• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4689 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۱ تير

محمدجواد مادرشاهي، يك چهره امنيتي سابق پس از سال‌ها در جلسه كانون زندانيان سياسي سخنراني كرد

مرد شماره يك انجمن حجتيه

فيلمي از سخنراني محمدجواد مادرشاهي از چهره‌هاي امنيتي دهه ۶۰ و ۷۰ اخيرا منتشر شده كه نشان مي‌دهد او در حال سخنراني است و در خلال اين سخنراني به ماجراي سفر به پاكستان و ديدار با «كوزيچكين» مامور ك‌گ‌ب در سفارت شوروي در تهران را روايت مي‌كند. محمدجواد عزت‌شاهي(مادرشاهي) با اينكه چهره امنيتي موثر و شناخته‌‌ شده‌اي است اما تاكنون با هيچ رسانه‌اي گفت‌وگو نكرده و حتي سلسله گفت‌وگوهايش با مركز اسناد انقلاب اسلامي را نيز نيمه‌تمام گذاشته است. 
انتشار فيلم و تصوير او براي اولين‌‌بار در رسانه‌ها به‌مثابه بازگشت جعبه‌ سياه «برخورد با حزب توده» و دستگيري سران اين حزب است كه در سال ۶۲ از سوي اطلاعات سپاه صورت گرفت.  اين كارگزار امنيتي سابق متولد سال ۲۹ است كه دبيرستان را در مدرسه علوي گذراند و از دانشگاه اميركبير فارغ‌التحصيل شد. گفته ‌شده پيش از انقلاب با برخي اعضاي سازمان مجاهدين خلق همچون وحيد افراخته، جواد قديري و البته مجيد شريف‌واقفي كه به ‌دليل تعلقات ديني و مذهبي‌اش ازسوي ديگر اعضاي سازمان مجاهدين خلق كشته شد، ارتباط نزديكي داشت. همچنين او را از شاگردان شيخ محمود حلبي مي‌دانند كه در راه مبارزه با بهاييت گام برمي‌داشت سپس به انجمن حجتيه پيوست. گفته شده كه او پيش از انقلاب سفرهايي به اسراييل داشته كه در راستاي شناسايي بهاييان ايراني صورت گرفته است. مادرشاهي كه يكي از اعضاي بلندپايه انجمن حجتيه بود، اوايل انقلاب به رياست مركز بررسي اسناد ساواك منصوب شد كه اعتراضاتي به همراه داشت؛ چراكه برخي معتقد بودند، انجمن حجتيه همكاري‌هايي با ساواك داشته و انتصاب مادرشاهي كه نسبت به اين انجمن تعلق خاطر دارد سبب مي‌شود، اسناد اين همكاري مفقود شود.  يكي از مهم‌ترين كارويژه‌هايي كه مادرشاهي در دوران فعاليتش برعهده گرفت اما سفر به پاكستان و ديدار با كوزيچكين، مامور ك‌گ‌ب در سفارت شوروي تهران بود كه به بريتانيا پناهنده شده‌ بود. 
بر‌اساس تاريخ شفاهي همچنين براساس آنچه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در كتاب خاطراتش منتشر كرده، مادرشاهي همراه با «حبيب‌الله» به پاكستان رفت و اسنادي مبني بر ارتباط حزب توده با شوروي را تحويل گرفت. مدت‌هاي مديد بسياري تصور مي‌كردند كه مقصود از حبيب‌الله، عسگراولادي است اما او در جريان سخنراني كه ديروز از او منتشر شد، تاكيد كرد كه همراه با حبيب‌الله بيطرف به پاكستان رفته‌ است و البته به سوالات ديگري كه از سوي كانون زندانيان سياسي مطرح شد، پاسخ داد. اسنادي كه گفته مي‌شود او درمورد حزب توده با خود به ايران آورد سبب برخورد با سران حزب توده در ايران در سال ۶۲ شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون