كتابخانه
زيبايي خاص روشهاي پژوهشي
كتاب «پژوهش سينمايي» تاليف محمد تهامينژاد كه آذرماه 98 و همزمان با برپايي سيزدهمين دوره جشنواره بينالمللي سينما حقيقت توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي منتشر شده بود با همراهي نشر آبان در كتابفروشيهاي كشور پخش شد. «پژوهش سينمايي» طرح پرسش، حركت از مقدمات و جستوجو در جهان رسوخ به زواياي پنهان مانده، آشكارسازي نانمودهها و درك ارتباط بين اشيا، جزييات و فراگردها براي دريافت پاسخ، راهحل يا گشايش راهي تازه در سينماست. «پژوهش سينمايي» بيرون كشيدن روايت فيلميك و پيشنهاد براي تصويري ساختن دانش يا دانش تصويري و به عبارت ديگر جستوجو براي كشف سوالي درباره جهان و پرسشي براي شكل و يك امر بينارشتهاي است.فيلمسازان معمولا به دو طريق به سراغ توليد فيلم مستند ميروند؛ يا با پژوهش روشمند با واقعيت مواجه ميشوند و به دنبال بهترين روش و شيوه مواجهه با واقعيت ميگردند يا اينكه خود را به دل فيالبداهگي جهان فرا ميافكنند و تجربه خود از واقعه را روي ميز مونتاژ ميسازند. در اين حالت يعني در مواجهه غير روشمند با پديدهها نيز امر شناخت مستلزم برداشتن گامهايي است.
آيا به دست ليلا حاتمي رسيد؟
«برسد به دست ليلا حاتمي» سومين كتاب سعيد محسني، نويسنده اصفهاني پس از «نهنگي كه يونس را خورد، هنوز زنده است» و «دختري كه خودش را خورد» است. اين كتاب به تازگي ازسوي نشر چشمه چاپ و راهي بازار نشر شده و شامل چهار پاره داستان است كه در مجموع شاكله كلي رمان را تشكيل ميدهند اما در عين حال هر يك از اين بخشها روايتهاي قائم به ذات خود را دارد. بهانه آغازين روايت اين داستان حادثهاي است كه براي يكي از شخصيتهاي رمان اتفاق ميافتد و او به شوخي و شايد براساس يك تصادف از يكي از دوستان خود ميخواهد كه چيزي را به دست ليلا حاتمي برساند سپس حادثه مرگ او اتفاق ميافتد و ادامه رمان دنبال كردن اين نامه و ضمائم آن است تا ببينيم آيا به دست ليلا حاتمي ميرسد. گويا اصل قصه بسيار قديمي است و به ۱۲ سال پيش بازميگردد؛ زماني كه نويسنده خبر درگذشت دوست شاعرش «علي اخگر» به او ميرسد پس از تهنشين شدن اين خبر در ذهنش برمبناي اتفاق ديگري كه با اين جريان همزمان شده بود، جرقهاي در ذهن نويسنده ايجاد ميشود. رمان با يك نامه آغاز ميشود. نامه از «اسماعيل» به دوستي درباره دوست ديگري كه خودش را كشته و وصيت كرده چيزي را به دست «ليلا حاتمي» برسانند. مردي كه در گذشتهاي دور پنهان شده و با اين روند به تدريج پاي آدمهايي به ميان ميآيد كه هر كدام به نحوي به ماجرا ارتباط دارند. رمان سعيد محسني، قصهگو و پيشرونده است. مكثي ندارد و مدام در حال ارجاع است به وقايع امروز ما و تاثيرش بر سرگذشت قهرمانها.