• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4684 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۵ تير

تلاش‌هاي ماناي ارباب كيخسرو

رضا مختاري‌اصفهاني

انقلاب مشروطه براي بعضي آدم‎ها فرصتي شد تا خود را بيش از پيش بنمايانند. يكي از اين افراد، ارباب كيخسرو شاهرخ، نماينده زرتشتيان از مجلس دوم به بعد است. مشروطه‎خواهان و منورالفكران ايراني نسبت به زرتشتيان همدلي و همراهي داشتند چراكه بخش مهمي از ناسيوناليسم ايراني با تاريخ ايران باستان كه نمادش زرتشتيان بودند، شكل مي‎گرفت از همين رو برخلاف يهود و نصارا كه براي احتراز از حساسيت‎ها، نمايندگي خود را در مجلس اول به سيدين سندين بهبهاني و طباطبايي واگذار كردند، زرتشتيان از همان مجلس اول داراي نماينده اختصاصي بودند. جالب اينكه مسيحيان آشوري و كلداني تا مدت‎ها از داشتن نماينده محروم بودند.
زرتشتيان هم از همراهان وفادار مشروطه محسوب مي‎شدند. تجارتخانه جهانيان مهم‌ترين مركز اقتصادي بود كه در كمك به مشروطه نقش بسزايي داشت. زرتشتيان تاوان اين همراهي را هم به سختي پرداختند. پرويز شاه‎جهان و فريدون خسرو، دو زرتشتي بودند كه توسط طرفداران دربار محمدعلي شاه جان‌شان ستانده شد. قتل ارباب فريدون خسرو، رييس شعبه جهانيان در تهران به دست صنيع حضرت، لوطي هوادار دربار و نوچگانش موجي از خشم مسلمانان را برانگيخت. مجازات قاتلان خواسته اصلي مشروطه‎خواهان مسلمان بود؛ خواسته‎اي كه شاه به اكراه بدان تن داد.
اين همكاري و همراهي زرتشتيان با مسلمانان با حضور ارباب كيخسرو شاهرخ در مجلس شوراي ملي بيشتر شد. ارباب كيخسرو شناخت دقيق خود از آيين آبا و اجدادي‎اش را مديون يك مسلمان به نام شيخ‎يحيي مي‎دانست. كيخسرو شاهرخ زماني كه در مدرسه امريكايي‎ها در تهران تحصيل مي‎كرد و بنا به برنامه درسي مدرسه مجبور بود در مراسم مذهبي مسيحي آن حاضر شده و با تعاليم ديني مسيحيت آشنا شود در ملاقاتي كه با شيخ‎يحيي نامي داشت به آموزه‎هاي مهم زرتشت و اصول اخلاقي آيين او از زبان يك مسلمان پي برد. از آن پس تصميم گرفت به آيين خود از لوني ديگر بنگرد.
نگاه شيخ همچنين او را به تسامح و بلندنظري بعضي هموطنان مسلمانش واقف كرد. از همين رو بعدها در مقام كارپرداز مجلس در برقراري هزينه برگزاري مجلس روضه توسط مجلس كوشيد تا آنجا كه با طعنه بعضي نمايندگان مسلمان مواجه شد. او در اين مقام همواره نگاه فرهنگي و وطن‌خواهانه خود را متجلي مي‎كرد. او به عنوان نماينده مجلس و عضو انجمن آثار ملي در شناسايي آرامگاه فردوسي و ايجاد بناي باشكوه براي اين شاعر ملي نقشي بسزا داشت. رضاشاه در بزرگي مقام فردوسي به تلاش‎هاي بزرگمردي مانند ارباب كيخسرو شاهرخ در پاسداشت فردوسي استناد جسته بود. تاسيس كتابخانه مجلس شورا كه بخش مهمي از كتاب‎هايش يادگار نمايندگاني چون خود او بود، ميراثي مانا از او و دلالت بر نگاه فرهنگي‎اش دارد. در نگاه ارباب، خانه ملت بهترين جايگاه فرهنگي براي ملتي با فرهنگ و پيشينه ايرانيان بود.
پايبندي او به حوزه فرهنگ را مي‎توان از آثاري كه نگاشته نيز دريافت. در واقع او تنها به عرصه سياست بسنده نكرد و در حوزه فرهنگ و اقتصاد نيز فعال بود. چنانچه در راه‎اندازي شركت تلفن از بانيان اصلي بود. ارباب كيخسرو شاهرخ با آنكه زرتشتي بود اما در بعضي امور و سياست‎ها با هم‌كيشانش در هند كه با عنوان پارسيان شناخته مي‎شدند، همراهي نداشت. پارسيان هند به همكاري با بريتانيا شناخته مي‎شدند اما ارباب با سياست‎هاي اين كشور در زادگاهش مقابله مي‎كرد. او قبل از هر عنوان و نشاني، عنوان و نشان ايرانيت داشت. چنانچه از مخالفان قرارداد 1919 بود. از آنجا كه هنگام آشكار شدن قرارداد در امريكا به‌سر مي‎برد از همان‎جا اعتراض و مخالفت خود را آشكار كرد.
بخشي از شخصيت ارباب كيخسرو شاهرخ را مي‎توان حاصل نگاه تكثرگراي برخي هموطنان مسلمانش دانست كه در گذر حوادث زمانه به اهميت همكاري تمام اقوام و اديان ايراني پي برده بودند. كساني چون ارباب هم چنين نگاهي را پاس داشتند و از خدمت به وطن دريغ نكردند. هر چند يادداشت‎هاي اواخر عمرش نشان از رنجيدگي خاطرش دارد. او در مقام نماينده يك اقليت ديني به كرسي نمايندگي مجلس شرافت و شأنيت بخشيد. تلاش‎هاي او چندان مانا بودند كه به عنوان ميراثي گرانبها به يادگار ماندند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون