• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3242 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت

محمدجواد ظريف در نشست خبري با وزير امور خارجه آفريقاي جنوبي:

بهانه را از مبلغان ايران‌هراسي مي‌گيريم


گروه ديپلماسي|محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان سه روز گذشته را ميزبان همتاي خود از آفريقاي جنوبي بود. روز گذشته در آخرين روز حضور خانم ماشابانه در تهران، دوازدهمين نشست كميسيون مشترك ايران و آفريقاي جنوبي به كار خود پايان داد. نشستي كه از روز 19 ارديبهشت و همزمان با ورود وزير امور خارجه آفريقاي جنوبي به تهران در سطح كارشناسي آغاز شده بود، با حضور وزراي امور خارجه ايران و آفريقاي جنوبي در روز آخر به پايان رسيد. در پايان اين نشست يك سند با ١٠٦ پاراگراف در ٢٢ صفحه به امضاي وزراي خارجه رسيد. همچنين مقرر شد ايران به اعزام يك رايزن اقتصادي در سفارت خود در آفريقاي جنوبي اقدام كند. پس از پايان اين نشست، محمد جواد ظريف و خانم ماشابانه در كنفرانس خبري شركت و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
نخستين سوال از وزير امور خارجه كشورمان در اين نشست به سنت تمام نشست‌هاي يك سال و نيم اخير به مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 و حاشيه‌هاي آن اختصاص داشت. ظريف در پاسخ به سوالي درباره مصوبه سنا مبني بر نظارت بر توافق هسته‌اي ايران گفت: من فكر مي‌كنم برخي جناح‌هاي سياسي در درون و بيرون امريكا خواهان حل موضوع نيستند و به‌دنبال ايجاد مانع براي موضوع هستند. جمهوري اسلامي ايران با جديت مذاكرات را دنبال مي‌كند و اگر دولت امريكا بخواهد با رعايت احترام به مردم و جمهوري اسلامي مذاكرات را ادامه دهد و به نتيجه برساند، وظيفه هماهنگي با كنگره و رفع مشكلات داخلي با دولت امريكا است. ما دولت امريكا را مسوول اجراي تعهدات مي‌دانيم كه در صورت به نتيجه رسيدن مذاكرات اين تعهدات را برعهده خواهد گرفت. اين تعهدات با توجه به واقعيت و ضرورت احترام به مردم ايران و رعايت حقوق مردم كشورمان و همين طور اجتناب از اقدامات و اظهاراتي كه هيچگاه در ميز مذاكره مطرح نبوده است، توسط برخي مقامات امريكايي براي راضي كردن برخي گروه‌هاي سياسي مطرح شده است.
وزير امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي از تمام كساني كه ايران‌هراسي را برنامه‌اي براي سياست‌هاي خصمانه خود ايجاد كرده‌اند، بهانه‌ها را براي ايجاد ايران‌هراسي مي‌گيرد و خواهيد ديد كه جمهوري اسلامي در پيگيري توافق بسيار جدي است.
رفتار امريكا زمينه را براي بحث‌هاي بيشتر باز خواهد كرد
به گزارش مهر، ظريف همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره هدف از مذاكرات اظهار داشت: هدف ما از مذاكرات رفع مشكل در منطقه و حل و فصل موضوعي است كه براي برخي سياست‌ها در داخل و بيرون منطقه بهانه ايجاد كرده است. متاسفانه به دليل سياست‌هايي كه دولت ايالت متحده عليه انقلاب اسلامي و مردم جمهوري اسلامي ايران در طول چندين دهه گذشته از دخالت در امور داخلي ايران تا سرنگون كردن حكومت ملي در ايران توسط كودتا شروع كرده و با حمايت‌هاي مكرر رژيم صدام حسين ادامه داده است، بي‌اعتمادي شديدي در بين مردم ايران نسبت به سياست‌هاي امريكا شكل گرفته است.
وي گفت: اگر ايالات متحده با جديت برنامه مذاكرات را پيش ببرد، مي‌تواند در اين بي‌اعتمادي ايجاد ترديد كند. مردم ايران مردم بزرگواري هستند و اگر اين روش را ببينند و ملاحظه و رصد بكنند، ديگر اعتماد نخواهند كرد. مردم ما با جديت نه تنها گفت‌وگوهاي مقامات امريكايي ـ كه متاسفانه گفته‌هاي خوبي نيست ـ  و علاوه بر آن رفتار امريكا را رصد مي‌كنند و اگر يك تغيير اساسي در اين رفتار ايجاد شود زمينه براي بحث باز خواهد شد. اما اكنون تمام توجه و تمركزمان در مذاكرات هسته‌اي است و با جديت مي‌خواهيم اين مذاكرات به نتيجه برسد.
دخالت در يمن جز كشتار نتيجه‌اي نداشت
وزير امور خارجه در پاسخ به سوال ديگري درباره همكاري‌هاي ايران و آفريقاي جنوبي گفت: ما زمينه‌هاي مختلف همكاري در حوزه‌هاي اقتصادي، تجاري، انرژي، نفت، كشاورزي، علوم و فناوري و بهداشت و همچنين زمينه‌هاي گفت‌وگوهاي دوجانبه و مساله توريسم را مورد بررسي قرار داديم. در حوزه سياسي، گفت‌وگوهاي مستمري در سطح معاونان داريم كه موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي و تفاهمات در كميسيون‌هاي مشترك پيگيري مي‌شوند. مساله افراط‌گرايي قاره آفريقا و منطقه ما را با چالش اساسي مواجه كرده و گروه‌هاي تروريستي مانند الشباب، جبهه النصره، داعش و... در هر دو منطقه وحشت ايجاد كرده‌اند كه متاسفانه اين وحشت به نام اسلام است كه البته رفتار و كردار اين گروه‌ها با تعاليم اسلام ارتباطي ندارد.
وزير امور خارجه افزود: راه برخورد با اين تهديدها دخالت خارجي نيست. نخستين نتيجه دخالت خارجي اين است كه ديده‌ايم و وضعيت اسفباري كه در يمن ايجاد شده است. دخالت در يمن جز كشتار وحشيانه مردم بي‌گناه و از بين بردن ساختارهاي اين كشور مقاوم كه دچار يك مشكل جدي داخلي بود نتيجه ديگري دربر ندارد. همه افكار بين‌المللي، دبيركل سازمان ملل و كشورهاي مختلف خواهان توقف عمليات در يمن هستند. ما و آفريقاي جنوبي زمينه‌هاي مشتركي داريم و همكاري‌هاي خوبي را در حوزه مبارزه با تروريسم داشته‌ايم و ادامه خواهيم داد.
هر آتش بسي مورد حمايت ايران است
ظريف در پاسخ به سوال ديگري درباره آتش بس در يمن و اينكه آيا ايران آماده همكاري با انصارالله است اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از ابتداي بحران يمن و حملات غيرقانوني عليه مردم يمن به صراحت اعلام كرده بود كه موضوع يمن راه‌حل نظامي ندارد و حملات به جز كشتار مردم بي‌گناه نتيجه‌اي ندارد.
وزير امور خارجه گفت: ما طرح چهار ماده‌اي خود را يك ماه قبل از آغاز بحران به دبيركل و ساير طرف‌ها اعلام كرديم. طرح ما آتش بس فوري و همه‌جانبه در يمن در مرحله اول است و در مرحله بعدي كمك رساني سريع انساني است كه متاسفانه دولت عربستان سعودي با تمام قوا مانع اين كمك‌رساني شده كه خلاف همه اصول بشردوستانه و به دور از تعاليم اسلامي است. گفت‌وگوهاي بين‌المللي و ايجاد حكومت فراگير مراحل بعدي طرح ايران هستند كه با روابط مثبت با همه همسايگان پيشنهاد شده است.
ظريف ادامه داد: هر آتش بس و توقف حملات نظامي مورد حمايت ايران است. بايد اين آتش‌بس تبديل به آتش بس دايمي شود و مذاكرات براي ايجاد حكومت فراگير ادامه يابد. ما با دبيرخانه ملل متحد همكاري نزديك داريم و آماده هستيم هرگونه كمكي در حوزه انسان‌دوستانه و رسيدن به راه‌حل سياسي انجام دهيم.
طرح كنگره تعهدي را از دوش اوباما برنمي‌دارد
وزير امور خارجه در پاسخ به سوال ديگري درباره اظهارات عراقچي مبني بر اينكه مصوبه كنگره تنها مي‌تواند اجراي توافق را براي دو ماه به تاخير بيندازد گفت: ما دولت امريكا را مسوول اجراي توافق مي‌دانيم. از نظر ما طرح كنگره و سناي امريكا هيچ تعهدي را از دوش دولت امريكا برنمي‌دارد و تعهد را سنگين‌تر مي‌كند. دولت امريكا بايد نشان دهد آنچه در صحنه بين‌المللي به عنوان توافق انجام خواهد داد چگونه است. تاثيري كه اين تصميم سناي امريكا ـ كه احتمالا به تاييد مجلس نمايندگان نيز مي‌رسد ـ خواهد داشت تاخير در روند اجراي توافق خواهد بود و از نظر ما تاثير ديگري ندارد و اگر داشته باشد دولت امريكا مسوول است و به همين دليل همكارم آقاي عراقچي اين مطلب را بيان كرده‌اند.
در لوزان توافقي نداشتيم
ظريف در پاسخ به سوال ديگري در اين باره كه در لوزان به چارچوب رسيده‌ايم و چرا پرانتزها ادامه دارد، بيان كرد: ما در لوزان به يك چارچوب مفهومي رسيده‌ايم. بارها اعلام كرده‌ايم كه در لوزان توافقي نداشته‌ايم و تنها يك چارچوب مفهومي براي رسيدن به توافق مورد تاييد قرار گرفته و اكنون در مرحله نگارش هستيم كه بسيار پيچيده، دقيق و حقوقي است. طبيعي است كه براي نگارش يك مفهوم بايد از عباراتي استفاده كنيم كه مي‌تواند مورد بحث باشد. جمهوري اسلامي ايران به هيچ‌وجه هيچ گونه زياده خواهي را نمي‌پذيرد. مفاهيم مورد توافق مفاهيمي است كه در لوزان به تاييد رسيده و اين مفاهيم بايد مكتوب شود و موضوعات جديد نبايد اضافه شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون