• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3116 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

اصلاح‌طلبان انديشه امام را محور عملكرد خود قرار داده‌اند

محمد علي ابطحي


 اصلاح‌طلبان نزديك‌ترين جريان به امام در زمان حيات ايشان بودند و اين پيوند همچنان در بدنه اصيل اصلاح‌طلبي وجود دارد. كساني كه الفباي سياسي تاريخ معاصر را مي‌شناسند همواره اذعان داشته‌اند كه اصلاح‌طلبان بيش از اصولگرايان تابع مكتب و انديشه امام بوده‌اند و هميشه ديگران را هم به تبعيت از انديشه امام دعوت كرده‌اند. از سويي در دوران حيات امام هم اين چالش وجود داشت كه جريان راست كه بعد‌ها به جريان اصولگرا تبديل شد همواره فاصله بيشتري با حضرت امام و اطرافيان امام داشت و اين فاصله بعد‌ها بيشتر هم شد.
 امروز هم شاهد اين هستيم كه جريان اصلاح‌طلب انديشه امام را محور عملكرد خود قرار داده و هر روز هم كه مي‌گذرد علاقه‌مندي و ارادت اين جريان به حضرت امام و تفكرات ايشان بيشتر مي‌شود. كساني كه در اوايل انقلاب در متن جريان سياسي بودند و كساني كه به عنوان نزديكان امام تلقي مي‌شدند بيشتر از طيفي بود كه بعدها با عنوان جريان اصلاح‌طلب شناخته شدند. اما جرياني كه آن زمان به جريان چپ موسوم بودند نزديكي بيشتر و ارتباطات قوي‌تري با امام و بيت ايشان داشتند كه اين موضوع بعد‌ها هم ادامه پيدا كرد.
 جريان اصلاح‌طلبي، جريان مترقي و روشنفكري نسبت به جريان اصولگراست و تفاوت امام هم با ساير مراجع زمان هم همين دوري از تحجر و ارتجاع بود به همين دليل مباني كه به شكل‌گيري جريان اصلاح‌طلبي كمك كرده است قاعدتا نمي‌تواند با مباني فكر امام مخالف باشد و قطعا اين مباني قرابت‌هاي زيادي دارد. گرچه جريان اصولگرا از ابتدا تلاش داشت خودش را وابسته به امام و انقلاب بداند و جريان اصلاح‌طلبي را خارج از اين نظام و چارچوب قرار دهد در حالي كه كساني كه دلسوز انقلاب و ادامه اين مسير بوده‌اند و هويت نظام را امام خميني مي‌دانند اصلاح‌طلبان بوده‌اند. اين موضع‌گيري‌ها همه به خاطر جنگ قدرت است. اين افراد مي‌خواهند از امام استفاده كنند بنابراين خودشان را پيرو انديشه امام معرفي مي‌كنند اما بعيد مي‌دانم اين نوع تفكرات در افكار عمومي و ديد مردم نسبت به اصلاح‌طلبي تغييري ايجاد كند به خاطر اينكه مردم هم مي‌دانند اين اظهارنظرات پشتوانه تاريخي ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون