فاني:
آموزش و پرورش به تنهايي قادر
به اداره ۱۵ ميليون دانشآموز نيست
وزير اسبق آموزش و پرورش گفت: معلم كارمند نيست بلكه ويژگيهاي متمايزي دارد و نيازمند آن است كه لايحه نيروي انساني با اجزاي تربيت و استخدام، بهسازي، آموزش و رتبهبندي تدوين شود.
به گزارش ايلنا، علي اصغر فاني، وزير اسبق آموزش و پرورش و عضو شوراي عالي آموزش و پرورش نيز در اين باره اظهار كرد: در سياستگذاري نميتوان به همه مسائل پرداخت. ما حدود هزار مساله را در آموزش و پرورش احصا كرديم، بايد اولويتها را شناخت و دنبال كرد.
او افزود: يك علت سياستگذاري از سوي جايگاهها و نهادهاي مختلف به اين برميگردد كه هركدام بخشي از مسائل را ميبينند بدون آنكه اولويتي براي آن قائل باشند.
فاني با بيان اينكه آموزش و پرورش ۱۵ ميليون دانشآموز و به تعبيري ۴۰ ميليون مخاطب دارد، گفت: سه پيش فرض داريم؛ اجراي سند، چالشهاي موجود و سوم عدم رضايت از آموزش و پرورش فعلي است. آموزش و پرورش بايد با سياستهايي اصلاح شود و پيش برود. به نظر ميرسد سياستهاي نيروي انساني، توسعه مشاركت، اقتصاد آموزش و پرورش، ارتقاي مديريت آموزشگاهي آموزشو پرورش، تمركززدايي و... بايد دنبال شوند.
عضو شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به نيروي انساني گفت: معلم كارمند نيست، بلكه ويژگيهايي متمايزي دارد و نيازمند آن است كه لايحه نيروي انساني با اجزاي تربيت و استخدام، بهسازي، آموزش و رتبهبندي تدوين شود.
او افزود: از رييس كميسيون آموزش مجلس انتظار داريم اولويتهاي فوق را در سياستهاي كميسيون آموزش مجلس مورد توجه قرار دهند. وزارت آموزش و پرورش به تنهايي قادر به اداره تعليم و تربيت ۱۵ميليون دانشآموز نيست. بحث اقتصاد آموزش و پرورش و عملياتي كردن بودجه آن نيز بايد مورد توجه قرار بگيرد.
او با بيان اينكه پيشنهاد دكتر مهرمحمدي مبني بر ضرورت به رسميت شناختن مرجعيت كارشناسي شوراي عالي آموزش و پرورش را تاييد ميكنم، گفت: در قانون شوراي عالي آموزش و پرورش تاكيد شده تمام طرحها و لوايحي كه قرار است در مجلس مطرح شود بايد از كانال شوراي عالي آموزش و پرورش بگذرند.
وزير اسبق آموزش و پرورش افزود: در كوتاهمدت شوراي عالي آموزش و پرورش با شناخت عميقي كه از مسائل آموزش و پرورش دارد، ميتواند به عنوان مرجعيت كارشناسي نهادهاي سياستگذار ديگر، مطرح باشد تا درآينده فكري براي تعدد اين مراكز تصميمگيري شود.