• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4697 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۰ تير

اصولگرايان مجلس فاز جديد مخالف‌خواني عليه دولت را كليد زدند

تقابل بي‌هزينه

شايد  اگر بي‌توضيح  و تفسير «نه به استيضاح رييس‌جمهور» را مقابل هر دنبال‌كننده سياست ايران بگذاري، آن را هشتگي مورد استفاده در شبكه‌هاي اجتماعي بنامد يا اينكه از حمايت يكي از رسانه‌هاي نزديك به منتهي‌اليه چپ سياست ايران از حسن روحاني و دولت دوازدهم آن‌ هم در بدترين شرايط اقتصادي يك دهه اخير جمهوري اسلامي سخن به ميان آورد ولي در اين ميان احتمالا كمتر كسي بتواند ادعا كند كه برخي خبرگزاري‌هاي اصولگرا از اين عنوان براي تيتر اصلي‌ترين گزارش صفحه سياسي خود استفاده كرده باشد. اين اما عين واقعيت است و احتمالا نشانه‌اي از تغيير رويكرد اصولگرايان و مخالفان دولت روحاني در قبال او و دولتش آن هم پس از تاكيد صريح رهبري بر لزوم ادامه كار دولت‌ها تا آخرين روز. خبرگزاري فارس روز گذشته در گزارش خود به راهكارهاي قانوني موجود، جز استيضاح، براي الزام دولت و مسوولان دولتي به پاسخگويي به نمايندگان مجلس اشاره كرده و از زبان آنان نه‌تنها به نهي طرح استيضاح پرداخته بلكه بر لزوم سوال از رييس‌جمهوري تاكيد كرده است. نكته قابل‌توجه در اين ميان آنكه «فارس»  در حالي به نقل از محمدرضا صباغيان بر لزوم ارايه گزارش عملكرد رييس‌جمهوري و وزرا در مردادماه هر سال تاكيد كرده و به يادآوري ماده 235 آيين‌نامه داخلي مجلس پرداخته كه اين ماده  وتبصره‌هايش سال گذشته و پس از ارجاع اختلاف ايجاد شده ميان مجلس و دولت به شوراي عالي حل اختلاف قوا، راي به سود دولت صادر و اين مواد آيين‌نامه داخلي حذف شد و اين يعني عملا هيچ الزامي براي ارايه گزارش عملكرد سالانه وجود ندارد.

هر يك روز 4 سوال
اين  ميان نمايندگان مجلس يازدهم در صحن علني مجلس نيز بيكار نماندند و هر كدام به نوع خود در شرايطي از لزوم پاسخگويي دولت گفتند كه طرح سوال از رييس‌جمهوري با 196 امضا تقديم هيات رييسه شده و محمدباقر قاليباف و يارانش در صورت عدم كاهش امضاها مجبور به اعلام وصول آن و احضار عالي‌ترين مقام انتخابي جمهوري اسلامي به پارلمان هستند. اين اما پايان كار نمايندگان مجلس يازدهم نيست؛ چنانكه محمدحسن آصفري كه در روزهاي اخير به‌ واسطه افشاي جزييات محرمانه وزير امور خارجه ايران با انتقاداتي از سوي افكار عمومي مواجه شده به انتقاد از هيات رييسه مجلس پرداخت كه اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي نايب رييس اول مجلس در پاسخ به او از سوالات پرشمار نمايندگان از وزرا خبر داد و گفت كه «تاكنون ۲۳۰ سوال به هيات رييسه واصل شده و همه به كميسيون‌هاي تخصصي ارجاع داده شده است.» نايب‌رييس مجلس همچنين گفت:«هيات رييسه كميسيون‌ها بايد جلسه تشكيل داده و گزارش كميسيون را به صحن تحويل دهند اما تاكنون گزارشي در خصوص سوال از وزرا، از سوي كميسيون به هيات رييسه تحويل داده نشده است.» آمار 230سوال در حدود 50 روزي كه از آغاز به كار مجلس تمام اصولگراي يازدهم گذشته يعني نمايندگان مجلس تقريبا روزي 4سوال از وزراي دولتي طرح كرده‌اند. سوالاتي كه اگر با همين منوال پيش رود نه‌تنها عملا اقدامي نمايشي و براي جلب بدنه اجتماعي اصولگرايان خواهد بود بلكه وجاهت قانوني سوال  از وزرا را نيز با خدشه مواجه مي‌كند. جواد امام، تحليلگر مسائل سياسي در همين  راستا در اظهاراتي كه اعتمادآنلاين آن را منتشر كرده، گفته كه«تا روزي كه نمايندگان همه سليقه‌ها در انتخابات نباشند مثل اين مي‌شود كه شاگرد كلاس اول برود در كلاس دانشگاه بنشيند؛ معلوم است كه نمي‌تواند خودش را با فضاي دانشگاهي تطبيق دهد. اكثريت نمايندگان فعلي هم مثل كلاس‌اولي‌هايي هستند كه به يك‌باره خودشان را در دانشگاه ديده‌اند.» بدين ترتيب و با درنظرگيري تمام اين مطالب به نظر مي‌رسد كه نمايندگان مجلس به‌ جاي استيضاح و پرداخت هزينه سياسي آن با سوالات پرتكرار از وزرا و البته شخص رييس‌جمهوري و طرح انتقادات تند و تيز نسبت به عملكرد آنان نه‌تنها راهي بي‌هزينه براي تقابل را يافته‌اند بلكه مي‌توانند تمام مشكلات امروز جامعه را به گردن روحاني و دولتش بيندازند و از بي‌عملي آنان گلايه كنند.

مردم  بيرون‌مان  مي‌كنند...
كنار اين ركوردشكني، نمايندگان مجلس روز گذشته در جريان جلسه خود در انتخاباتي جداگانه ناظران پارلمان در شوراي سنجش و پذيرش دانشجو، شوراي عالي آموزش و پرورش، شوراي علوم، تحقيقات و فناوري، شوراي سنجش و پذيرش دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دانشگاه‌ها، شوراي سياستگذاري، برنامه‌ريزي و نظارت مركزي بر مراكز غيردولتي، شوراي عالي نظام پرستاري، شوراي عالي شهرسازي و معماري، هيات مركزي نظارت بر انتخابات هيات مديره نظام پزشكي، شوراي ملي ايمني زيستي و هيات مركزي حل اختلاف را انتخاب كردند. همچنين برخي نمايندگان در نطق‌ها و تذكرات خود مطالبي را بيان كردند كه با درنظرگيري شرايط امروز جامعه ايران و تشديد مشكلات اقتصادي و افزايش فاصله ميان حاكميت و ملت، امري قابل‌ توجه محسوب مي‌شوند به ‌ويژه اظهارات حسينعلي شهرياري، نماينده اصولگراي زاهدان در مجلس كه با انتقاد از كم‌كاري مسوولان گفت كه «2 سال قبل در اين مجلس گفتم كه اگر دولت كاري نكند، مردم به‌ خاطر فقر و فشار روزي به مجلس و «خانه ملت» آمده و ما را بيرون مي‌كنند. خيلي زمان نمي‌برد؛ چرا چشم و گوش بسته عمل مي‌كنيد؟!» او همچنين به آمار كرونايي‌هاي ارايه شده از سوي روحاني انتقاد كرد و گفت كه «چرا مساله‌اي را كه از آن اطلاع واقعي نداريد، عنوان مي‌كنيد؟ اگر آمار 25 ميليون درگير با كرونا صحت داشت ما بايد هم‌اكنون 7 ميليون بيمار بستري داشتيم كه  نداريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون