• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4689 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۱ تير

ماسك بر چانه مزن تا ...

محمد بلوچ‌زهي

اكنون كه پويش من ماسك مي‌زنم در فضاي مجازي و در ميان كاربران شبكه‌هاي اجتماعي بيش از هر زمان ديگر جنبه كاربردي به خود گرفته، ضرورت پرداختن به آموزش‌هاي لازم در اين خصوص و لزوم ارتقاي سطح آگاهي مردم نسبت به شيوه صحيح استفاده از اين وسيله حفاظتي موثر عليه كرونا ويروس هنگام خروج از منزل و حضور در اجتماع ضريب موفقيت اين اقدام را تضمين خواهد كرد. حال كه با جهش چشمگير آمار روزانه مبتلايان به كرونا و نيز رشد نگران‌كننده فوتي‌هاي اين ويروس مرگ‌بار به‌ويژه در مناطق جنوب‌شرقي كشور چون سيستان‌وبلوچستان وضعيت را به حالت قرمز در آورده و مرز هشدار، ترغيب مردم براي استفاده از ماسك و آگاهي از عواقب جبران‌ناپذير ناشي از بي‌توجهي و عدم استفاده از اين پوشش موثر توسط رسانه‌ها مي‌تواند در جلوگيري از روند رو به رشد آمارها نقشي اساسي داشته باشد و كاهنده. در كاركرد موثر و اساسي رسانه‌ها نسبت به فرهنگ‌سازي و آموزش استفاده صحيح از ماسك بايد خدمت‌تان عرض شود كه با آغاز همه‌گيري كرونا ويروس در كشور مجريان رسانه ملي براي تشويق مردم ماسك زير چانه بر صفحه نمايش تلويزيون ظاهر مي‌شدند يا حين گفت‌وگو با ميهمان برنامه نيز چنين مي‌نمودند حال اكنون كه ستاد ملي مبارزه با كرونا استفاده از ماسك را در ادارات و  مراكز پرجمعيت الزامي كرده بسياري از مراجعين ما دقيقا هنگام گفت‌وگو يا طرح مطالبات خود براي بهتر ارتباط برقرار كردن بلافاصله ماسك را زير چانه مي‌آورند كه به گمان بنده نمي‌تواند تاثير تلويزيون را در ترويج اين رفتار غلط ناديده گرفت.
بنابراين رسانه‌هاي جمعي بايد با درك شرايط اضطراري كنوني به‌ويژه در مناطق كمتر برخوردار كه از سطح آگاهي پايين‌تري بهره‌مند هستند دست به دست متوليان امر بدهند تا نسبت به پايبندي به پروتكل‌هاي بهداشتي و رعايت رفتارهاي احتياطي استاندارد كارگر واقع گردند.
باري؛ بايد اذعان داشت كه در مناطق كمتر برخوردار اوضاع به شكل بسيار غم‌انگيز و تاسف‌آوري دشوار و پيچيده و نگران‌كننده شده و با تداوم وضعيت فعلي و عدم توجه كافي به هشدارها نبايد انتظار داشت به‌زودي افق روشني پيش روي كنترل اين بيماري قرار گيرد، چراكه اين مناطق با تشديد رفتارهاي پرخطر استعداد بسيار بالايي دارند براي كشاندن وضعيت قرمز به مرز بسيار خطرناك و بحراني.
نبايد فراموش كرد كه يكي از مهم‌ترين عوامل خيز مجدد كوويد 19 در مناطق كمتر برخورداري چون سيستان‌وبلوچستان كه در حال حاضر شرايط بسيار بغرنج و خطرناكي را بر اين استان حكمفرما كرده جدي نگرفتن اين بيماري و نيز عدم توجه كافي به هشدارها بود و رعايت نكردن پروتكل‌هاي بهداشتي و رنگ باختن فاصله‌گذاري اجتماعي.
آنچه اكنون مناطق مختلف سيستان‌وبلوچستان را از وضعيت سفيد به قرمز و خطرناك رسانده نگرش‌هاي سنتي غالب بر مناطق و مهم‌تر از همه رونق كمافي‌سابق مراسم‌هاي محلي ازجمله عروسي، عزا و تولد، عيادت از بيماران و صله‌رحم‌هاست كه در ‌چنين موقعيت خطرناكي علي‌رغم هشدارها و محدوديت‌هاي سخت اعمال شده، اما باتوجه به پراكندگي جمعيتي به دور از چشم ما برگزاري اين‌گونه مراسم‌ها به قوت خود همچنان باقي است.
فقر حاكم بر منطقه و آمار بسيار بالاي كارگران روزمزد نيز در دخيل بودن وضعيت قرمز نقش داشته، چراكه بسياري از همين كارگران براي تامين مايحتاج خانواده براي كار به استان‌هاي همجوار آلوده رفته‌اند و پس از بازگشت در تشديد كنوني و افزايش شمار مبتلايان به ويروس كرونا نقش پررنگي داشته‌اند. حسن‌ختام اين يادداشت همان دغدغه آغازين اين سطور خواهد بود. تلاش براي ارتقاي سطح آگاهي جامعه نسبت به اين ويروس مهلك و آموزش‌هاي لازم استفاده صحيح از ماسك در اماكن سربسته‌اي چون ادارات و بانك‌ها و مراكز عمومي كه هرگاه شخصي حين گفت‌وگو ماسك را زير چانه كشيد حتما تذكر داده شود: «ماسك بر چانه مزن تا ندهي بربادم!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون