• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4676 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۵ تير

معاون آموزشي وزير بهداشت:

لزومي ندارد اساتيد بعد از ۳۰ سال به صورت استاد بازنشسته شوند

معاون آموزشي وزير بهداشت با بيان اينكه منطق آيين‌نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي ما از كشور فرانسه اقتباس شده است، گفت: لزومي ندارد اساتيد بعد از ۳۰ تا ۴۰ سال به صورت استاد بازنشسته شوند.
به گزارش ايسنا، دكتر علي‌اكبر حقدوست در جلسه ۱۳۳ ستاد راهبري اجراي نقشه جامع علمي كشور با بيان اين مطلب كه در سنجش اشكالات دچار ضعف و انحراف هستيم، گفت: آيين‌نامه ارتقا يكي از ابزارهاي تشويقي است و لزومي ندارد كه اساتيد بعد از ۳۰ تا ۴۰ سال خدمت در دانشگاه حتما به صورت استاد بازنشسته شوند.
او با بيان اينكه منطق آيين‌نامه ارتقا كه در دهه ۴۰ و ۵۰ از كشور فرانسه اقتباس شده، در دنيا فلسفه‌اش از بين رفته است، گفت: ضرورت دارد مشخص شود دانشيار و استاد استاندارد بايد چه شاخص‌هايي داشته باشد و شأن معلمي و صاحب‌نظر بودن براي ارتقا سنجيده شود. دكتر حقدوست با اشاره به تحصيل بيش از ۲۵۰ هزار دانشجو در حوزه علوم پزشكي اظهار كرد: حدود ۶۷ دانشكده و دانشگاه با ۹۰ واحد غيردولتي در وزارت بهداشت فعال هستند.
او اضافه كرد: ۲۰۰ هزار دانشجو در مراكز غيردولتي و ۶۰ هزار دانشجوي غيردولتي تحصيل مي‌كنند و همچنين حدود ۲۰ هزار هيات علمي در بخش دولتي و دو هزار هيات علمي در بخش غيردولتي فعاليت دارند، علاوه بر آن بيش از ۸۰۰ مركز تحقيقاتي، ۲۲ شبكه تحقيقاتي، ۹۰۸ شركت دانش‌بنيان و ۱۸۰ انجمن علمي فعال در وزارت بهداشت فعاليت دارند.
اين مقام مسوول در وزارت بهداشت به اجراي طرح تحول و محورهاي مختلف كار براي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در سال‌هاي اخير اشاره كرد و گفت: عواملي مانند پاسخگو بودن دانشگاه‌ها به جامعه، ورود فعاليت‌هاي غيرآكادميك به عنوان ارزيابي عملكرد عدالت آموزشي و بومي‌گزيني مورد توجه قرار گرفته است.
معاون آموزشي وزير بهداشت بيان كرد: در مورد اعتباربخشي موسسات هم اقداماتي انجام شده است و دو بار رتبه‌بندي انجام شد و قرار بود اسفند ۹۸ سومين دوره كار برگزار شود كه به دليل شيوع كرونا متوقف شد كه اين كار را به زودي در دستور كار داريم.
حقدوست ادامه داد: كل دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به ۶۰۰ بيمارستان اعتباربخشي شدند، علاوه بر آن برآورد نيروي انساني تا ۱۰ سال آينده را داشتيم تا ميزان نياز به نيرو مشخص شود.
معاون آموزشي وزير بهداشت درباره مرجعيت علمي مراكز علوم پزشكي و دانشگاه‌ها گفت: يكي از اقدامات انجام شده تعيين بيش از ۸۰ ماموريت در بعد حاكميت نظام سلامت، عدالت در سلامت، بهداشت و تغذيه، عفونت تنفسي، بيماري‌هاي تنفسي، علوم پايه و بحث‌هاي دفاعي بوده است و بر اساس ظرفيت‌هاي موجود ماموريت ويژه‌اي در نظر گرفته شد.
حقدوست با اشاره به اينكه بحث‌هاي تئوري ثمرات قابل توجهي در حوزه علوم پزشكي داشته است، گفت: با توجه به منطقه‌بندي كشور و ماموريت‌هاي در نظر گرفته شده شاهد اقدامات موثر اين مناطق بوديم، به عنوان مثال كلا منطقه اول در حوزه داروهاي گياهي فعاليت دارد و نتايج ارزنده‌اي كسب كرد.
او همچنين در بخش ديگري از سخنان خود گفت: يكي از ماموريت‌ها در منطقه دو موضوع كلينيك سلامت و مسائل ترافيكي است، منطقه سه در حوزه دندانپزشكي جامعه‌نگر و منطقه پنج در حوزه كلينيك پزشك خانواده فعاليت دارد و آثار مثبت آن را شاهد بوديم.
حقدوست افزود: در منطقه آمايشي هشت مركز ملي تكثير و نگهداري حيوانات آزمايشگاهي در جهت تربيت نيروي متخصص و توليد منابع بومي در حوزه حيوانات آزمايشگاهي راه‌اندازي شده است.
معاون آموزشي وزير بهداشت با اشاره به اينكه فعاليت‌هاي مختلفي در بسته تحول نظام پزشكي داريم، تاكيد كرد: بايد همه عوامل دخيل در اين بسته با هم پيش بروند و در اين گزارش فقط ماموريت‌گرايي ارايه شد. اگر به مرجعيت برسيم، ولي در رتبه‌بندي اقدامات مناسب نداشته باشيم، به نتيجه مطلوب نمي‌رسيم.
او افزود: در برخي استان‌ها ميزان آلودگي ۳ تا ۴ برابر ماه گذشته است و بخش قابل ملاحظه‌اي از اين افزايش به دليل كم شدن حساسيت مردم به انجام كارهاي مربوط به حفاظت شخصي و آزادسازي‌هاي در نظرگرفته شده است.
معاون آموزشي وزير بهداشت با اشاره به اينكه خوزستان جزو استان‌هاي پرخطر است، گفت: در تمام شهرستان‌ها آلودگي افزايش داشته است و هيچ شهرستاني بدون آلودگي نيست.
دكتر حقدوست اضافه كرد: استان‌هاي بعدي از حيث شيوع بالاي بيماري شامل آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، كردستان، ايلام، بوشهر و بندرعباس است.
معاون آموزشي وزير بهداشت با اشاره به اينكه ايمني اكتسابي بر اثر تزريق واكسن يا ابتلا به بيماري حاصل مي‌شود، گفت: واكسن حداقل يك‌سال ايمني ايجاد مي‌كند، اما با توجه به شرايط فعلي بايد مديريت بيماري بدون واكسن باشد و استفاده از ماسك براي محافظت شخصي اهميت بسياري دارد.
بر اساس اعلام شوراي عالي انقلاب فرهنگي، او درباره انجام آزمايش‌هاي تشخيص كرونا گفت: روزانه ۵ تا ۶ ميليارد تومان هزينه براي انجام آزمايش مي‌شود، هر چند كه آزمايش تاثير زيادي در روند كنترل ندارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون