوه‌هاي پيشين به استقبالش بروند تنها با امدادهاي غيبي شيخ سالخورده در شوراي نگهبان ممكن است امكان توفيق بيابند. اين در شرايطي است كه رقيب اصلاح‌طلب هر روز به مدل اجرايي وحدت موجود نزديك‌تر مي‌شد و اتفاقا بر خلاف اصولگرايان از اتحاد رقيب استقبال مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون