• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3243 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت

سفر هيات بلند پايه پاكستان به كابل


رقابت هند و پاكستان را ديگر تنها نمي‌توان به اختلافات‌شان بر سر كشمير محدود كرد بلكه به نظر مي‌رسد تمركز دو طرف به يك سو جلب شده و آن هم افغانستان است كه هر دو مي‌خواهند گوي سبقت را در اين بازار بكر از ديگري بربايند. هركدام نيز از اهرم‌هاي خاص خود براي فشار بر ديگري استفاده مي‌كنند تا به خواسته‌هاي خود دست يابند.
دو هفته بيشتر از سفر اشرف غني احمد زي به هند نمي‌گذرد كه هياتي بلند‌پايه از پاكستان به افغانستان آمده است. نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان براي نخستين‌بار پس از روي كار آمدن اشرف غني احمد زي به عنوان رييس‌جمهوري اين كشور به همراه راحيل شريف، فرمانده ارتش پاكستان به كابل سفر كرده است تا با مقامات افغان ديدار و گفت‌وگو كنند. جلسات طرفين در ارگ رياست‌جمهوري افغانستان در عالي‌ترين سطح برگزار مي‌شود. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري افغانستان طرفين در خصوص موضوعاتي همچون مسائل امنيتي، گسترش همكاري‌هاي اقتصادي ميان دو كشور به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند و در اين بين پاكستاني‌ها همچنين وعده داده‌اند تا پروژه‌هاي ساختماني مربوط به اين كشور در افغانستان را هرچه زودتر تكميل كنند و به دولت افغانستان تحويل دهند.
اهميت ويژه سفر
اين سفر از اهميت ويژه ديگري نيز برخوردار است. از آنجايي كه پس از روي كار آمدن اشرف غني در افغانستان روابط سرد اسلام‌آباد و كابل به گرمي گراييده است، بسياري اميدوارند كه اين كشور كمك شاياني را در خصوص مذاكرات صلح ميان دولت افغانستان با طالبان انجام دهد. اما با وجود برگزاري يك دور مذاكره ميان دولت با طالبان در قطر و بي‌نتيجه ماندن آن، اين اميدها هرچه بيشتر رنگ باخته و طالبان حملات تروريستي ديگري را در خاك افغانستان ترتيب داده‌اند كه موجب افزايش نا‌امني در اين كشور شده است. البته در اين بين بسياري اميدوارند حضور هيات عاليرتبه پاكستان در كابل به بازگشت مجدد طالبان به ميز مذاكره كمك خواهد كرد.
اعتراض عليه پاكستان
با نگاه به خبرگزاري‌هاي داخلي افغانستان شاهد آن هستيم كه رسانه‌هاي افغان چندان روي خوشي به حضور هيات پاكستاني در افغانستان نشان نداده‌اند. آنها معتقد هستند كه پاكستان عامل اصلي نا‌امني در افغانستان است. به عنوان مثال شبكه اطلاع‌رساني افغانستان در مطلبي كوتاه در خصوص سفر هيات پاكستاني به افغانستان نوشته است كه اين سفر به خودي خود و بدون در نظر گرفتن عوامل آن، كه به صورت فشرده و بدون زمان‌بندي مناسب انجام شده است، نمي‌تواند چندان مسرت بخش باشد و آن را به فال نيك گرفت از همين رو به نظر مي‌رسد قضيه بو‌دار است. اين خبرگزاري در ادامه مطلب خود به نقل از تعدادي از كارشناسان و صاحبنظران سياسي دورمانده از ارگ رياست‌جمهوري مي‌نويسد كه سفر همزمان نواز شريف، رضوان اختر، راحيل شريف و سرتاج عزيز مرتبط با سقوط هلي‌كوپتري حاوي سفرا و خانواده‌هاي ديپلمات‌هاي خارجي است كه آژير خطر را در اين كشور به صدا درآورده است.
اشاره اين خبرگزاري به سقوط هلي‌كوپتري است كه چندي پيش در دره‌اي در شمال پاكستان سقوط كرد. در اين هلي‌كوپتر همسران سفراي اندونزي، مالزي و دو خلبان ارتش پاكستان در ميان كشته‌شدگان بودند. طالبان نيز پس از اين سانحه مسووليت آن را پذيرفت و اعلام كرد كه هدفش هلي‌كوپتر حامل نواز شريف بوده كه به اشتباه اين هلي‌كوپتر مورد هدف قرار گرفته است.
نگراني پاكستان
پاكستان در حال حاضر با توجه به فعاليت‌هاي دولت افغانستان در حوزه سياست خارجي بيش از هر زمان ديگري نگران از دست دادن حياط خلوت خوددر افغانستان شده است و بيش از آن نگران است كه اين حياط خلوت را به رقيب ديرين خود يعني هند تحويل دهد. هند اكنون در حال دور زدن پاكستان براي ارتباط با افغانستان است. پيش از اين تمامي مراودات تجاري ميان افغانستان با هند از بندر كراچي در پاكستان صورت مي‌پذيرفت و مراودات ميان طرفين كاملا تحت كنترل پاكستان بود، اكنون هند قصد دارد با جايگزين كردن بندر چابهار به جاي كراچي مبادلات خود با افغانستان را از اين طريق انجام دهد تا واسطه پاكستان حذف شود. از همين رو پاكستان بسيار نگران شرايط كنوني خود در افغانستان است و اكنون بيش از هر زمان ديگري در تلاش است تا نقش موثر‌تري را در افغانستان ايفا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون