• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3242 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت

از تعطيلي غرفه‌ها تا آمدن كانون اتومبيلراني به نمايشگاه

اعتماد/ نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در حالي ميزبان كتاب‌دوستان است كه حواشي ريز و درشت آن همچنان ادامه دارد. چاپ و نشر و توزيع غيرقانوني همچنان بر صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد. در يكي از تازه‌ترين خبرها احمد حاجي‌شريف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم سازمان دارالقرآن از تخلف ۱۰ ناشر قرآني در عرضه قرآن‌هاي فاقد مجوز در نمايشگاه كتاب تهران خبر داده و اعلام كرده كه برخي از ناشران نيز با يك مجوز چندين بار مبادرت به انتشار اين قرآن‌ها كرده‌اند. به گفته اين مقام مسوول در سازمان دارالقرآن، ناشراني مانند دارالخير القرآن الكريم، پارميس، امام منتظر (عج)، حلم، مبين انديشه، نشتا و احياي كتاب نسبت به توزيع اين قرآن‌هاي فاقد مجوز اقدام كرده‌اند. اين در حالي است كه داستان تخلف 29 ناشر هنوز ادامه داشته و اظهارنظرهاي متعددي را به دنبال داشته است. در پي روند سريالي تعطيلي و تخلف، دو غرفه  «ملينا» و «عالم‌افروز» به علت اينكه كتاب «غير» را عرضه مي‌كردند تعطيل شده اند. عبدالعظيم فريدون، مدير بخش كودك و نوجوان
بيست و هشتمين نمايشگاه كتاب تهران در واكنش به اين اتفاق گفت: «اين دو غرفه متاسفانه كتاب‌هاي ناشران غير را عرضه مي‌كردند كه اين موضوع تخلف محسوب مي‌شود». همچنين در بعد از ظهر روز يكشنبه ۲۰ ارديبهشت همزمان با روز پنجم بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از عرضه سه كتاب شعر از دو نويسنده و فعاليت يك ناشر به دليل رعايت نكردن مقررات نمايشگاه و پرونده قضايي جلوگيري شد.
از نكات جالب توجه ديگر در خصوص اين تخلف‌ها افشاگري مديرمسوول انجمن ناشران بين‌الملل ايرانيان بود. عليرضا رباني با رد ادعاي رييس انجمن ناشران دانشگاهي در خصوص برخي فسادهاي مالي در بخش بين‌المللي ناشران كتاب تهران، سند يكي از تخلفات اين ناشر را در جمع خبرنگاران افشا كرد. وي گفت: «اين ناشر ويراست سوم كتاب دايره‌المعارف (فرهنگ لغت) با عنوان اصلي  longman-dictionary -of-contemporary-english  را به جاي ويراست پنجم آن عرضه كرده است. در واقع اين ناشر كتاب اخير را با استفاده از يارانه‌اي كه به او تعلق گرفته و بدون مجوز، تكثير و به جاي نسخه اورجينال آن را عرضه كرده است. اين در حالي است كه ويراست چهارم اين كتاب با دو سي‌دي و ويراست پنجم آن با يك
دي وي دي تا آن زمان منتشر شده بود.» رباني در ادامه افشاگري‌اش اعلام كرد: «تعداد مدخل‌هاي كتاب اصلي ۴۵ هزار عنوان بيشتر از كتاب قديمي بود كه او به جاي اصلي عرضه كرده بود؛ تعداد صفحات كتاب اصلي هم دو هزار و ۴۶۰ صفحه بوده در حالي كه نسخه عرضه شده از سوي اين ناشر ۱۶۶۰ صفحه دارد». در همين زمينه غلامعلي حدادعادل در تازه‌ترين اظهارنظر جمع‌آوري 15 عنوان كتاب از ميان هزاران عنوان را طبيعي خوانده بود.
اما بخش كودك و نوجوان همچنان با ايده‌هاي خلاقانه‌اش از بخش‌هاي جالب نمايشگاه است. كانون جهانگردي و اتومبيلراني هم در راستاي فرهنگ سازي و آموزش كودكان، به بهانه فرا رسيدن هفته جهاني ايمني راه‌ها (۱۴ تا ۲۰ ارديبهشت) با حضور در نمايشگاه كتاب امسال با در اختيار داشتن غرفه‌اي در سالن سرگرمي كودكان، فعاليت كمپين فرهنگي اجتماعي «حفظ جان كودكان با ايمني راه‌ها»  را كليد زده و ويژه برنامه‌هايي شاد و متنوع همراه با نمايش عروسكي، مسابقه، سرگرمي، جنگ شادي و... برگزار مي‌كند تا نكات آموزشي لازم و روش‌هاي محافظت از خود و ديگران در خودرو و هنگام تردد در معابر عمومي، جاده‌ها و خيابان‌ها را به كودكان و خانواده‌ها آموزش ‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون