• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3243 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت

زير ذره بين اقتصاد

پيشنهاد انحلال شوراي عالي فناوري اطلاعات منطقي نيست|رييس كميته ICT مجلس در مخالفت با انحلال شوراي عالي فناوري اطلاعات گفت: از آنجا كه ادغام شدني نبود، پيشنهاد‌دهندگان طرح انحلال شوراي عالي فناوري اطلاعات را مطرح كردند. نمايندگان مردم در مجلس ديروز طرح حذف ماده 4 قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و انحلال شوراي عالي فناوري اطلاعات را بررسي كردند و به كليات آن راي مثبت دادند. رمضانعلي سبحاني‌فر، نماينده سبزوار به عنوان مخالف دوم اين طرح در مجلس اظهار داشت: اين طرح چند ماه پيش هم در مجلس مطرح شده بود كه با درايت نمايندگان به كميسيون صنايع برگشت خورد.
 
زيرمجموعه‌هاي كشتيراني همچنان تحريم هستند| مديرعامل شركت كشتيراني ايران اعلام كرد: همه شركت‌هاي كشتيراني و كشتي‌هاي نفتكش زيرمجموعه شركت كشتيراني جمهوري اسلامي همچنان در تحريم هستند. محمدحسين داجمر، با بيان اينكه در حال حاضر تجارت ما بيشتر با كشور‌هاي چين و پس از آن كره، تايوان و مالزي است، در مورد اولويت اول در صنعت كشتي تصريح كرد: صنعت ساخت كشتي در داخل بايد ابتدا از تعميرات شروع شود و اگرچه سرمايه‌گذاري در تعميرات كشتي ممكن است در ابتدا اقتصادي نباشد اما از آنجاكه سرمايه‌گذاري‌هاي زيربنايي انجام شده است، مي‌توان با اين نگاه كشتي‌سازي را فعال كرد. وي گفت: سازندگان كشتي بايد با تجهيز امكانات خود تكليف سفارش‌هاي قبلي را مشخص كنند كه در اين صورت مي‌توان نسبت به ارائه سفارش ساخت كشتي‌هاي كوچك و خدماتي اقدام كرد.

تمايل هندي‌ها به سرمايه‌گذاري در ايران| رييس شوراي مشترك بازرگاني ايران و هند بيشترين اقلام صادراتي ايران به هند را شامل فولاد، آمونياك و ميعانات نفتي و مهم‌ترين محصولات وارداتي از اين كشور را بنزين، چاي و برنج عنوان كرد و گفت: هندي‌ها علاقه‌مند هستند كه در بخش‌هاي فولاد، پتروشيمي و تجهيز بندر چابهار سرمايه‌گذاري و همكاري‌ كنند. ابراهيم جميلي، به مهم‌ترين توليدات هند در زمينه‌هاي مختلف اشاره كرد و گفت: بيشتر توليدات هند در محصولات كشاورزي، صنعتي و معدني است. در زمينه كشاورزي برنج، گندم، دانه‌هاي روغني و در بخش صنعت و معدن نيز فولاد، مس، آلومينيوم، اتومبيل، منگنز، سنگ آهن و فسفات مهم‌ترين و بيشترين توليدات هند هستند. وي با بيان اينكه امكان افزايش صادرات ايران به هند وجود دارد، گفت: سرمايه‌گذاري كه امروز هندي‌ها در چابهار انجام مي‌دهند از جمله مزيت‌هايي است كه مي‌تواند در ترانزيت كالاهاي ايران و همچنين صادرات كالاهاي هندي موثر باشد.

انتقاد آخوندي از دخالت دولت در برخي پروژه‌ها | وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه در طرح‌هاي بزرگ مهندسي طرف‌هاي قرارداد نابرابر هستند، افزود: يك طرف قرارداد دولت است كه داراي قدرت و زور سياسي است و طرف ديگر مهندسان هستند كه از قدرت و زور سياسي برابر برخوردار نيستند. عباس آخوندي با تاكيد براينكه تضمين اجراي قراردادها نكته اصلي براي حمايت از حقوق مهندسان است ،گفت: در طرح‌هاي بزرگ مهندسي طرف‌هاي قرارداد نابرابر هستند، و يك طرف قرارداد دولت است كه داراي قدرت و زور سياسي است و طرف ديگر مهندسان هستند كه از قدرت و زور سياسي برابر برخوردار نيستند. وي با اشاره به اينكه در اين شرايط بايد طرف قدرتمند را موظف به پايبندي به تعهدات كرد اظهار داشت: بايد بتوانيم فرصت آموزش قواعد و مقررات و استانداردهاي بين‌المللي را براي مهندسان علاقه‌مند و توانمند فراهم كنيم. به گفته وي، بايد دريچه حضور مهندسان ايراني در بازارهاي بين‌المللي را باز كنيم.

بانك اطلاعاتي مخازن نفت را نداريم| مدير امور اكتشاف شركت ملي نفت گفت: نداشتن بانك اطلاعاتي و شناسايي نشدن ويژگي‌هاي مخازن از چالش‌هاي پيش روي ماست و دست ما را براي توليد صيانتي مي‌بندد. هرمز قلاوند با اشاره به اينكه در ٢٠ سال گذشته موضوع ژئومكانيك در دنيا مورد توجه قرار گرفته و به صورت كاربردي در صنعت نفت استفاده مي‌شود، گفت: با استفاده از ژئومكانيك، چالش‌ها، مشكلات و ريسك‌هاي مخازن و نحوه برداشت از آنها مشخص مي‌شود و اين همان جاي خالي است كه ما در صنعت نفت كشورمان داريم. من در سال ٧٥ با دانشگاه شاهرود و در مجموعه شركت ملي مناطق نفتخير جنوب با موضوع ژئومكانيك آشنا شدم، اما در اين سال‌ها اگرچه محدوديت داشتيم ولي كارهاي خوبي در حوزه مناطق نفتخير جنوب به عنوان مهندسي نفت تعريف و اجرا شد. قلاوند با اشاره به اينكه ژئومكانيك از شناسايي ويژگي‌هاي زمين آغاز مي‌شود خاطرنشان كرد: متاسفانه ما تاكنون نتوانسته‌ايم وارد محدود ژئومكانيك نفت شويم و هيچگاه داده‌هاي ما از شرايط مخزن و مطالعات ديگر آن كافي نبوده است.

ايران بايد صادركننده قطعه شود| وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در زمينه صنايع و قطعات خودرو بايد با شركت‌هاي خارجي خوب همكاري كنيم و قطعات خودرو را براي داخل و صادرات با برندهاي معتبر بسازيم. محمدرضا نعمت‌زاده گفت: اگر به صداقت و قصد خدمت به مردم در جهت توسعه كشور گام‌برداريم، همه به ما كمك خواهند كرد، پس بهتر است به جاي آنكه بگوييم نمي‌شود و نمي‌گذارند، دست به كار شويم و اقدام كنيم. در صنايع خودرو و قطعات وابسته آن، طي سال‌هاي گذشته پيشرفت‌هاي به دست آمده كه در اين رابطه بايد كارهاي جديدي با ديد صادراتي انجام شود؛ به نحوي‌كه ايران صادركننده قطعه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون